V hlavní roli noty: Kdo je kdo
20.4.2011 | Autor: Jan Kocur | sekce: publicistika
Představte si, že jste režisér a chcete pro svůj nový film angažovat skladatele hudební složky. Koho byste vybrali v záplavě známých i méně neznámých jmen? Koho se vyplatí ve světě, kde hrají hlavní roli noty, sledovat? Pokusme se shrnout nejvýraznější jedince současné filmové hudby do několika základních skupin.
Legendy
Nejprestižnější kategorie, kam se řadí zasloužilí mistři svého řemesla. Pokud se dá v žánru filmové hudby hovořit o legendách, tak se v současnosti nabízí zejména dvě jména. Ztělesňují celkem 160 let životních zkušeností, hudbu ke zhruba 600 filmům a televizním seriálům, skoro 50 nominací na Oscara, u méně prestižních cen by se člověk nedopočítal.
Kdybyste chtěli pro svůj film angažovat v příštím roce osmdesátiletého Johna Williamse, tak byste se museli vypravit až za oceán do USA, mistr už totiž do Evropy téměř necestuje. Nedivte se, má za sebou už více než pět desítek let v žánru filmové hudby. Za svou kariéru zkomponoval hudební doprovod k téměř osmdesátce filmových dobrodružství, za které si odnesl pět Oscarů. Jen málo skladatelů vykonalo pro popularizaci tohoto žánru tak moc jako tento sympatický gentleman a jestli se dá někdo označit bez jakýchkoliv pochybností za hitmakera, tak je to právě on. Hvězdné války, Superman, Indiana Jones, Sám doma, E.T., Jurský park, Harry Potter. Co film, to nezapomenutelné hudební téma, které dalece přesáhlo hranice filmového plátna. Ale pozor. S angažováním Johna Williamse můžete mít problém, který se týká vašeho jména. Tedy pokud se nejmenujete Steven Spielberg. Spojení Williams-Spielberg je jedním z nejtrvanlivějších kreativní ch spojení v současném Hollywoodu. A tak, když má pauzu legendární režisér, neskládá filmovou hudbu ani John Williams.
Nezpochybnitelnou legendou je také letos dvaaosmdesátiletý Ennio Morricone, který podbarvil svou hudbou přibližně 500 filmů a seriálů. Stejně jako Williams platí za jednoho z největších popularizátorů filmové hudby. Hudební témata ze snímků Tenkrát na západě, Hodný, zlý a ošklivý, Tenkrát v Americe či Profesionál jsou dostatečně známá i lidem, kteří se filmům vyhýbají velkým obloukem. Ač je to s podivem, tak Morricone získal za svou bohatou kariéru pouze jednoho Oscara, a to „jen“ za celoživotní dílo. Nebral to však rozhodně jako signál k odchodu do důchodu a jeho intenzivní pracovní aktivity se hned dvakrát v poslední době týkaly i České republiky, kde nahrával soundtrack a chystá koncert.
Při vší úctě k těmto legendám, chtěli byste pro svůj film někoho dostatečně zkušeného, ale přeci jen mladšího? Pak se nabízí ostřílení veteráni.
Veteráni
Početná skupina skladatelů, kteří čekají na vstup mezi legendy. Poněkud nesourodá směs představuje zejména zkušené řemeslníky, kterým bez problémů můžete říct, že chcete, aby hudba ve vašem filmu zněla jako něco, co složili pro film XY v roce X. A oni vám to bez problémů zkomponují, a to klidně v rekordně krátkém čase.
Je to jistě příklad německého rodáka Hanse Zimmera, který je pravidelným návštěvníkem galavečerů předávání filmových cen (z nichž si odnesl, mimo jiné, jednoho Oscara). Zimmer proslul v devadesátých letech zejména kompozicí pomocí syntetizátorů, které postupně obětoval ve prospěch klasického orchestru. Nicméně, po celou kariéru mu zůstal čich na hitová a snadno zapamatovatelná hudební témata. Posuďte sami z výčtu nejslavnějších snímků: Skála, Gladiátor, Šifra mistra Leonarda nebo druhý a třetí díl Pirátů z Karibiku.
Nejen těmito snímky však Zimmer udával v žánru filmové hudby směr. Rodák z Frankfurtu nad Mohanem založil také hudební „továrnu“ na filmovou hudbu Media Ventures (posléze přejmenovanou na Remote Control Productions), ze které se rekrutovali současné skladatelské hvězdy filmové hudby Harry Gregson-Williams (Království nebeské, Princ z Persie), John Powell (Doba ledová) i méně známí skladatelé v podobě Marka Manciny (Nebezpečná rychlost) nebo Nicka Glennieho-Smithe (Muž se železnou maskou).
