laibach v čase a prostoru
5.3.2004 | Autoři: Jindřich Göth, Milan Slezák, Jan Šída | sekce: publicistika
Napsat, že Laibach je poněkud netradiční kapela, by bylo hrubým podceněním skutečného stavu věci. Proto se připravte na to, že v následujícím povídání se o ní nedozvíte nic podstatného. Nebo naopak všechno. Záleží pouze na vás.
výkřiky: Každý druh uměleckého díla poskytuje mnoho způsobů k interpretaci.
Zajímáme se o problematiku USA versus zbytek světa. Přesněji řečeno USA versus Německo. Protože i když se hovoří o Evropě jako takové, každému je jasné, že středobodem je Německo.
Text: Do rozhovoru face-to-face se Ivanu Novakovi příliš nechtělo. Pravil totiž, že Laibach raději poskytuje interview písemnou formou, prý se tak lépe vyjadřuje. Nakonec se ale nechal přemluvit, a i když hovořil spatra, bylo vidět, že rozhodně ví co a jak říct, aby neporušil po léta pečlivě vybudovanou image.
Váš koncert se uskuteční v rámci festivalu Alternativa. Lze hudbu Laibach považovat stále za alternativní?
Myslím, že podobná označení nemají nic společného se skutečným stavem věcí. Mnohé kapely, které se dnes velmi úspěšně etablovaly ve středním proudu - Rolling Stones, Red Hot Chili Peppers a další - svého času začínaly také jako takzvaně alternativní. Všechno jsou to jenom slova. Alternativní kultura, masová kultura - nic než pojmy.
Jakou hudbu jste poslouchali ve svých začátcích?
Od počátku existence Laibach jsme se zajímali o velice široké spektrum hudby. V žádném případě jsme se nehodlali omezovat pouze jedním žánrem. V každém se dá najít spousta kvalitní hudby. Pravda, vždy jsme upřednostňovali elektronickou hudbu před heavy metalem, ale i v tomto ranku se dají nalézt zajímavé a podnětné kapely. Také jsme se vždycky zajímali o vážnou muziku. Moc nás nezajímal například jazz. Hudba se neustále vyvíjí a my se snažíme dívat spíš dopředu než se ohlížet.
Jaká je vlastně momentální situace na hudební scéně ve Slovinsku?
Velmi podobná situaci v okolních zemích. Hodně kapel je ovlivněno anglo-americkou hudbou, hlavně rapem, hip-hopem a také r'n'b.
V případě minulé kolekce Jesus Christ Superstars šlo podle vašich slov o pohled Laibach na rockové opery. Jakou koncepci má nové album WAT?
Copak ty jsi tam žádnou nenašel?
Ale ano, jen by mě zajímala vaše interpretace.
Každý druh uměleckého díla poskytuje mnoho způsobů k interpretaci. Nemusí přitom vždy platit, že autorův pohled na věc je jediný správný. A také neplatí, že se vždy musí nutně jednat o umělecké dílo. Stejně tak i na nové album Laibach lze nahlížet z mnoha úhlů pohledu. Záleží na tom, z jaké pozice se díváš a co vlastně na tom kterém artefaktu zkoumáš, co tě na něm skutečně zajímá. V souvislosti s WAT lze z našeho pohledu hovořit o problému času. Čas je všude, promítá se uměním, vědou, filozofií, vším. Celý život se snažíme získat nad časem vládu, ale on je vždy rychlejší. Laibach se rovněž snaží pochopit tento fenomén - proč vlastně děláme to co děláme už tak dlouho. Začali jsme před nějakými pětadvaceti lety a pořád jsme zde. Procestovali jsme mnoho zemí, zažili mnoho významných okamžiků. Máme zkušenosti se životem v západním i východním bloku. Také si klademe otázku, jak se bude svět kolem nás vyvíjet do budoucna. A do třetice - zajímáme se o problematiku USA versus zbytek světa. Přesněji řečeno USA versus Německo. Protože i když se hovoří o Evropě jako takové, každému je jasné, že středobodem je Německo. A všichni také víme, co se v Německu všechno událo, proč došlo ke druhé světové válce a podobně.
Hovořil jste o budoucnosti. Někdy v budoucnu určitě dojde i k zániku Laibach. Jak se to podle vás stane?
