Různí interpreti: Madredeus Electronico
16.8.2002 | Autor: Leoš Kofroň
EMI Czech (75:50)
V mořské mělčině zapíchnutá železná konstrukce a slovo Electronico, které se na ní skví hned pod názvem portugalského souboru Madredeus (jeho profil jsme otiskli v R&P č.7/01), nevěští na první pohled nic dobrého. Subtilní muzicírování založené na souzvuku akustických kytar a vycházející z národní písňové tradice, pokojné povznášející melodie s emotivním nábojem, procítěný vokál zpěvačky Teresy Salgueiro, jehož průzračnost bere dech - tohle všechno konfrontovat s odosobněnými strojovými rytmy a prohnat a rozfázovat nejrůznějšími elektronickými zařízeními? Lze vůbec mezi dvěma tak odlišnými hudebními světy hledat nějakou spojnici či průsečík?
Remixové album Electronico, na němž se podílela jména jako Craig Armstrong, Alpha, Telepopmusik, Buscemi, Steve Miller či Al Johnson prokazuje, že ani tohle není nemožné a výsledek nutně nemusí působit jako pěst na oko. Všechny zainteresované, ať už Madredeus dříve znali či se s jeho tvorbou setkali až nyní, nejvíce zaujala právě ona nesmírná čistota písní, jejich melancholie i majestátnost a hodnotí pro sebe jako velké osvěžení, že zas jednou mohli pracovat s muzikou, která má tak jednoznačně lidský rozměr.
Jen výjimečně se někdo pokusil jít vyloženě proti původnímu charakteru písně (nejmarkantněji Manitoba v hravě křehké Guitarra, která ztěžkne a jejíž pavučinová struktura se zcela rozpadá pod nemilosrdnými údery bicích nástrojů). Většinou zde ale moderní technologie posloužila k nabídce dalších možných alternativ, jak unikátní produkci Madredeus také vnímat, při zachování jedinečnosti jejího ducha. Potom už nějaké to lupnutí navíc nehraje žádnou roli...
Body:
&musiQ 2002/08