Avšak nejen Hansem Zimmerem a jeho „žáky“ je živá současná filmová hudba. V titulcích hollywoodských trháků můžete vidět v hojném množství například jména dalších veteránů Alana Silvestriho (Návrat do budoucnosti, Forrest Gump), Jamese Hornera (Statečné srdce, Avatar), Jamese Newtona Howarda (Šestý smysl, King Kong), Howarda Shorea (Pán prstenů) nebo dalšího z hitmakerů Dannyho Elfmana (Batman, Střihoruký Edward). Ovšem ani veteráni nemají své místo na slunci jisté. O úspěch se totiž hlásí mladá dravá generace i tzv. kukačky, jak si označíme umělce, kteří si k filmové hudbě tak trochu odskočili od svých domovských projektů.
Dravci a kukačky
Dravci se rekrutují z řad skladatelů hudby pro televizní obrazovku a videohry, jejímž prostřednictvím se na velké plátno propracoval například Michael Giacchino. Toho práce na seriálových hitech Ztraceni a herní sérii Medal Of Honor dovedla až k filmovým blockbusterům (Mission Impossible III, Star Trek). Na svou šanci čekají i další nadějní televizní a videoherní skladatelé, za všechny jmenujme například Beara McCrearyho (Battlestar Galactica). Nemají to však v žádném případě jednoduché. Jsou tady totiž taky kukačky.
Odskočit si k filmové hudbě se totiž docela vyplatí. Povídat by to o tom mohl například Trent Reznor, který si za bokovku od svých Nine Inch Nails odnesl dokonce Oscara (za The Social Network). Pravidelně pro film skládá třeba Nick Cave (Cesta), kytarista Radiohead Jonny Greenwood (Až na krev) a Yann Tiersen by možná také nebyl tak známý, kdyby nesložil hudbu pro Amélii z Montmartru.
Občas se „externím“ hudebníkům dokonce v tomto žánru natolik zalíbí, že v rámci filmové hudby již zůstanou. Stalo se tak v případě dlouholetého člena Yes Trevora Rabina (Lovci pokladů) nebo Briana Tylera (Rambo), který hraní v doprovodných kapelách (např. Eltona Johna) vyměnil za filmové plátno. Podobný postup zvolil i frontman argentinských Bajofondo Gustavo Santaolalla (Zkrocená hora).
Evropané a Češi
Že byste si z těchto skladatelů nevybrali? Není divu, na mnoho z nich se ještě nedostalo. Například silné evropské „školy“ polských, italských nebo francouzských skladatelů se více a více prosazují i do hollywoodských vysoko rozpočtových snímků. A v historii filmové hudby se rozhodně neztratili ani čeští skladatelé. Ale o tom zase až příště.
Legendy
Nejprestižnější kategorie, kam se řadí zasloužilí mistři svého řemesla. Pokud se dá v žánru filmové hudby hovořit o legendách, tak se v současnosti nabízí zejména dvě jména. Ztělesňují celkem 160 let životních zkušeností, hudbu ke zhruba 600 filmům a televizním seriálům, skoro 50 nominací na Oscara, u méně prestižních cen by se člověk nedopočítal.
Kdybyste chtěli pro svůj film angažovat v příštím roce osmdesátiletého Johna Williamse, tak byste se museli vypravit až za oceán do USA, mistr už totiž do Evropy téměř necestuje. Nedivte se, má za sebou už více než pět desítek let v žánru filmové hudby. Za svou kariéru zkomponoval hudební doprovod k téměř osmdesátce filmových dobrodružství, za které si odnesl pět Oscarů. Jen málo skladatelů vykonalo pro popularizaci tohoto žánru tak moc jako tento sympatický gentleman a jestli se dá někdo označit bez jakýchkoliv pochybností za hitmakera, tak je to právě on. Hvězdné války, Superman, Indiana Jones, Sám doma, E.T., Jurský park, Harry Potter. Co film, to nezapomenutelné hudební téma, které dalece přesáhlo hranice filmového plátna. Ale pozor. S angažováním Johna Williamse můžete mít problém, který se týká vašeho jména. Tedy pokud se nejmenujete Steven Spielberg. Spojení Williams-Spielberg je jedním z nejtrvanlivějších kreativní ch spojení v současném Hollywoodu. A tak, když má pauzu legendární režisér, neskládá filmovou hudbu ani John Williams.
