Chumbawamba: Un
7.7.2004 | Autor: Roman Lipčík
Edel/Warner Music (45:42)
Je to opět jako bychom četli víkendem odlehčenou přílohu Haló novin, listujeme-li bookletem chumbawambí novinky: po textech následují výklady jejich inspirací s četnými faktickými a historickými podrobnostmi. Tak víme, že píseň I Did It For Alfie je o muži, který kriketovou pálkou urazil v britské galerii hlavu soše Margaret Thatcherové, a než šel do vězení, objasnil, že to udělal pro Alfieho, svého syna, o nějž má strach, že by jednou mohl žít v noční můře, jakou expremiérka pro Angličany plánovala. On eBay je o vědci, který prý před invazí do Iráku upozorňoval Pentagon na nutnost ochránit poklady Bagdádského muzea, jež bylo přesto vypleněno tak, že lze jen čekat, kdy se věci z jeho sbírek objeví v dražbě na internetu. Je tu masakr na Columbine, chvála házení žloutkových dortů na neoblíbená individua a tak dále a tak dál. V tomto směru nic nového pod sluncem, tradiční agit-pop Chumbawamby.
Hudebně nelze opět jinak než po x-té se podivit, jak jsou tito leedští anarchisté desku od desky lehce jiní a ocenit to. Tytam jsou doby dupavého Tubthumping, novinka pokračuje v přitlumených tanečních náznacích minulých Readymades, avšak tentokrát vytáhla formace z rukávu eso, které ještě ve hře nepoužila, ač se nabízelo už pouhým jejím nástrojovým obsazením: na některých místech vybublají z desky její dechy v podobě kubánské salsy, jinde jako bychom slyšeli v provedení španělek náznaky středo- a jihoamerického folklóru, tu si lehce pohrají s orientálním motivem. Nejdou nikdy tak do hloubky exploatovaného regionu, aby je bylo lze nařknout z parazitování na world music, nade vším, s čím si zahrávají, se opět klene jejich typická hravá melodičnost, ukázková popová zručnost a v dobrém slova smyslu chytlavost.
Body:
časopis Rock&Pop 2004/06