Ano, všechno na zemi jednou skončí. Ale o zániku Laibach dosud nepřemýšlíme, je to podle nás příliš brzy. Ještě jsme neudělali všechno, co jsme chtěli.
Box: Nejsme Němci
Laibach působí na fotografiích a na pódiu drsně a nepřístupně, ovšem Ivan Novak se na tiskové konferenci projevil jako člověk s osobitým smyslem pro humor.
"Hodně lidí si stále myslí, že Laibach pochází z Německa. Jedné naší známé ze Slovinska se stala následující historka. Někam cestovala a v rámci toho přecházela pěšky státní hranice Německa. Úředník si prohlížel její pas a narazil na razítko s německým názvem města Lublaň, tedy Laibach. Zarazil se a povídá jí: 'Co to tady máte? Laibach je přece německá skupina, ta nemůže mít svoje hranice!' Tak to vidíte, i celníci si myslí, že jsme z Německa. Ale každý přece ví, že jsme z Ruska."
"Velebox", či spíš samostatný "článek ve článku", klidně půlstrana a s reklamou nebo i víc, dá-li, ale možno libovolně krátit, je to "jen" záznam z tiskovky.
Jsme rádi, že jsme tady
zaznamenali: Milan Slezák, Jan Šída
výkřik: Princip tvorby Laibach se za dvacet let nezměnil. Jediné co se změnilo je technologie.
Perex: Před pražským koncertem Laibach proběhla tisková konference, které se zúčastnili dva členové formace, Dejan Knez a Ivan Novak. Druhý jmenovaný přivítal přítomné větou ve své mateřštině "Jsme rádi, že jsme tady" a pak už odpovídal na dotazy v jazyce anglickém. Nejzajímavější odpovědi jsme zaznamenali.
Jaký je důvod toho, že vaše aktuální albumWAT vychází po dost dlouhé době?
Proč přicházíme s novinkou až po několika letech? Museli jsme na sobě trochu zapracovat a dodělat své nové studio. Nahrávací technologie se totiž velice rychle mění a my na tyto trendy musíme reagovat. Laibach funguje jako takový globální mechanismus. Lidé přicházejí a odcházejí, organizace zůstává.
V kuloárech se mluví o vydání kolekce největších hitů Laibach. Co je na tom pravdy?
Z materiálu WAT zbyly nějaké nahrávky, které bychom rádi ještě nějak využili. Velice intenzivně uvažujeme také o vydání jakéhosi Best Of, s bonusem nějakých ranných skladeb či nevydaných materiálů. Hodně stojíme o znovuvydání nahrávek z tour s anglickými Last Few Days. Kolekce snad vyjde příští rok. V archivu je i dost instrumentálních kompozic, které vyžadují zvláštní přístup Připravujeme také sérii DVD a desku remixů.
Co vlastně znamená název WAT?
Ano, to je velice častá otázka. Mnoho lidí se ptá, jaký význam má sousloví WE ARE TIME. Myslím, že ta nahrávka dává posluchači různé možnosti výkladu. A zkratka? To už je na každém z vás!
Mění se reakce publika v různých zemích?
Obecně platí, že Laibach chápou lidé spíše ve větších městech. Taky záleží na tom, jak v té které zemi chápou naši tvorbu a jaká je myšlenka alba, které u nich koncertně propagujeme. Třeba ve Francii Laibach nehráli pomalu deset let a teď najednou máme spoustu nabídek na koncertování. Asi chápou WAT jako politicky korektní album.
Jakou pozici mají Laibach doma, ve Slovinsku?
Slovinští politici nás považují za docela důležité. Hlavně za důležitý exportní artikl. Ale ne všichni k nám mají kladný vztah. V roce 1997 hráli Laibach v divadle se symfonickým orchestrem. V hledišti seděl prezident, premiér, starosta města, biskup a další potentáti. Někteří koncert opustili po pár tónech.
Když už mluvíte o divadle. Jak funguje vaše spolupráce s dalšími členy uměleckého sdružení NSK?
V květnu příštího roku bychom chtěli zrealizovat nějakou společnou akci se členy NSK, hlavně divadlem, výtvarníky a designéry. Spojuje nás stejná idea. Tu koneckonců vyjadřuje i virtuální stát NSK. Tento stát v čase má vlastní teritorium i zastupitelství. Jeho občanem se může stát kdokoli. Máme více obyvatel než Vatikán a možná i San Marino.