Nezpochybnitelnou legendou je také letos dvaaosmdesátiletý Ennio Morricone, který podbarvil svou hudbou přibližně 500 filmů a seriálů. Stejně jako Williams platí za jednoho z největších popularizátorů filmové hudby. Hudební témata ze snímků Tenkrát na západě, Hodný, zlý a ošklivý, Tenkrát v Americe či Profesionál jsou dostatečně známá i lidem, kteří se filmům vyhýbají velkým obloukem. Ač je to s podivem, tak Morricone získal za svou bohatou kariéru pouze jednoho Oscara, a to „jen“ za celoživotní dílo. Nebral to však rozhodně jako signál k odchodu do důchodu a jeho intenzivní pracovní aktivity se hned dvakrát v poslední době týkaly i České republiky, kde nahrával soundtrack a chystá koncert.
Při vší úctě k těmto legendám, chtěli byste pro svůj film někoho dostatečně zkušeného, ale přeci jen mladšího? Pak se nabízí ostřílení veteráni.
Veteráni
Početná skupina skladatelů, kteří čekají na vstup mezi legendy. Poněkud nesourodá směs představuje zejména zkušené řemeslníky, kterým bez problémů můžete říct, že chcete, aby hudba ve vašem filmu zněla jako něco, co složili pro film XY v roce X. A oni vám to bez problémů zkomponují, a to klidně v rekordně krátkém čase.
Je to jistě příklad německého rodáka Hanse Zimmera, který je pravidelným návštěvníkem galavečerů předávání filmových cen (z nichž si odnesl, mimo jiné, jednoho Oscara). Zimmer proslul v devadesátých letech zejména kompozicí pomocí syntetizátorů, které postupně obětoval ve prospěch klasického orchestru. Nicméně, po celou kariéru mu zůstal čich na hitová a snadno zapamatovatelná hudební témata. Posuďte sami z výčtu nejslavnějších snímků: Skála, Gladiátor, Šifra mistra Leonarda nebo druhý a třetí díl Pirátů z Karibiku.
Nejen těmito snímky však Zimmer udával v žánru filmové hudby směr. Rodák z Frankfurtu nad Mohanem založil také hudební „továrnu“ na filmovou hudbu Media Ventures (posléze přejmenovanou na Remote Control Productions), ze které se rekrutovali současné skladatelské hvězdy filmové hudby Harry Gregson-Williams (Království nebeské, Princ z Persie), John Powell (Doba ledová) i méně známí skladatelé v podobě Marka Manciny (Nebezpečná rychlost) nebo Nicka Glennieho-Smithe (Muž se železnou maskou).
Avšak nejen Hansem Zimmerem a jeho „žáky“ je živá současná filmová hudba. V titulcích hollywoodských trháků můžete vidět v hojném množství například jména dalších veteránů Alana Silvestriho (Návrat do budoucnosti, Forrest Gump), Jamese Hornera (Statečné srdce, Avatar), Jamese Newtona Howarda (Šestý smysl, King Kong), Howarda Shorea (Pán prstenů) nebo dalšího z hitmakerů Dannyho Elfmana (Batman, Střihoruký Edward). Ovšem ani veteráni nemají své místo na slunci jisté. O úspěch se totiž hlásí mladá dravá generace i tzv. kukačky, jak si označíme umělce, kteří si k filmové hudbě tak trochu odskočili od svých domovských projektů.
Dravci a kukačky
Dravci se rekrutují z řad skladatelů hudby pro televizní obrazovku a videohry, jejímž prostřednictvím se na velké plátno propracoval například Michael Giacchino. Toho práce na seriálových hitech Ztraceni a herní sérii Medal Of Honor dovedla až k filmovým blockbusterům (Mission Impossible III, Star Trek). Na svou šanci čekají i další nadějní televizní a videoherní skladatelé, za všechny jmenujme například Beara McCrearyho (Battlestar Galactica). Nemají to však v žádném případě jednoduché. Jsou tady totiž taky kukačky.
Odskočit si k filmové hudbě se totiž docela vyplatí. Povídat by to o tom mohl například Trent Reznor, který si za bokovku od svých Nine Inch Nails odnesl dokonce Oscara (za The Social Network). Pravidelně pro film skládá třeba Nick Cave (Cesta), kytarista Radiohead Jonny Greenwood (Až na krev) a Yann Tiersen by možná také nebyl tak známý, kdyby nesložil hudbu pro Amélii z Montmartru.
