Daniel Forró opět v ČR
26.4.2010 | Autor: PR | sekce: tiskové zprávy
Turné koncertního projektu “Japan-Czech Spring Tour 2010” českého hudebníka a skladatele Daniela Forró, žijícího v Japonsku, a japonského souboru Sakura Ensemble se uskuteční 25. až 28. května 2010 pod záštitou Velvyslanectví Japonska v ČR v těchto městech:
25.5. Brno – Bílý dům
26.5. Telč – sál ZUŠ
27.5. Horšovský Týn – zámek
28.5. Jirkov – sál ZUŠ
V Jirkově bude navíc odpoledne i přednáška D. Forró o japonském hudebním životě a školství. Atraktivní program koncertu sestává z japonské tradiční i soudobé hudby a z českých premiér několika kompozic D. Forró, který se postará i o klavírní part a zasvěcené průvodní slovo. Na koncertě zazní i jeho aranžmá úvodních fanfár Janáčkovy Sinfonietty. V ČR byl o turné zájem, nemohli jsme letos uspokojit všechny zájemce a rádi přijedeme víckrát.
I v japonských médiích se turné těší velkému zájmu, a kromě hudebnic přicestují i další zájemci o návštěvu ČR z řad jejich přátel a příbuzných. Pro české publikum je to jedinečná příležitost poznat umělecky kvalitní nekomerční hudební kulturu vzdálené exotické země. Umělci si financují a organizují turné sami, nejsou tedy závislí na komerčních tlacích agentur a pořadatelů a zahrají autentickou japonskou hudbu, ne jen její odvar přizpůsobený západnímu vkusu.
Sakura Ensemble je soubor 8 až 10 hráček na japonskou citeru koto ze západní oblasti prefektury Gifu pod vedením významné virtuózky a pedagožky Maki Šikano (absolventka prestižní univerzity Doshisha Women's College v Kjótu, hru na koto vystudovala v tokijské škole směru Sawai sókjokuin, působila několikrát jako hostující profesor na kursech etnické hudby pořádané Moskevskou konzervatoří). Soubor hraje repertoár širokého stylového záběru - hudbu pro koto od sólových skladeb po ansámblové, aranže lidové, ceremoniální, světové i japonské populární hudby (školní písně šóka, písně stylu enka, soudobý J-pop), filmové hudby, muzikálů i klasiky. Dámy vystupují v tradičních kimonech, vizuálně atraktivních zejména pro publikum mimo Japonsko. Soubor spolupracuje s dalšími hráči na japonské nástroje (šakuhači, biwa, šamisen, perkuse) a s D. Forró (klavír, syntetizéry).
Jihlavský rodák Daniel Forró (*1958), MgA. Ph.D., je absolventem brněnské konzervatoře (varhany, kompozice, flétna) a JAMU (kompozice, teorie kompozice), multistylový skladatel autonomní i užité hudby (autor několika tisíc skladeb), multiinstrumentalista a koncertní umělec (hlavně klávesové nástroje – klasická hudba, experimentální elektronická hudba, rock, jazz, pop, etno, mikrointervalová a improvizovaná hudba), muzikolog a publicista, přední český odborník na elektronické hudební nástroje, MIDI a užití počítačů v hudbě (autor 10 knih a stovek odborných článků a recenzí, dlouholetý Product Specialist firem Yamaha, Korg, Technics), pedagog (JAMU, Mistrovské kursy JAMU, Rock/pop/jazz letní kursy, vlastní škola Forrotronics), linguista, tlumočník, překladatel a učitel mnoha jazyků. Od roku 2003 žije a působí v Japonsku, kde si rychle vybudoval solidní pozici na hudební scéně, reflektovanou často v médiích. Kromě sólových recitálů na klavír, píšťalové, Hammondovy i elektronické varhany, historické koncertní harmonium a syntetizéry (kde často uvádí českou hudbu) vystupuje s nejrůznějšími umělci a soubory, často pořádá výchovné koncerty ve školách všech stupňů a je vyhledávaným doprovazečem. Jako muzikolog i koncertní umělec spolupracuje s japonskou Společností Leoše Janáčka, Společností Bohuslava Martinů, Japonsko-českou společností a Velvyslanectvím ČR v Japonsku a byl jmenován členem kulturní rady města Kakamigahara, kde žije. Působí jako hostující profesor na Aichi Arts University. Hudbu realizuje od roku 1982 ve vlastním nahrávacím studiu. V roce 2005 provedl ve Zlíně společně se souborem Dama Dama a Filharmonií Bohuslava Martinů svoji kompozici “Dvojkoncert pro varhany a bicí nástroje” psanou na objednávku FBM k jejímu 60. výročí. V roce 2006 vytvořil hudbu pro cyklus happeningů “Kristkova podyjská glyptotéka”. V roce 2009 se v Brně uskutečnila premiéra jeho skladby “Ex Oriente lux” pro housle a klavír. Forró je členem Klubu moravských skladatelů, Sdružení Q, Společnosti elektroakustické hudby, japonského uměleckého svazu ANET, dále OSA, DILIA, Intergram. Založil a vedl Společnost mikrointervalové hudby a Společnost pro kreativní improvizaci. Po úspěšném překonání vážné nemoci na začátku roku 2010 je opět plný síly a plánů jako vždy a těší se na návštěvu staré vlasti po několika letech.
