Muzikus.cz homepage

Různí interpreti: Young, Gifted And Black

31.10.2002 | Autor: Daniel Vojtíšek



Sanctuary/Panther (70:38 & 76:37)
Mnoho kompilačních desek bývá sestaveno jen proto, aby se vytáhly peníze z hudbymilovných občanů, kteří nemají dost prostředků k pořízení sbírky řadových alb umělců určitého období. U takových kompilací pravidelně zjišťujeme, že něco podstatného chybí a něco je tam umístěno zcela zbytečně. Obraz vývoje je zkreslen.

Young, Gifted And Black není tento případ. Padesát skladeb, seřazených víceméně chronologicky na dvou discích, mapuje vyčerpávajícím způsobem významné období vývoje jednoho odvětví popkultury šedesátých let 20. století, a sice hudby oblíbené především britskou černou komunitou. V té byli význačně zastoupeni přistěhovalci z Jamajky a jejich již v Anglii narození potomci.

Kompilace sleduje podrobně postupné proměny jamajské hudby od počátků ska (The Folkes Brothers, Prince Buster, The Skatalites atd.) přes obecně nejznámější období tzv. rock steady (Johnny Nash, Desmond Dekker, Jimmy Cliff, Ken Boothe), až po rané reggae (Bob Marley, Dave & Ansel Collins a další), kdy se již projevuje typické prohození vůdčích nástrojů v rytmice - basa přebírá velení. Mnoho nahrávek těchto umělců oslovilo i bílé domácí publikum a dostalo se na nejvyšší stupně britských hitparád. Některé skladby ožily později v coververzích nejrůznějších interpretů: Many Rivers To Cross (Jimmy Cliff) je dodnes součástí repertoáru Joe Cockera; kdo v půlce sedmdesátých let na pražských diskotékách hopsal na Rivers Of Babylon Farianova prefabrikátu Boney M, sotva věděl, že originál jsou The Melodians z roku 1970; Cherry Oh Baby (Eric Donaldson) nahráli Rolling Stones na album Black & Blue. Některé žijí dodnes v originálech: jmenujme aspoň Israelites (Desmond Dekker) a Everything I Own (Ken Boothe).

Propojení fungovalo i obráceně. Spoluautorem Guns Of Navarone (The Skatalites) byl známý americký skladatel filmové hudby Dmitri Tiomkin (mj. hudba a titulní píseň k proslulému westernuV pravé poledne, dobře známému i u nás), Red Red Wine (Tony Tribe) je dílem Neila Diamonda, John Holt nahrál Kristoffersonovu country baladu Help Me Make It Through The Night. Pod Elizabethan Reggae (Boris Gardiner & The Love People) je zde podepsán jako autor jakýsi Binge, ale jedná se o úpravu známé Alžbětinské serenády norského skladatele Edvarda Griega (1843 # 1907), která se hodně hrála v šedesátých letechna středovlnných rozhlasových stanicích v úpravách tehdy populárních velkých orchestrů.

Sem tam na kompilaci najdeme i nahrávku, která jakoby utíká ze 'stylové čistoty# - My Boy Lollipop (Millie) produkovaná Chrisem Blackwellem, nebo Black Pearl (Horace Faith) se zřejmým vlivem 'zvukových stěn# Phila Spectora (byl jedním ze spoluautorů písničky), případně Felicianova Rain (Bruce Ruffin). Výtka je to ovšem pramálo oprávněná, protože takové nahrávky pomohly rozšířit okruh zájemců o tuto hudbu # po hitparádovém úspěchu (například My Boy Lollipop bylo v Americe druhé) se lidé začali přirozeně pídit po dalších podobných. Snad jen Let Your Yeah Be Yeah (The Pioneers) nese možná až příliš zřetelné prvky tehdejšího středního proudu pro anglické hospodyňky. Zařazení zmíněných skladeb je ale správné, bez nichby obraz doby nebyl úplný.

Závěrem je třeba upozornit i na skutečnost, že cena této kompilace tkví nemalou měrou v shromáždění nahrávek, velkou většinou roztroušených po dnes již nedostupných vinylových singlech.




Body:

Psáno pro: &musiQ 2002/10

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Ruzni-interpretiYoung-Gifted-And-Black~31~rijen~2002/

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.