Muzikus.cz homepage

ostatníYvonne Sanchez - Květy z latinské zahrady

1.9.2008 | Autor: Pavel Víšek | sekce: publicistika

 fotogalerie
Majitelka nádherně sametového hlasu s polskými a kubánskými kořínky žije v Praze od roku 1994 a patří mezi stálice naší jazzové scény. První album Invitation, které natočila s triem Roberta Balzara v roce 2002 obsáhlo především standardy. Její současná ryze autorská novinka My Garden se vyznačuje širším stylovým záběrem i obsazením.

Když v roce 2002 vyšel debut Invitation, tak jsi v jednom rozhovoru zmiňovala, že druhé album bude následovat za dva tři roky. Změnil nějak plány tvůj prvorozený syn Orlando?
Ne, deska dlouho zrála. Nezpívala jsem už jenom jazz, ale taky bossa novu, groove - a napadlo mě udělat druhé album autorské. Chtěla jsem psát písničky, ale nemohla někam odjet a pracovat půl roku jenom na desce. Tady jsou všechny skladby i aranžmá moje. Pustila jsem se i do věcí, které jsem předtím nedělala. Nová deska je jazzem ovlivněná, ale žánrově pomíchaná, spíše world music.

První album jste produkovali s Robertem Balzarem, tentokrát jsi na to byla sama, že?
Ano, neříkám, že to bylo úplně jednoduché, ale byla to velmi zajímavá zkušenost. I když bych teď možná půlku věcí na desce udělala zase úplně jinak.

Album míchal i masteroval Tadeusz Mieczkowski. Robert Balzar s ním nedávno dělal svou sólovku i album Illustratosphere... to byl jeho kontakt?
S Tadeuszem mě seznámil Robert, ale věděla jsem o něm už od polského vokalisty Grzegorze Karnase. Dali jsme se do řeči na festivalu v Žilině a on mi pak poslal svou desku, spíše jazzrockovou, žije ve Slezku, kde je znát tradice Jozefa Skrzeka a SBB. A měla fantastický zvuk, i když si většinu nahrávek točil ve svém studiu. Smíchal je právě Tadeusz. Ve svém oboru je výjimečný, spolupracuje se Zbygniewem Preisnerem, který složil filmovou hudbu ke Kieslowského trilogii Tři barvy. Já točila většinou ve Svárově, s Lukášem Martínkem, všestranným muzikantem z z mladší generace. Dělal mi zvukového technika, do několika skladeb nahrál kytary, ale sám ještě produkuje jiné kapely.

Sestava muzikantů, kteří se na My Garden podíleli, je pestrá. Dostala jsi se k některým ve Svárově, kde točili desky? Co třeba kytarista Josef Štěpánek? Asi jediný „steelkař“, který umí jazz...
Já znám Josefa dlouho, před několika lety jsme spolu koncertovali, ale nevěděla jsem, že dneska hraje taky na steel-kytaru. Do písničky Under The Moon And The Stars jsem hledala konkrétní zvukovou barvu kytary. Nechtěla jsem elektrickou, ani akustickou, a přemýšlela o havajské. Josef pak přišel s nápadem zkusit steel-kytaru. A v písničce odvedl kus dobré práce. Ale vrátím se na začátek otázky. Hraju tady koncerty přes deset let, občas jsem v kapele měla záskoky a tak jsem skoro se všemi muzikanty na desce někdy předtím hrála. Slyšela jsem je v písničkách, už když jsem je psala.

První desku ti vydala malá firma, novou jedna z majors. Jaký máš z téhle zkušenosti pocit?
Pracovat s velkou nahrávací společností je pro mě zážitek. Malá firma ti dá na desku tolik peněz, aby byla ve studiu za tři dny hotová. Já teď takovou desku dělat nechtěla, protože u studiového projektu nemáš jistotu, že to všichni zahrají podle tvých představ napoprvé. Natáčení desky My Garden trvalo mnohem déle. Kolik stálo? Hodně. A Warner Music mě sami oslovili, že se mnou chtějí dělat. Díky nim deska vychází taky v Polsku, což je velký trh, a starají se o promotion - první deska u Cube Metier se prodávala dobře, ale propagaci jsem si dělala celou sama. A pro Warner Music jsem navíc interpretem na export. Loni jsem natočila demo a některé nahrávky dostali na kompilace do Polska a Rakouska. A byla jsem na nich v dobré společnosti, třeba s Eliane Elias.

A proč se tvoje album jmenuje My Garden?
Moje kapela je taková 'multi-kulti'... Češi, Slováci, Mexičan, Brazilec. Na nové desce jsou vedle sebe samba, bossa nova, groove. Na začátku jsem si říkala: 'ty bláho, to tam přeci nemůžeš dát'! Pak mi došlo, že to nevadí. Písničky vznikaly dva tři roky, dala jsem jim svoje emoce. Prostě mám v sobě zahradu, ve které jsem vypěstovala písničky, abych byla šťastná.

Zajímavosti:
Celým jménem Yvonne Ginette Sanchez Sieprawska je po matce Polka, po otci Kubánka a její dědeček hrával na kytaru v Havaně, kde se znal osobně se členy Buena Vista Social Clubu. Vyrůstala v Polsku a – když se matka podruhé provdala - v Německu. Na univerzitě v Krakově studovala historii a se zemí našich severních sousedů jsou spojeny také Yvonniny hudební začátky, když v osmdesátých letech nějaký čas hrála doma ve Slezsku na perkuse s Jozefem Skrzekem, legendárním kapelníkem jazzrockového tria SBB. Mezi vzory počítá hlavně velké trojlístek Sarah Vaughan, Ella Fitzgerald a Billie Holiday. Z mladších nahrávek je však slyšet více vliv tradiční i moderní hudby Brazílie, kde nějaký čas také žila a měla možnost spolupracovat s legendami, jaké představují Tom Jobim, Juarez Moreira nebo Esdras Ferreira.

Fotogalerie:

Psáno pro: časopis mGuide 2008/09

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/Yvonne-Sanchez-Kvety-z-latinske-zahrady~01~zari~2008/

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.