Na koncertě zazní z jeho rozsáhlého díla „Improvizace na dvě japonské písně“ pro sólový klavír z roku 2004, vzbuzující v Japonsku velký posluchačský úspěch díky tomu, že obě písně jsou tam dobře známy a D. Forró je nejen originálně zharmonizoval, ale i zkombinoval. Skladba „Nagaragawa“ pro dvě kota, šamisen, biwu, klavír a perkuse (2010) nese název jedné z velkých řek v prefektuře Gifu, kde D. Forró žije. Forma střídá sólové nástrojové výstupy s refrénem, kde postupně přibývají nástroje – vyjadřuje plynutí času jako vody v řece. I významné události v historii Japonska jsou jenom malé epizody pro řeku, plnou pohybu, ale přitom neměnnou ve své podstatě po celá tisíciletí. Skladba kombinuje japonskou a moravskou melodiku. Název třetího díla „Ukijo“ pro celý soubor znamená „prchavý svět“ a stal se jednou ze základních charakteristik klasického japonského umění výtvarného i literárního. Autor se pokusil tuto atmosféru vyjádřit i hudebně, dílo je i syntézou východní a západní hudby. Využil k tomu japonskou píseň Sakura sakura a moravskou Ej lásko lásko (obě vyjadřují smutek z nenávratného toku času a z toho, že vše krásné pomíjí – ať to jsou třeba rozkvetlé sakury nebo láska), a podrobil jejich melodický materiál strukturálním variacím, přičemž využil i společné znaky. Melodie jsou zrcadleny, modálně deformovány, harmonizovány, interpolovány, kombinovány, jejich vlastnosti jsou vzájemně kříženy, je měněn rytmus i metrum, melodika je atomizována na různé dlouhé markovské řetězce aj. Tok času je symbolizován jakousi hudební mlhou tvořenou minimalistickými plochami s bohatou polyrytmikou, tento prvek se vrací několikrát. Klavír na začátku a na konci symbolizuje nadčasové vyzvánění zvonů. Celá skladba trvá přes 20 minut, na koncertě zazní ve zkrácené variantě. D. Forró ji zkomponoval v nemocnici.
25.5. Brno – Bílý dům
26.5. Telč – sál ZUŠ
27.5. Horšovský Týn – zámek
28.5. Jirkov – sál ZUŠ
V Jirkově bude navíc odpoledne i přednáška D. Forró o japonském hudebním životě a školství. Atraktivní program koncertu sestává z japonské tradiční i soudobé hudby a z českých premiér několika kompozic D. Forró, který se postará i o klavírní part a zasvěcené průvodní slovo. Na koncertě zazní i jeho aranžmá úvodních fanfár Janáčkovy Sinfonietty. V ČR byl o turné zájem, nemohli jsme letos uspokojit všechny zájemce a rádi přijedeme víckrát.
I v japonských médiích se turné těší velkému zájmu, a kromě hudebnic přicestují i další zájemci o návštěvu ČR z řad jejich přátel a příbuzných. Pro české publikum je to jedinečná příležitost poznat umělecky kvalitní nekomerční hudební kulturu vzdálené exotické země. Umělci si financují a organizují turné sami, nejsou tedy závislí na komerčních tlacích agentur a pořadatelů a zahrají autentickou japonskou hudbu, ne jen její odvar přizpůsobený západnímu vkusu.
Sakura Ensemble je soubor 8 až 10 hráček na japonskou citeru koto ze západní oblasti prefektury Gifu pod vedením významné virtuózky a pedagožky Maki Šikano (absolventka prestižní univerzity Doshisha Women's College v Kjótu, hru na koto vystudovala v tokijské škole směru Sawai sókjokuin, působila několikrát jako hostující profesor na kursech etnické hudby pořádané Moskevskou konzervatoří). Soubor hraje repertoár širokého stylového záběru - hudbu pro koto od sólových skladeb po ansámblové, aranže lidové, ceremoniální, světové i japonské populární hudby (školní písně šóka, písně stylu enka, soudobý J-pop), filmové hudby, muzikálů i klasiky. Dámy vystupují v tradičních kimonech, vizuálně atraktivních zejména pro publikum mimo Japonsko. Soubor spolupracuje s dalšími hráči na japonské nástroje (šakuhači, biwa, šamisen, perkuse) a s D. Forró (klavír, syntetizéry).
