V hlavní roli noty – seriál o filmové hudbě
11.3.2011 | Autor: Jan Kocur | sekce: publicistika
Není přesně známo, kdy si člověk poprvé uvědomil, že jeho životní prožitky jsou poněkud intenzivnější, když je doprovází hudba, a začal si hvízdat nebo pobrukovat. Je však přesně známo, kdy se tak stalo ve spojitosti s filmovým plátnem. Od té doby hrají ve filmu jednu z hlavních rolí noty. Stejně jako ji bezpochyby hrají i v naší každodenní realitě, kde se na nás valí nejen z filmů, ale i reklam, televizních upoutávek a bez katalogů filmové hudby se neobejdou ani tvůrčí týmy zpravodajství nebo různých reality show.
Filmová hudba je prostě spolehlivý nástroj, jak dosáhnout jakýchkoliv emocí nebo je podstatně zintenzivnit. Nevěříte? Tak schválně. Zkuste se potulovat po lese, když vám zní do sluchátek hudba z Predátora, plavat v moři za zvuku smyčců z Čelistí nebo jít kupovat kuchyňského robota s hudebním podkresem slavného tématu z Terminátora. Ve všech případech se stane z obyčejnosti okamžiku tak trochu nevšední zážitek.
Hudba z filmu nebo hudba pro film?
Co je vlastně filmová hudba? Vymezit tento pojem nepatří k nejlehčím úkolům. Když se v prvních krůčcích filmového průmyslu tísnilo v sále pár hudebníků, kteří hráli k pohyblivým obrázkům hudební doprovod naživo, tak by si asi málokdo vsadil, že někdy v budoucnu budou běžným jevem více než stočlenná hudební tělesa, která nahrávají hudbu, která se nepřizpůsobuje filmu, ale podle níž se snímek v konečné fázi stříhá. A nebo hudební skladatel používající pouze syntetizátory a elektroniku, který živého hudebníka nepotřebuje ani za mák.
Určit, co patří pod škatulku filmová hudba a co ne, je tedy poměrně obtížný úkol. Ortodoxní fanoušci filmové hudby se na vás minimálně zle podívají, když zmíníte, že máte z tohoto žánru nejraději soundtrack z Pulp Fiction. Jakkoliv je totiž ukázkou výborné práce Quentina Tarantina s hudbou ve filmu, tak je pořád jen směsicí různorodých písniček, které nebyly složeny přímo pro tento kultovní snímek.
Nejspolehlivěji tedy pro naše účely bude fungovat anglický termín film score označující kompozici, která byla složena pro speciálně daný film za pomoci různorodých prostředků (orchestr, sbor, elektronika apod.), a která povětšinou neobsahuje jiný nepůvodní hudební materiál, který byl ve snímku použit. I tato definice není bez výjimek (často vydaná alba obsahují i například dobové písně, které byly použity ve filmu apod.), ale pro tuto chvíli nám bude stačit.
Hudba bez filmu
Dovolíme si v tuto chvíli pominout filosofické debaty tom, jestli funguje filmová hudba lépe (nebo dokonce jestli vůbec) bez znalosti daného snímku. Důležitější je, že jsou už dávno pryč doby, kdy musel zoufalý jedinec, toužící po hudebním úryvku z oblíbeného filmu, nahrávat všemi možnými prostředky danou pasáž doslova nalepený u televize.
Filmová hudba je v dnešní době bez problému dosažitelná. Existuje celá řada hudebních vydavatelství, která se specializují na vydávání aktuálních soundtracků nebo reedicí starších klenotů, ať už ve formě klasických formátů nebo čistě digitálních verzí nahrávek. Množství vydávané filmové hudby je opravdu ohromující a je velice obtížné sledovat všechny zajímavé novinky.
Bez filmové hudby
Proto je více než žádoucí mít spolehlivého průvodce, který vás provede vším důležitým, co se ve světě filmové hudby děje. A právě na tuto funkci aspiruje tento nový seriál. Setkáte se v něm s informacemi o aktuálních vydáních těch nejzajímavějších nahrávek, nebudou chybět podrobnosti o nejbližších koncertech, profily skladatelů a mnoho dalších zajímavostí. Ano, svět, ani tento server, by se bez filmové hudby asi nezhroutil. Otázkou ale je, jestli by bez ní nebyl podstatně chudší.
Filmová hudba je prostě spolehlivý nástroj, jak dosáhnout jakýchkoliv emocí nebo je podstatně zintenzivnit. Nevěříte? Tak schválně. Zkuste se potulovat po lese, když vám zní do sluchátek hudba z Predátora, plavat v moři za zvuku smyčců z Čelistí nebo jít kupovat kuchyňského robota s hudebním podkresem slavného tématu z Terminátora. Ve všech případech se stane z obyčejnosti okamžiku tak trochu nevšední zážitek.
