Lake Of Tears / Lacuna Coil: The Neonai / Comalies
23.11.2002 | Autor: Petr Korál
Black Mark/Globus Music // Century Media/M.A.B. ( 41:42 / 51:51)
Vše pro písničku - tak by se dalo vyjádřit počínání někdejších švédských doommetalistů Lake Of Tears na jejich nové (celkově už páté) desce. Výhradní autor repertoáru, kytarista a zpěvák Daniel Brennare, je 'srdcař', který své všudypřítomné melodie vybavil křídly přímo neskutečné - a přitom takříkajíc uvěřitelné - vroucnosti a procítěnosti, plně souznějící s hravou imaginací v poetických textech. Takové melodie nerostou na stromech a neválejí se na ulicích a způsob, jakým s nimi Brennare a LOT nakládají, zavání takřka rozhazovačností. Protože zdaleka nejde jen o ty 'nejokatější' případy, jako jsou opravdu čarokrásné skladby Solitude, Down The Nile a k nejpůsobivějším baladickým momentům Pink Floyd odkazující Sorcerers, odzpívaná hostující Jennie Tebler. Když pominete píseň Nathalie And The Fireflies, v níž soubor sklouzl až ke středněproudému balastu, říkáte si, že na tolik vkusně řešených (potenciálních) hitparádových buldozerů pohromadě narazíte jednou za uherský rok. Kam se v tomhle směru hrabou třeba stylově částečně spříznění HIM... A že kytary zažívají u LOT dosud největší ústrky a místy jim byla ze strany syntezátorů (jejichž 'laciné' rejstříky bohužel nesvědčí o přílišné zvukové invenci těch, co je obsluhovali) přisouzena téměř podřadná role? To může rozčilovat jen zapřisáhlé metalisty - vážení, neupírejte nikomu právo na hudební vývoj!
Moderně pojatému gothic rocku, byť v tomto případě s daleko zřetelnější metalízou, se nadále věnují i Taliáni Lacuna Coil. Na svém třetím řadovém albu upotřebili prozatím jasně nejvíc 'syntetických' zvuků (třebaže klávesista či programátor v sestavě LC nefiguruje, což je poněkud paradoxní - stejný případ však jsou mimochodem i Lake Of Tears), jenže snaha o progresivní přístup naráží na těžko prostupnou bariéru: nedostatek patřičně silných, zkušenějšího posluchače něčím oslovujících nápadů. Co naplat, že o nových kompozicích kapely nelze v žádném případě hovořit jako o jednoduchých a nemožno jim upřít výraznou atmosféru, když se v nich není takříkajíc čeho chytnout? Prošumějí hlavou a skoro nic po nich nezůstane... Prvotřídní vokál linoucí se ze smyslných úst uhrančivé krásky Cristiny Scabbia (tentokrát ji podstatně víc než minule podpořil její mužský protějšek Andrea Ferro) všechno nezachrání.
&musiQ 2002/11