Einstürzende Neubauten, Praha, 19. 4. 08
6.5.2008 | Autor: Pavel Uretšlégr | sekce: živě
fotogalerie Německá legenda Einstürzende Neubauten vydala před nedávnem zdařilé album Alles Wieder Offen. V rámci turné k nové desce zahrála v sobotu 19. dubna v pražské Arše.
Někdejší „geniální diletanti“ jsou v našich končinách jako doma. Skupina si vydobyla v tuzemsku status kultovního uskupení, pro které jsou samozřejmostí vyprodané tuzemské koncerty. Ostatně i ten sobotní v pražské Arše byl dlouho dopředu vyprodán.
Když před čtyřmi lety přivezla skupina do Prahy desku Perpetuum Mobile, která byla postavena na experimentu se vzduchem, velkou část svého kovového arsenálu nechali Einstürzende Neubauten doma. Tentokrát bylo kovu v Arše o něco více.
Základní osou koncertu se staly písně z poslední desky Alles Wieder Offen. Patrně nejkřehčí nahrávka v historii skupiny ozkoušela věrnost posluchačské základny. Místo kovového lomozu kavárenské songy vycházející z německé tradice třicátých let. Einstürzende Neubaten zřejmě jakékoli pochybnosti o správnosti své cesty nemají; vyjma prakticky celého tracklistu z Alles Wider Offen došlo pouze na skladby z „klidných“ alb, které nastartovalo Silence is Sexy. Jestliže poslední studiová nahrávka může znít poněkud usedle, živá prezentace písní v Arše ukázala, že původní výrazivo Einstürzende Neubauten tak úplně neopustili. Hned úvodní Die Wellen asociovala díky dokonalé souhře kovových elementů raná léta skupiny, Nagorny Karabach byl zase okořeněn plastovou nádobou, oproti tomu základní zvukovou rovinu Von Wegen obstarala vrtačka. Ve Weil Weil Weil a Ich Warte zase hutný zvuk plechu dokonale nahradil charismatický zpěv Blixy Bargelda. Princip kabaretního písničkářství spojeného s avantgardou navlékla skupina i na další starší písně svého repertoáru, nejvíce byl tento postup slyšet ve skladbě Sabrina.
Blixa Bargeld a jeho družina se vždy snažili o přechod do více uměnovědných žánrů, v Arše tyto tendence naplnily v přídavku tzv. „Neubaten tarot“. Každý ze skupiny si vytáhl z „Neubaten bag“ tři karty, jejichž obsah měl interpretovat ve společné písni všech členů souboru. Výsledkem byla sice zdánlivě nesourodá skladba, která ovšem přesně vystihovala původní filozofii kapely. Úplný závěr pak obstarala Youme & Meyou z Perpetuum Mobile.
Einstürzende Neubauten navázali svým sobotním koncertem v Arše na vynikající vystoupení ze stejného místa před čtyřmi lety. Vše je opět otevřeno, káže německá legenda industriálu na své poslední desce. Vše je (opět) dovoleno, hlásali Einstürzende Neubaten na svém vystoupení v Arše. Podoby industriální hudby se mění a Einstürzende Neubauten s nimi. Všechno je, jak má být.
fotogalerie Německá legenda Einstürzende Neubauten vydala před nedávnem zdařilé album Alles Wieder Offen. V rámci turné k nové desce zahrála v sobotu 19. dubna v pražské Arše.
Někdejší „geniální diletanti“ jsou v našich končinách jako doma. Skupina si vydobyla v tuzemsku status kultovního uskupení, pro které jsou samozřejmostí vyprodané tuzemské koncerty. Ostatně i ten sobotní v pražské Arše byl dlouho dopředu vyprodán.
Když před čtyřmi lety přivezla skupina do Prahy desku Perpetuum Mobile, která byla postavena na experimentu se vzduchem, velkou část svého kovového arsenálu nechali Einstürzende Neubauten doma. Tentokrát bylo kovu v Arše o něco více.
Základní osou koncertu se staly písně z poslední desky Alles Wieder Offen. Patrně nejkřehčí nahrávka v historii skupiny ozkoušela věrnost posluchačské základny. Místo kovového lomozu kavárenské songy vycházející z německé tradice třicátých let. Einstürzende Neubaten zřejmě jakékoli pochybnosti o správnosti své cesty nemají; vyjma prakticky celého tracklistu z Alles Wider Offen došlo pouze na skladby z „klidných“ alb, které nastartovalo Silence is Sexy. Jestliže poslední studiová nahrávka může znít poněkud usedle, živá prezentace písní v Arše ukázala, že původní výrazivo Einstürzende Neubauten tak úplně neopustili. Hned úvodní Die Wellen asociovala díky dokonalé souhře kovových elementů raná léta skupiny, Nagorny Karabach byl zase okořeněn plastovou nádobou, oproti tomu základní zvukovou rovinu Von Wegen obstarala vrtačka. Ve Weil Weil Weil a Ich Warte zase hutný zvuk plechu dokonale nahradil charismatický zpěv Blixy Bargelda. Princip kabaretního písničkářství spojeného s avantgardou navlékla skupina i na další starší písně svého repertoáru, nejvíce byl tento postup slyšet ve skladbě Sabrina.
Blixa Bargeld a jeho družina se vždy snažili o přechod do více uměnovědných žánrů, v Arše tyto tendence naplnily v přídavku tzv. „Neubaten tarot“. Každý ze skupiny si vytáhl z „Neubaten bag“ tři karty, jejichž obsah měl interpretovat ve společné písni všech členů souboru. Výsledkem byla sice zdánlivě nesourodá skladba, která ovšem přesně vystihovala původní filozofii kapely. Úplný závěr pak obstarala Youme & Meyou z Perpetuum Mobile.
Einstürzende Neubauten navázali svým sobotním koncertem v Arše na vynikající vystoupení ze stejného místa před čtyřmi lety. Vše je opět otevřeno, káže německá legenda industriálu na své poslední desce. Vše je (opět) dovoleno, hlásali Einstürzende Neubaten na svém vystoupení v Arše. Podoby industriální hudby se mění a Einstürzende Neubauten s nimi. Všechno je, jak má být.
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/zive/Einsturzende-Neubauten-Praha-19-4-08~06~kveten~2008/