Krásné nové stroje: Nechtěné doteky

20.7.2011 | Autor: Petr Korál

Indies Happy Trails (43:20)
V roce 2002 vyšla hned dvě alba Krásných nových strojů, byť jedno pod hlavičkou Balek Band, což byla vlastně sestava KNS ještě z 80. let. Tato dvoukolejnost trvala i následující roky, ale už je minulostí, neboť pod jménem KNS dnes existuje pouze „stará parta“. Ale co je podstatnější: Stroje konečně vyrukovaly s novým albem.
Ano, novým – třebaže obsahuje z poloviny repertoár vzniklý ještě v předrevolučních časech. Ovšem zároveň repertoár, který nebyl nikdy oficiálně vydán, soubor ho přearanžoval a doplnil skutečně novými písněmi, které s těmi „vykopávkami“ kupodivu tvoří až překvapivě soudržný celek. Každopádně ve srovnání s nepoměrně komornějším, uhlazenějším pojetím, jaké KNS praktikovaly v letech devadesátých, současné staronové obsazení opět vzývá ducha své někdejší energie a syrovosti. Jde však o syrovost poněkud jiného rázu, neboť tu původní vytvářela především nepoměrně mohutnější dechová sekce, zatímco dnes má v soundu skupiny nebývalý prostor kytara, místy řácky nabroušená. Takhle ostře a tvrdě (aspoň chvílemi), zjednodušeně by se dalo říct natolik rock’n’rollově, Stroje ještě nikdy nezněly!
Co se naopak nemění, je naprostá originalita jejich výrazu. A to se týká i zkratkovitých textů s nezřídka bizarně-absurdním nádechem (viz třeba píseň Nádor: „Prodávám nádor, prodám i vám, prodávám nádor, berte dokud ho mám“). Mnohdy jde jen o shluk několika sloganů, které však disponují mimořádnou úderností, stejně jako svérázným druhem humoru a nadhledu.

Zlatý hřeb: Válka u dubu, Nádor
Zní to jako: osobité Krásné nové stroje navrátivší se k syrovosti

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Krasne-nove-stroje-Nechtene-doteky~20~cervenec~2011/