Mickey Hart: Over The Edge And Back (The Best Of)
18.6.2002 | Autor: Alex Švamberk
Rykodics/Globus Music (46:54)
Výběr přináší průřez sólovou tvorbou bubeníka a percussionisty Mickeyho Harta. Tento člen legendárního 'živého hromu', kultovních Grateful Dead, neodmyslitelně patřících k sanfranciskému létu lásky, se o čtvrtstoletí později prosadil na scéně etnické hudby. Deska Planet Drum z roku 1991 dokonce přinesla Hartovi cenu Grammy v kategorii nejlepší album world music. Mickey Hart libující se v proplétajících se polyrytmech exotických perkusí dokonale zapadl do scény world music, která akcentovala mnohovrstevnatou rytmiku. Bubínkářská komunita přitom svou filozofií hodně připomínala hippies, k nimž Grateful Dead neodmyslitelně patří. Výběr ukazuje šíři Hartova záběru, ale i kořeny jeho současné tvorby. Původní verzi na albu zremixované skladby Sweet Sixteen natočil se souborem Diga Rhythm Band, jejímiž členy byl mimo jiné i Zakir Hussain, už v roce 1976, tedy dávno předtím, než svět zalila vlna world music. Bylo to logické vyústění hledání Grateful Dead, kteří se ve své tvorbě inspirovali asijskou a arabskou hudbou. Přestože se ve stejném duchu nese i Udu Chant z oceněného alba Planet Drum, na němž se vedle Hussain objevil i Airto Moreira (stejně jako o dvaadvacet let mladší Angola, jejíž podmanivost umocňuje basová figura a předvěce znějící bručení nasamplovaného didgeridoo), Hart nekončí jen u hypnotických rytmů s okouzlujícími exotickými perkusemi. Neustává ve hledání, v The Eliminators z alba At The Edge experimentoval s elektrickými bicími a kytarovým syntezátorem,na nějž hrál Jerry Garcia, zatímco na albu Mystery Box zkombinoval polyrytmy s hlasy zpěváků - lépe přitom dopadlo Down The Road, rozvíjející i experimenty s country než líbivé Where Love Goes s éterickým vokálem Mint Juleps. Nejpřesvědčivější však jsou skladby postavené na perkusích, jež jsou nejen rytmicky bohaté, ale nechybí jim ani melodie. Hart totiž využívá melodických bicích nástrojů a při komponování pracuje i se zvukem a výškou tónu jednotlivých perkusí.
Body:
časopis Rock&Pop 2002/06