Underworld: A Hundred Days Off
28.11.2002 | Autor: Hynek Dedecius
JBO/V2 Music/BMG (61:59)
Dva jsou určitě méně než tři, ale o kolik? Nová deska o Darrena Emersona okrájených Underworld vyznívá v porovnání s Beaucoup Fish (výtečné Everything, Everything je pro srovnání příliš live) o něco jednodušeji, přímočařeji, popověji, poklidněji, méně různorodě a méně výrazně - ale o kolik? Přesné informace o dělbě práce v tříčlenném kolektivu sice archiv nenabízí, avšak pokud je někdena základě pitvy třetí (technu nejbližší) princ opravdu postrádán, pak zřejmě především v aranžích a propracovanosti vrstvení skladeb, tedy tam, kde U v rámci žánru dříve neměli konkurenci. Některé kusyse nabalují tak sporadicky (minimalističtější přístup korespondující s jedinečným obalem? Nebo spíše absence invence?) a průhledně až nezajímavě, že volají po dalším kritickém mozku, po zásahu posledního z trojice, po vyšperkování do staré krásy. Říkáte, že nemá smysl odvolávat se na minulost, že vykročili za tlustou čáru do jiných světů?
1. (verze ZPĚTNÉ ZRCÁTKO) Hyde/Smith spíše opatrně recyklují již vyzkoušené (rytmické struktury pro jistotu přiblížili techno mainstreamu) a U - i když poměrně velmi elegantně - vykrádají (podklad v Mo Move či Dinosaur Adventure 3D, nástup plochy v Little Specker...). Oproti tomu nově dorazili s latinem ve velkolepě chytlavé Two Months Off (+ hlavní motiv, Hyde; - ta káča, přeslazenost, příliš jednoduché vplutí motivů) anebo letní Twist a mnoho nezkazili ani kytarami (Ballet Lane kazí spíše ten tupý beat). Jinak však takové Beacoup Fish č. 2, slabší, komerčnější, ale pořád ještě zacloumání schopný odvar. Rozřešení příště.
2. (verze BEZ ZRCÁTKA) Hyde/Smith natočili určitě jednu z nejpozoruhodnějších tanečních desek roku. Skladby se pevně opírají o silné melodie, někdy v nich proplouvá hned několik poloh, stylová škála napomáhá udržovat pozornost a Karlův vokál vstupujedo hlavy a ta se pod náporem podmanivé naléhavosti Luetin, zakouřené stálosti Sola Sistim a prostitutkovsky svůdné tanečnosti Two Months Off točí jako s málokým. Velice přístupné a dost chytré.
Možná škoda, že se bez zrcátka jezdit nesmí a ani to pořádně neumíme.
Suma sumárum, vyloženě o moc zase ne.
Body:
&musiQ 2002/11