The Church: Parallel Universe
24.1.2003 | Autor: Alex Švamberk
Cooking Vinyl/CDirect (55:03 & 37:52)
Příznivci zasněné australské kytarovky se na nové album těší zbytečně. Základ Parallel Universe tvoří remixy skladeb z předchozí vynikající desky After Everything, Now This, které na druhém disku doplňuje šest dosud nevydaných písní. Ortodoxní fanoušci asi remixy odmítnou a nelze jim v to vyčítat. V mlžném oparu zasazené klenoty The Church jsou dokonale vybroušené a nepotřebují nový, módě poplatný rámec. Na druhou stranu je potřeba před remixéry smeknout - s výjimkou Earthfriend dokázali pojmout písně The Church po svém, aniž by je zbavili osobité atmosféry. Neplatí to jen o závěrečném ambientním The Deep Ache Mix nebo o decentním Distant x Unseen sestřiženém ze zmíněných dvou skladeb doplněných zpěvem Pety Morris, ale i o radikálněji přepracovaných dílech. Výrazné obohacení aranžmá o další nástroje rozhodně písním neuškodilo, aťuž jde o bublající elektroniku anebo akustické nástroje dávající Down: Nostalgie And Everything After charakter filmové hudby (tenmá i mezihra ve Stay All Night). Ano, je tu znamení doby, mor v podobě akcentace rytmu a zvýraznění basové linky: ani on ovšem nepřipravil Still All Night nebo Radiant 1934 Mix o nostalgickou atmosféru. Zachovalo si ji i The Feelmore s hlučícím davem nadšených fanoušků. Důvod je prostý - většinou DJských předělávekve finále mixoval nejmladší člen skupiny Tim Powles, čímž rozhodně nechci upřít zásluhy a nebývalý cit pro materiál Danielovi (Switchkicker) a Crackerboxovi (Timebandit).
Druhý disk s šesti písněmi, které byly živě nahrány v době práce na posledním albu, představují skupinu, jak ji známe. Nemají sice tolik faset jako drahokamy ze studiovky, ale nechybí jim typický rukopis a akvarelové prolínání vybledlých barev nostalgie. The Church přitom nekončí u jediného otřepaného přístupu; Espionage oživují piano a elektrické piano, Reward s šeptající Petou Morris a výrazným rytmem zase představuje dobrý přechod k remixům, zejména k Distant x Unsen nebo k Sleepsless.night@reality.net s praskáním starého vinylu a dohrávkami garážové kytary, rozladěného rhodes piana a bicích. Ne, to není jen tahání peněz z kapes fanoušků.
Body:
&musiQ 2003/01