Jihlavský rodák Daniel Forró (*1958), MgA. Ph.D., je absolventem brněnské konzervatoře (varhany, kompozice, flétna) a JAMU (kompozice, teorie kompozice), multistylový skladatel autonomní i užité hudby (autor několika tisíc skladeb), multiinstrumentalista a koncertní umělec (hlavně klávesové nástroje – klasická hudba, experimentální elektronická hudba, rock, jazz, pop, etno, mikrointervalová a improvizovaná hudba), muzikolog a publicista, přední český odborník na elektronické hudební nástroje, MIDI a užití počítačů v hudbě (autor 10 knih a stovek odborných článků a recenzí, dlouholetý Product Specialist firem Yamaha, Korg, Technics), pedagog (JAMU, Mistrovské kursy JAMU, Rock/pop/jazz letní kursy, vlastní škola Forrotronics), linguista, tlumočník, překladatel a učitel mnoha jazyků. Od roku 2003 žije a působí v Japonsku, kde si rychle vybudoval solidní pozici na hudební scéně, reflektovanou často v médiích. Kromě sólových recitálů na klavír, píšťalové, Hammondovy i elektronické varhany, historické koncertní harmonium a syntetizéry (kde často uvádí českou hudbu) vystupuje s nejrůznějšími umělci a soubory, často pořádá výchovné koncerty ve školách všech stupňů a je vyhledávaným doprovazečem. Jako muzikolog i koncertní umělec spolupracuje s japonskou Společností Leoše Janáčka, Společností Bohuslava Martinů, Japonsko-českou společností a Velvyslanectvím ČR v Japonsku a byl jmenován členem kulturní rady města Kakamigahara, kde žije. Působí jako hostující profesor na Aichi Arts University. Hudbu realizuje od roku 1982 ve vlastním nahrávacím studiu. V roce 2005 provedl ve Zlíně společně se souborem Dama Dama a Filharmonií Bohuslava Martinů svoji kompozici “Dvojkoncert pro varhany a bicí nástroje” psanou na objednávku FBM k jejímu 60. výročí. V roce 2006 vytvořil hudbu pro cyklus happeningů “Kristkova podyjská glyptotéka”. V roce 2009 se v Brně uskutečnila premiéra jeho skladby “Ex Oriente lux” pro housle a klavír. Forró je členem Klubu moravských skladatelů, Sdružení Q, Společnosti elektroakustické hudby, japonského uměleckého svazu ANET, dále OSA, DILIA, Intergram. Založil a vedl Společnost mikrointervalové hudby a Společnost pro kreativní improvizaci. Po úspěšném překonání vážné nemoci na začátku roku 2010 je opět plný síly a plánů jako vždy a těší se na návštěvu staré vlasti po několika letech.
Na koncertě zazní z jeho rozsáhlého díla „Improvizace na dvě japonské písně“ pro sólový klavír z roku 2004, vzbuzující v Japonsku velký posluchačský úspěch díky tomu, že obě písně jsou tam dobře známy a D. Forró je nejen originálně zharmonizoval, ale i zkombinoval. Skladba „Nagaragawa“ pro dvě kota, šamisen, biwu, klavír a perkuse (2010) nese název jedné z velkých řek v prefektuře Gifu, kde D. Forró žije. Forma střídá sólové nástrojové výstupy s refrénem, kde postupně přibývají nástroje – vyjadřuje plynutí času jako vody v řece. I významné události v historii Japonska jsou jenom malé epizody pro řeku, plnou pohybu, ale přitom neměnnou ve své podstatě po celá tisíciletí. Skladba kombinuje japonskou a moravskou melodiku. Název třetího díla „Ukijo“ pro celý soubor znamená „prchavý svět“ a stal se jednou ze základních charakteristik klasického japonského umění výtvarného i literárního. Autor se pokusil tuto atmosféru vyjádřit i hudebně, dílo je i syntézou východní a západní hudby. Využil k tomu japonskou píseň Sakura sakura a moravskou Ej lásko lásko (obě vyjadřují smutek z nenávratného toku času a z toho, že vše krásné pomíjí – ať to jsou třeba rozkvetlé sakury nebo láska), a podrobil jejich melodický materiál strukturálním variacím, přičemž využil i společné znaky. Melodie jsou zrcadleny, modálně deformovány, harmonizovány, interpolovány, kombinovány, jejich vlastnosti jsou vzájemně kříženy, je měněn rytmus i metrum, melodika je atomizována na různé dlouhé markovské řetězce aj. Tok času je symbolizován jakousi hudební mlhou tvořenou minimalistickými plochami s bohatou polyrytmikou, tento prvek se vrací několikrát. Klavír na začátku a na konci symbolizuje nadčasové vyzvánění zvonů. Celá skladba trvá přes 20 minut, na koncertě zazní ve zkrácené variantě. D. Forró ji zkomponoval v nemocnici.
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/tiskove-zpravy/Daniel-Forro-opet-v-CR~26~duben~2010/
Komentáře
&;