Občas se „externím“ hudebníkům dokonce v tomto žánru natolik zalíbí, že v rámci filmové hudby již zůstanou. Stalo se tak v případě dlouholetého člena Yes Trevora Rabina (Lovci pokladů) nebo Briana Tylera (Rambo), který hraní v doprovodných kapelách (např. Eltona Johna) vyměnil za filmové plátno. Podobný postup zvolil i frontman argentinských Bajofondo Gustavo Santaolalla (Zkrocená hora).
Evropané a Češi
Že byste si z těchto skladatelů nevybrali? Není divu, na mnoho z nich se ještě nedostalo. Například silné evropské „školy“ polských, italských nebo francouzských skladatelů se více a více prosazují i do hollywoodských vysoko rozpočtových snímků. A v historii filmové hudby se rozhodně neztratili ani čeští skladatelé. Ale o tom zase až příště.
Co se děje ve filmové hudbě
Ennio Morricone se slitoval nad českým publikem a jediný, beznadějně vyprodaný koncert v pražském Obecním domě doplní ještě jedním večerem filmové hudby dne 15. 7. 2011.
Komu by nestačila jedna legenda, může se spokojit s listopadovým koncertem Concert for Help, na který dorazí špičky filmové hudby: Brian Tyler, Klaus Badelt, Jan A.P. Kaczmarek a možná i Michael Giacchino. Pražské Rudolfinum uvidí 21. Listopadu opravdu pestrý výběr filmové hudby, na programu bude například Barbar Conan, Avatar, Star Trek nebo Batman Begins.
Koncerty se nebude bavit jen Praha. Na teplický AniFest dorazí legendární skladatelka hudby pro japonské anime snímky Yoko Kanno. Už 28. 4. představí hudbu z vynikající série Cowboy Bebop, a to pouze s klavírním doprovodem v Krušnohorském divadle.
Svého koncertu filmové hudby se dočká i Brno. Sólisté, orchestr a sbor Janačkovy opery Národního divadla Brno představí v rámci Hudby kultovních filmů 23. srpna na velkém nádvoří hradu Špilberk nejslavnější skladby ze společné spolupráce dua Williams-Spielberg.
A komu by se přeci jen zachtělo vycestovat za hranice tuzemska, tak od 19. do 22. května se v polském Krakově uskuteční čtvrtý ročník Film Music Festivalu, na nějž tentokrát dorazí slavný japonský skladatel Joe Hisaishi, který se proslavil, mimo jiné, spoluprací s režisérem anime snímků Hayao Miyazakim.
Ennio Morricone se slitoval nad českým publikem a jediný, beznadějně vyprodaný koncert v pražském Obecním domě doplní ještě jedním večerem filmové hudby dne 15. 7. 2011.
Komu by nestačila jedna legenda, může se spokojit s listopadovým koncertem Concert for Help, na který dorazí špičky filmové hudby: Brian Tyler, Klaus Badelt, Jan A.P. Kaczmarek a možná i Michael Giacchino. Pražské Rudolfinum uvidí 21. Listopadu opravdu pestrý výběr filmové hudby, na programu bude například Barbar Conan, Avatar, Star Trek nebo Batman Begins.
Koncerty se nebude bavit jen Praha. Na teplický AniFest dorazí legendární skladatelka hudby pro japonské anime snímky Yoko Kanno. Už 28. 4. představí hudbu z vynikající série Cowboy Bebop, a to pouze s klavírním doprovodem v Krušnohorském divadle.
Svého koncertu filmové hudby se dočká i Brno. Sólisté, orchestr a sbor Janačkovy opery Národního divadla Brno představí v rámci Hudby kultovních filmů 23. srpna na velkém nádvoří hradu Špilberk nejslavnější skladby ze společné spolupráce dua Williams-Spielberg.
A komu by se přeci jen zachtělo vycestovat za hranice tuzemska, tak od 19. do 22. května se v polském Krakově uskuteční čtvrtý ročník Film Music Festivalu, na nějž tentokrát dorazí slavný japonský skladatel Joe Hisaishi, který se proslavil, mimo jiné, spoluprací s režisérem anime snímků Hayao Miyazakim.
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/V-hlavni-roli-noty-serial-o-filmove-hudbe-Kdo-je-kdo~20~duben~2011/
Komentáře
&;