Hudba z filmu nebo hudba pro film?
Co je vlastně filmová hudba? Vymezit tento pojem nepatří k nejlehčím úkolům. Když se v prvních krůčcích filmového průmyslu tísnilo v sále pár hudebníků, kteří hráli k pohyblivým obrázkům hudební doprovod naživo, tak by si asi málokdo vsadil, že někdy v budoucnu budou běžným jevem více než stočlenná hudební tělesa, která nahrávají hudbu, která se nepřizpůsobuje filmu, ale podle níž se snímek v konečné fázi stříhá. A nebo hudební skladatel používající pouze syntetizátory a elektroniku, který živého hudebníka nepotřebuje ani za mák.
Určit, co patří pod škatulku filmová hudba a co ne, je tedy poměrně obtížný úkol. Ortodoxní fanoušci filmové hudby se na vás minimálně zle podívají, když zmíníte, že máte z tohoto žánru nejraději soundtrack z Pulp Fiction. Jakkoliv je totiž ukázkou výborné práce Quentina Tarantina s hudbou ve filmu, tak je pořád jen směsicí různorodých písniček, které nebyly složeny přímo pro tento kultovní snímek.
Nejspolehlivěji tedy pro naše účely bude fungovat anglický termín film score označující kompozici, která byla složena pro speciálně daný film za pomoci různorodých prostředků (orchestr, sbor, elektronika apod.), a která povětšinou neobsahuje jiný nepůvodní hudební materiál, který byl ve snímku použit. I tato definice není bez výjimek (často vydaná alba obsahují i například dobové písně, které byly použity ve filmu apod.), ale pro tuto chvíli nám bude stačit.
Hudba bez filmu
Dovolíme si v tuto chvíli pominout filosofické debaty tom, jestli funguje filmová hudba lépe (nebo dokonce jestli vůbec) bez znalosti daného snímku. Důležitější je, že jsou už dávno pryč doby, kdy musel zoufalý jedinec, toužící po hudebním úryvku z oblíbeného filmu, nahrávat všemi možnými prostředky danou pasáž doslova nalepený u televize.
Filmová hudba je v dnešní době bez problému dosažitelná. Existuje celá řada hudebních vydavatelství, která se specializují na vydávání aktuálních soundtracků nebo reedicí starších klenotů, ať už ve formě klasických formátů nebo čistě digitálních verzí nahrávek. Množství vydávané filmové hudby je opravdu ohromující a je velice obtížné sledovat všechny zajímavé novinky.
Bez filmové hudby
Proto je více než žádoucí mít spolehlivého průvodce, který vás provede vším důležitým, co se ve světě filmové hudby děje. A právě na tuto funkci aspiruje tento nový seriál. Setkáte se v něm s informacemi o aktuálních vydáních těch nejzajímavějších nahrávek, nebudou chybět podrobnosti o nejbližších koncertech, profily skladatelů a mnoho dalších zajímavostí. Ano, svět, ani tento server, by se bez filmové hudby asi nezhroutil. Otázkou ale je, jestli by bez ní nebyl podstatně chudší.
Co se děje ve filmové hudbě - odchod legend i úspěch nováčků
Dne 30. ledna 2011 zemřel v New Yorku držitel pěti Oscarů John Barry. Za svou bohatou kariéru se proslavil melancholickými hudebními tématy (Vzpomínky na Afriku, Tanec s vlky) a hudebním otcovstvím agenta 007, pro nějž složil hudbu celkem k jedenácti filmovým dobrodružstvím. John Barry byl u posluchačů filmové hudby velice oblíbený. Po jeho smrti vznikla celá řada medalionů k uctění jeho hudebního odkazu. Jeden z nich si můžete prohlédnout a poslechnout v níže přiloženém odkazu.
Jen o pár dnů později zemřel hudební skladatel John Strauss. Dlouholetý spolupracovník Miloše Formana dosáhl největšího úspěchu se soundtrackem ke slavnému snímku Amadeus, za nějž získal i Grammy.
Život jde ovšem dál. Grammy se udělovaly i tento rok, letos ocenění získal Randy Newman za hudbu k Toy Story 3. Ještě dříve proběhlo udělování Zlatých glóbů, kde uspěli Trent Reznor a Atticus Ross s hudbou pro snímek The Social Network. Duo zopakovalo vítězství také na Oscarech, když porazili silnou konkurenci v podobě zkušených matadorů filmové hudby Hanse Zimmera (Inception), A.R. Rahmana (127 Hours), Johna Powella (How To Train Your Dragon) a Alexandra Desplata (The King´s Speech).