Jak se stavíte k neautorizovaným pirátským nahrávkám, tzv. bootlegům?
Nám to nevadí, pokud o tom ovšem nevíme.
výkřiky: Každý druh uměleckého díla poskytuje mnoho způsobů k interpretaci.
Zajímáme se o problematiku USA versus zbytek světa. Přesněji řečeno USA versus Německo. Protože i když se hovoří o Evropě jako takové, každému je jasné, že středobodem je Německo.
Text: Do rozhovoru face-to-face se Ivanu Novakovi příliš nechtělo. Pravil totiž, že Laibach raději poskytuje interview písemnou formou, prý se tak lépe vyjadřuje. Nakonec se ale nechal přemluvit, a i když hovořil spatra, bylo vidět, že rozhodně ví co a jak říct, aby neporušil po léta pečlivě vybudovanou image.
Váš koncert se uskuteční v rámci festivalu Alternativa. Lze hudbu Laibach považovat stále za alternativní?
Myslím, že podobná označení nemají nic společného se skutečným stavem věcí. Mnohé kapely, které se dnes velmi úspěšně etablovaly ve středním proudu - Rolling Stones, Red Hot Chili Peppers a další - svého času začínaly také jako takzvaně alternativní. Všechno jsou to jenom slova. Alternativní kultura, masová kultura - nic než pojmy.
Jakou hudbu jste poslouchali ve svých začátcích?
Od počátku existence Laibach jsme se zajímali o velice široké spektrum hudby. V žádném případě jsme se nehodlali omezovat pouze jedním žánrem. V každém se dá najít spousta kvalitní hudby. Pravda, vždy jsme upřednostňovali elektronickou hudbu před heavy metalem, ale i v tomto ranku se dají nalézt zajímavé a podnětné kapely. Také jsme se vždycky zajímali o vážnou muziku. Moc nás nezajímal například jazz. Hudba se neustále vyvíjí a my se snažíme dívat spíš dopředu než se ohlížet.
Jaká je vlastně momentální situace na hudební scéně ve Slovinsku?
Velmi podobná situaci v okolních zemích. Hodně kapel je ovlivněno anglo-americkou hudbou, hlavně rapem, hip-hopem a také r'n'b.
V případě minulé kolekce Jesus Christ Superstars šlo podle vašich slov o pohled Laibach na rockové opery. Jakou koncepci má nové album WAT?
Copak ty jsi tam žádnou nenašel?
Ale ano, jen by mě zajímala vaše interpretace.
Každý druh uměleckého díla poskytuje mnoho způsobů k interpretaci. Nemusí přitom vždy platit, že autorův pohled na věc je jediný správný. A také neplatí, že se vždy musí nutně jednat o umělecké dílo. Stejně tak i na nové album Laibach lze nahlížet z mnoha úhlů pohledu. Záleží na tom, z jaké pozice se díváš a co vlastně na tom kterém artefaktu zkoumáš, co tě na něm skutečně zajímá. V souvislosti s WAT lze z našeho pohledu hovořit o problému času. Čas je všude, promítá se uměním, vědou, filozofií, vším. Celý život se snažíme získat nad časem vládu, ale on je vždy rychlejší. Laibach se rovněž snaží pochopit tento fenomén - proč vlastně děláme to co děláme už tak dlouho. Začali jsme před nějakými pětadvaceti lety a pořád jsme zde. Procestovali jsme mnoho zemí, zažili mnoho významných okamžiků. Máme zkušenosti se životem v západním i východním bloku. Také si klademe otázku, jak se bude svět kolem nás vyvíjet do budoucna. A do třetice - zajímáme se o problematiku USA versus zbytek světa. Přesněji řečeno USA versus Německo. Protože i když se hovoří o Evropě jako takové, každému je jasné, že středobodem je Německo. A všichni také víme, co se v Německu všechno událo, proč došlo ke druhé světové válce a podobně.
Hovořil jste o budoucnosti. Někdy v budoucnu určitě dojde i k zániku Laibach. Jak se to podle vás stane?
Ano, všechno na zemi jednou skončí. Ale o zániku Laibach dosud nepřemýšlíme, je to podle nás příliš brzy. Ještě jsme neudělali všechno, co jsme chtěli.
Box: Nejsme Němci
Laibach působí na fotografiích a na pódiu drsně a nepřístupně, ovšem Ivan Novak se na tiskové konferenci projevil jako člověk s osobitým smyslem pro humor.
