The Jesus and Mary Chain: kytaroví divoši opět na scéně
12.7.2007 | Autor: Pavel Uretšlégr | sekce: publicistika
fotogalerie Comeback legendárních kytarových divochů The Jesus and Mary Chain nezůstane pravděpodobně jen u několika živých vystoupení. Po sérii koncertů v Americe a Evropě by skupina ráda natočila novou desku. Spekulace kolem nového počinu potvrdila kapela v rozhovoru časopisu Uncut.
Kořeny této britské party sahají do osmdesátých let. Jádro skupiny tvořili od počátku bratři Jim a William Reidové. Hned svou první deskou Psychocandy (1986) zaujali jak fanoušky, tak i hudební kritiky. Album je dodnes považováno za jedno z nejlepších celé historie britské kytarové scény. Místo hledání líbivých melodických linek přinesli The Jesus and Mary Chain experimenty s kytarovým zvukem. Kvílení, skřípění a různé „pazvuky“ nemající zdánlivě žádné signifikantní body, stály u zrodu celé nové scény. Významným prvkem skupiny se staly také koncerty. Při nich bratři Reidové stáli zády k publiku, což jen dokladovalo vyjímečnost kapely. Z The Jesus and Mary Chain se stalo kultovní těleso. Druhým albem Darklands (1987) stvrdila kapela status jednoho z největších talentů nezávislé scény. Výborná deska navazuje na prvotinu kapely, nápady z Psychocandy dále rozvíjí , ovšem opakování předchozího alba na Darklands posluchači nenašli. Diskografii osmdesátých let ještě doplňuje nahrávka Automatic (1989), která v kontextu prvních dvou alb svou kvalitou poněkud zaostává.
Devadesátá léta přinesla novou generaci kapel kytarové scény. Neotřesitelná pozice The Jesus and Mary Chain, jakožto vztyčných představitelů nezávislé ostrovní hudby, se zdála být narušena. Veškeré pochyby o aktuálnosti své tvorby ovšem skupina utla výbornou deskou Honey´s dead (1992). Kapela opět našla novou cestu pro svůj kytarový lomoz a nahrávka se zařadila vedle Psychocandy k vrcholům tvorby The Jesus and Mary Chain. Během devadesátých let se stále více do života skupiny vkrádaly osobní spory členů kapely. Ty měly zřejmě také za následek slabší počiny Stoned & Dethroned (1994) a Munki (1998). S posledním studiovým materiálem byl také spojen odchod kapely od velké společnosti k nezávislému labelu. „U Warnerů jsme se cítili jako Bugs Bunny. Bylo to opravdu frustrující. Myslím, že je to politika velkých firem. Je rozdíl dělat umění a obchod“, vysvětloval změnu vydavatele Jim Reid pro server NY Rock. Z neschopnosti vzájemné komunikace a spolupráce členů skupiny také vyplynulo na konci deváté dekády ukončení činnosti kapely. „ Hlavní důvod rozpadu vidím v Jimovi a Willovi, kteří neměli vůli zůstávat v kapele“, prohlásil o rozpadu The Jesus and Mary Chain kytarista skupiny Ben Lurie v rozhovoru pro Magazin Article.
The Jesus and Mary Chain ohlásili letos na jaře návrat, čítající původně vystoupení na americkém festivalu Coachella a několik koncertů v Evropě. Jak ovšem skupina potvrdila časopisu Uncut, ,,reunion bez desky by neměl cenu“. Práce na novém albu jsou zatím ve stádiu příprav, samotné nahrávání komplikují rozdělané studiové projekty obou bratrů.
Fotogalerie:
fotogalerie Comeback legendárních kytarových divochů The Jesus and Mary Chain nezůstane pravděpodobně jen u několika živých vystoupení. Po sérii koncertů v Americe a Evropě by skupina ráda natočila novou desku. Spekulace kolem nového počinu potvrdila kapela v rozhovoru časopisu Uncut.
Kořeny této britské party sahají do osmdesátých let. Jádro skupiny tvořili od počátku bratři Jim a William Reidové. Hned svou první deskou Psychocandy (1986) zaujali jak fanoušky, tak i hudební kritiky. Album je dodnes považováno za jedno z nejlepších celé historie britské kytarové scény. Místo hledání líbivých melodických linek přinesli The Jesus and Mary Chain experimenty s kytarovým zvukem. Kvílení, skřípění a různé „pazvuky“ nemající zdánlivě žádné signifikantní body, stály u zrodu celé nové scény. Významným prvkem skupiny se staly také koncerty. Při nich bratři Reidové stáli zády k publiku, což jen dokladovalo vyjímečnost kapely. Z The Jesus and Mary Chain se stalo kultovní těleso. Druhým albem Darklands (1987) stvrdila kapela status jednoho z největších talentů nezávislé scény. Výborná deska navazuje na prvotinu kapely, nápady z Psychocandy dále rozvíjí , ovšem opakování předchozího alba na Darklands posluchači nenašli. Diskografii osmdesátých let ještě doplňuje nahrávka Automatic (1989), která v kontextu prvních dvou alb svou kvalitou poněkud zaostává.
Devadesátá léta přinesla novou generaci kapel kytarové scény. Neotřesitelná pozice The Jesus and Mary Chain, jakožto vztyčných představitelů nezávislé ostrovní hudby, se zdála být narušena. Veškeré pochyby o aktuálnosti své tvorby ovšem skupina utla výbornou deskou Honey´s dead (1992). Kapela opět našla novou cestu pro svůj kytarový lomoz a nahrávka se zařadila vedle Psychocandy k vrcholům tvorby The Jesus and Mary Chain. Během devadesátých let se stále více do života skupiny vkrádaly osobní spory členů kapely. Ty měly zřejmě také za následek slabší počiny Stoned & Dethroned (1994) a Munki (1998). S posledním studiovým materiálem byl také spojen odchod kapely od velké společnosti k nezávislému labelu. „U Warnerů jsme se cítili jako Bugs Bunny. Bylo to opravdu frustrující. Myslím, že je to politika velkých firem. Je rozdíl dělat umění a obchod“, vysvětloval změnu vydavatele Jim Reid pro server NY Rock. Z neschopnosti vzájemné komunikace a spolupráce členů skupiny také vyplynulo na konci deváté dekády ukončení činnosti kapely. „ Hlavní důvod rozpadu vidím v Jimovi a Willovi, kteří neměli vůli zůstávat v kapele“, prohlásil o rozpadu The Jesus and Mary Chain kytarista skupiny Ben Lurie v rozhovoru pro Magazin Article.
The Jesus and Mary Chain ohlásili letos na jaře návrat, čítající původně vystoupení na americkém festivalu Coachella a několik koncertů v Evropě. Jak ovšem skupina potvrdila časopisu Uncut, ,,reunion bez desky by neměl cenu“. Práce na novém albu jsou zatím ve stádiu příprav, samotné nahrávání komplikují rozdělané studiové projekty obou bratrů.
Fotogalerie:
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/The-Jesus-and-Mary-Chain-kytarovi-divosi-opet-na-scene~12~cervenec~2007/
Komentáře
&;