Pozadu nezůstala ani česká odborná veřejnost. Cenu filmových kritiků za nejlepší hudbu si odnesla formace Midi Lidi za hudbu k dokumentu Český mír. Český lev poněkud překvapivě putuje k Michalu Novinskému (Kuky se vrací), v poli poražených zůstali Jan Ponocný a Buty (Mamas & Papas), Petr Ostrouchov (Občanský průkaz), Tomáš Vtípil (Pouta) a Jan P. Muchow (Ženy v pokušení).
Dne 30. ledna 2011 zemřel v New Yorku držitel pěti Oscarů John Barry. Za svou bohatou kariéru se proslavil melancholickými hudebními tématy (Vzpomínky na Afriku, Tanec s vlky) a hudebním otcovstvím agenta 007, pro nějž složil hudbu celkem k jedenácti filmovým dobrodružstvím. John Barry byl u posluchačů filmové hudby velice oblíbený. Po jeho smrti vznikla celá řada medalionů k uctění jeho hudebního odkazu. Jeden z nich si můžete prohlédnout a poslechnout v níže přiloženém odkazu.
Jen o pár dnů později zemřel hudební skladatel John Strauss. Dlouholetý spolupracovník Miloše Formana dosáhl největšího úspěchu se soundtrackem ke slavnému snímku Amadeus, za nějž získal i Grammy.
Život jde ovšem dál. Grammy se udělovaly i tento rok, letos ocenění získal Randy Newman za hudbu k Toy Story 3. Ještě dříve proběhlo udělování Zlatých glóbů, kde uspěli Trent Reznor a Atticus Ross s hudbou pro snímek The Social Network. Duo zopakovalo vítězství také na Oscarech, když porazili silnou konkurenci v podobě zkušených matadorů filmové hudby Hanse Zimmera (Inception), A.R. Rahmana (127 Hours), Johna Powella (How To Train Your Dragon) a Alexandra Desplata (The King´s Speech).
Pozadu nezůstala ani česká odborná veřejnost. Cenu filmových kritiků za nejlepší hudbu si odnesla formace Midi Lidi za hudbu k dokumentu Český mír. Český lev poněkud překvapivě putuje k Michalu Novinskému (Kuky se vrací), v poli poražených zůstali Jan Ponocný a Buty (Mamas & Papas), Petr Ostrouchov (Občanský průkaz), Tomáš Vtípil (Pouta) a Jan P. Muchow (Ženy v pokušení).
Co se děje ve filmové hudbě - koncerty
Blíží se nám také velice zajímavá živá provedení filmové hudby, kterým vévodí vůbec první (a již beznadějně vyprodaný) koncert legendárního Ennia Morriconeho v České republice. Stane se tak 14. července v Obecním domě v rámci festivalu Prague Proms. Stejný festival nabídne 2. července koncert Hollywood Night - Oscar Winners. Jak název napovídá, tak bude na programu hudba z oceňovaných snímků (Philadelphia, Butch Cassidy a Sundance Kid, Vzpomínky na Afriku atd.) v provedení Českého národního symfonického orchestru pod vedením Carla Davise. Více informací na stránkách festivalu.
Fanouškům filmové hudby by rozhodně neměly uniknout ani pravidelné koncerty Pražského filmového orchestru, ten nejbližší se koná 27. dubna v Rudolfínu. Na programu bude tentokrát hudba mistra Johna Williamse, například z Hvězdných válek, Indiana Jonese 4, E.T. a dalších. Pro více informací navštivte oficiální stránky orchestru na www.praguefilmorchestra.com.
Blíží se nám také velice zajímavá živá provedení filmové hudby, kterým vévodí vůbec první (a již beznadějně vyprodaný) koncert legendárního Ennia Morriconeho v České republice. Stane se tak 14. července v Obecním domě v rámci festivalu Prague Proms. Stejný festival nabídne 2. července koncert Hollywood Night - Oscar Winners. Jak název napovídá, tak bude na programu hudba z oceňovaných snímků (Philadelphia, Butch Cassidy a Sundance Kid, Vzpomínky na Afriku atd.) v provedení Českého národního symfonického orchestru pod vedením Carla Davise. Více informací na stránkách festivalu.
Fanouškům filmové hudby by rozhodně neměly uniknout ani pravidelné koncerty Pražského filmového orchestru, ten nejbližší se koná 27. dubna v Rudolfínu. Na programu bude tentokrát hudba mistra Johna Williamse, například z Hvězdných válek, Indiana Jonese 4, E.T. a dalších. Pro více informací navštivte oficiální stránky orchestru na www.praguefilmorchestra.com.
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/V-hlavni-roli-noty-serial-o-filmove-hudbe~11~brezen~2011/
Komentáře
&;