"Hodně lidí si stále myslí, že Laibach pochází z Německa. Jedné naší známé ze Slovinska se stala následující historka. Někam cestovala a v rámci toho přecházela pěšky státní hranice Německa. Úředník si prohlížel její pas a narazil na razítko s německým názvem města Lublaň, tedy Laibach. Zarazil se a povídá jí: 'Co to tady máte? Laibach je přece německá skupina, ta nemůže mít svoje hranice!' Tak to vidíte, i celníci si myslí, že jsme z Německa. Ale každý přece ví, že jsme z Ruska."
"Velebox", či spíš samostatný "článek ve článku", klidně půlstrana a s reklamou nebo i víc, dá-li, ale možno libovolně krátit, je to "jen" záznam z tiskovky.
Jsme rádi, že jsme tady
zaznamenali: Milan Slezák, Jan Šída
výkřik: Princip tvorby Laibach se za dvacet let nezměnil. Jediné co se změnilo je technologie.
Perex: Před pražským koncertem Laibach proběhla tisková konference, které se zúčastnili dva členové formace, Dejan Knez a Ivan Novak. Druhý jmenovaný přivítal přítomné větou ve své mateřštině "Jsme rádi, že jsme tady" a pak už odpovídal na dotazy v jazyce anglickém. Nejzajímavější odpovědi jsme zaznamenali.
Jaký je důvod toho, že vaše aktuální albumWAT vychází po dost dlouhé době?
Proč přicházíme s novinkou až po několika letech? Museli jsme na sobě trochu zapracovat a dodělat své nové studio. Nahrávací technologie se totiž velice rychle mění a my na tyto trendy musíme reagovat. Laibach funguje jako takový globální mechanismus. Lidé přicházejí a odcházejí, organizace zůstává.
V kuloárech se mluví o vydání kolekce největších hitů Laibach. Co je na tom pravdy?
Z materiálu WAT zbyly nějaké nahrávky, které bychom rádi ještě nějak využili. Velice intenzivně uvažujeme také o vydání jakéhosi Best Of, s bonusem nějakých ranných skladeb či nevydaných materiálů. Hodně stojíme o znovuvydání nahrávek z tour s anglickými Last Few Days. Kolekce snad vyjde příští rok. V archivu je i dost instrumentálních kompozic, které vyžadují zvláštní přístup Připravujeme také sérii DVD a desku remixů.
Co vlastně znamená název WAT?
Ano, to je velice častá otázka. Mnoho lidí se ptá, jaký význam má sousloví WE ARE TIME. Myslím, že ta nahrávka dává posluchači různé možnosti výkladu. A zkratka? To už je na každém z vás!
Mění se reakce publika v různých zemích?
Obecně platí, že Laibach chápou lidé spíše ve větších městech. Taky záleží na tom, jak v té které zemi chápou naši tvorbu a jaká je myšlenka alba, které u nich koncertně propagujeme. Třeba ve Francii Laibach nehráli pomalu deset let a teď najednou máme spoustu nabídek na koncertování. Asi chápou WAT jako politicky korektní album.
Jakou pozici mají Laibach doma, ve Slovinsku?
Slovinští politici nás považují za docela důležité. Hlavně za důležitý exportní artikl. Ale ne všichni k nám mají kladný vztah. V roce 1997 hráli Laibach v divadle se symfonickým orchestrem. V hledišti seděl prezident, premiér, starosta města, biskup a další potentáti. Někteří koncert opustili po pár tónech.
Když už mluvíte o divadle. Jak funguje vaše spolupráce s dalšími členy uměleckého sdružení NSK?
V květnu příštího roku bychom chtěli zrealizovat nějakou společnou akci se členy NSK, hlavně divadlem, výtvarníky a designéry. Spojuje nás stejná idea. Tu koneckonců vyjadřuje i virtuální stát NSK. Tento stát v čase má vlastní teritorium i zastupitelství. Jeho občanem se může stát kdokoli. Máme více obyvatel než Vatikán a možná i San Marino.
Jak se stavíte k neautorizovaným pirátským nahrávkám, tzv. bootlegům?
Nám to nevadí, pokud o tom ovšem nevíme.
časopis Rock&Pop 2004/01
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/laibach-v-case-a-prostoru~05~brezen~2004/