Renaissance: Tuscany
14.2.2002 | Autor: Leoš Kofroň
Nothern Lights Music/Globus Music (49:25)
Jestli vám název této skupiny příliš mnoho neříká, pak není ani příliš divu. I v době svého největšího ohlasu, to znamená v polovině sedmdesátých let, nebyla u nás Renaissance zdaleka tak populárním souborem jako její tehdejší art rockoví souputníci (přistoupíme-li na tuto poněkud nepřesnou a zavádějící klasifikaci) Genesis či Yes. Kdyby však nic jiného, jednu zásluhu ji v žádném případě nelze upřít: díky Renaissanci zazněl jeden z nejspanilejších a nejušlechtilejších hlasů v celé historii populární hudby, jehož nositelkou je zpěvačka Annie Haslam.
Renaissance vždy pracovala se silnými, na klávesovém zvuku založenými melodickými motivy a občas i s rozsáhlejšími plochami čisi přizvala symfonický orchestr, přesto však bylo její postavení poněkud výlučné. Vlastní tvorba nikdy nepůsobila velikášsky či nabubřele, vždy v ní byl přítomen výrazný prvek hravosti i jisté zjemnělosti (určitě způsobené výrazným postavením hlavní protagonistky) a na její adresu snad nikdy nezazněly obvyklé poznámky o vyhynulých ještěrech. Jestli se dá kapele něco vytknout, pak její příklon k fádnímu popu v závěrečném období své existece začátkem osmdesátých let.
Zatímco Annie Haslam v dalším období navázala sedmi sólovými alby a občasnou koncertní aktivitou, Renaissanci se pokusil vzkřísit jeden ze zakládajících členů, kytarista Michael Dunford až v roce 1995, kdy s novými muzikanty a hlavně zpěvačkou Stephanií Adlington přichystal album s přiléhavým názvem The Other Woman.
Mnohem větší šanci u okruhu někdejších fanoušků má však rozhodně nyní, kdy kromě dalších pamětníků Johna Touta (klávesy) a Terence Sullivana (bicí) zlákal znovu k opětovné spolupráci především původní zpěvačku.
Tuscany je důstojným návratem, kterým skupina navazuje na to nejlepší ze své tvorby a jistě potěší každého, kdo si charakteristický sound Renaissance s nezaměnitelným vokálem Annie Haslam kdysi oblíbil a netrpí utkvělou představou, že smysl mají jen takové hudební počiny, které to všem ostatním nemilosrdně natřou.
Body:
časopis Rock&Pop 2002/02