Texas - Tak trochu divná kapela
9.2.2004 | Autor: Jindřich Göth | sekce: publicistika
V čem spočívá jejich divnost? Nejspíš v kontrastu nevýrazné image a množství jiskřivých hitových popůvek, jimiž jejich repertoár doslova přetéká. Navíc vám v průběhu následujících řádků prozradí jedno velké tajemství - zda je lepší telefon či internet.
Zná je každý a zároveň nikdo. Přiveďte modelového posluchače libovolného komerčního rádia a pusťte mu výběr Song Book: Best Of Texas. Očička se mu rozsvítí: "To znám z rádia," zareaguje s největší pravděpodobností. "To jsou Texas, co ti to říká?" otážete se vy. Náš průměrný posluchač zřejmě pokrčí rameny a pronese: "Celkem nic". Kapela Texas, ač do dnešního dne zkomponovala úctyhodný počet stoprocentních popových hitů (In Our Lifetime, Summer Son, I Don't Want a Lover), zůstává i nadále jakoby v anonymitě. Zatímco opičích obličejů bří Gallagherů by si na Karlově mostě všiml i váš dobrý otec, který pop-music věru neholduje, členové Texas by se nakrásně mohli promenádovat hned pod vašimi okny nepovšimnuti.
Vypadá to na setrvalý stav, neboť ani díky aktuálnímu albu Careful What You Wish For se z Texas s největší pravděpodobností nestanou mediálně propíraní otloukánci. Místo toho se soustředili na to, aby jejich deska byla opět dostatečně silná, pestrá, soudržná a samozřejmě user friendly. V tom nejlepším slova smyslu, pochopitelně. Za líbivost se neupaluje a ne každý, kdo tvoří pop, musí zákonitě plodit odpad, vhodný tak do nováckých estrád.
Hudba není mrtvá
Novým albem jako by Texas začínali opět na čistém stole. Zbytky předchozích hitparádových hodů smetli na tác Best Of kolekce a začali znovu. Přijali do svého středu nového kytaristu Tonyho McGoverna a soudě dle břeskného zvuku nových dvanácti skladeb se ve studiu soustředili hlavně na to, aby po uhlazené The Hush vyprodukovali desku opět popovou, nicméně živější a energičtější. Povedlo se. Album je plné entuziasmu a radosti z hraní.
"Léto jsem strávila poslechem nejrůznějších alb. Dávala jsem si Kardinala Offishalla a jeho Belly Dancer, Seana Paula, Glass Candy, The Roger Sisters a taky ten skvělý singl od Beyoncé. Žiju ve světě, v němž všechny tyhle písničky žijí a dýchají pospolu a v němž jsme natočili novou desku. Říkáte, že hudba zmírá na úbytě? Prosím vás, nenechte se vysmát a radši se kolem sebe pořádně rozhlédněte," prohlásila počátkem srpna tohoto roku zpěvačka Sharleen Spiteri.
Hudba pro hospodyňky
Texas se tentokrát rozhodli neponechat nic náhodě. Desku natáčeli hned v několika studiích, producentsky a hráčsky se na ní podíleli například Trevor Horn (vyprodukoval například megaúspěšný singl Relax kapely Frankie Goes To Hollywood), skladatel Guy Chambers, Spike Stent (člověk, který má prsty například ve skladbách 2 Become 1 od Spice Girls či Protection od Massive Attack, ale též tvůrce remixů pro Madonnu) a v neposlední řadě Ian Broudie, jinak duše svého času velmi ceněných Lightning Seeds (kde těm je asi konec?). Na pilotním singlu Carnival Girl se výraznou měrou podílel zmíněný gangsta rapper Kardinal Offishial.
"Kardinal přišel a zahlásil něco ve smyslu 'pojďme to udělat jako příběh, kterýmu by porozuměla každá domácí puťka'. Opřel se do toho a výsledek je opravdu strhující. Byla to skvělá zkušenost, protože jsem opravdu veliká Kardinalova fanynka. Miluju způsob, kterým kříží rap s rockem a reggae, je to něco naprosto nového. A je to taky výborný skladatel," vysvětluje Sharleen.
Co dodat? Snad jen, že zmíněná skladba byla coby předzvěst alba vybrána zcela oprávněně, neboť se jedná o jeden z vrcholných momentů desky.
"Pochopitelně doufám, že album obsahuje mnohem víc hitových záležitostí. Já osobně mám docela dost favoritů, podle mě jsme tentokrát složili asi nejsilnější baladické kousky, pár hodně, hodně dobrých kytarových melodií a taky spíš tanečněji orientovaný materiál, který by mohl znít skvěle v rádiu. Ale přece jenom, Carnival Girl je ideální singlovka, perfektní letní věcička, která to všechno nastartuje. Je energická, plná radosti a nezní jako všechny britské partičky, co jich jsou všude kolem mraky. Lidi nám často předhazují, že jsme v minulosti byli ovlivněni The Fugees, TLC a dalšími. Opravdu mě to těší, jsme sice poprocková kapela, ale zároveň docela ambiciózní. Nechceme hrát mizernou vykradenou hudbu a být součástí nějaké umrněné 'scény'," horuje Sharleen.
Stejně je to divná deska
Další pozoruhodnou skladbou, zejména co se textu týče, je úvodn Telephone X, kterou produkoval a basovou linkou opatřil již zmíněný Trevor Horn. Její slova totiž pojednávají o celkem ponižujících sexuálních službách po telefonu. Tedy žádná idylka, jak by se podle poslechu libé melodie mohlo zdát, i když Sharleen na to má poněkud jiný názor.
"Sex po telefonu je podle mě přece jenom lepší než úděsný chatování po internetu na tohle téma. Ale v každém případě je to dost temný song a Trevor Horn to dokonale pochopil. Když si pustíte novou desku hodně nahlas a budete si ji přehrávat pořád dokola, zjistíte, že vlastně zní nějak zvláštně. Všechny písničky znějí trochu divně."
Tady to máme. Texas není jen tak obyčejná popová kapela. Je prostě divná. Možná proto ji vlastně nikdo pořádně nezná.
Komentovaná diskografie:
Southside (1989)
Debutové album nabídlo kolekci písniček s prvky blues a country. Největší pozornost na sebe upoutala úvodní skladba I Don't Want a Lover, která dodnes patří k největším hitům kapely.
Mother's Heaven (1991)
Spíše zklamání, jak umělecké, tak komerční. Album nenabídlo v podstatě žádný výraznější kousek a po právu zapadlo.
Ricks Road (1993)
Reputaci si Texas nenapravili ani tímto výliskem. Díky silnému countryrockovému zaměření sice deska zabodovala v Americe, ovšem v rodné Británii kapela jako by neexistovala.
White on Blonde (1997)
Průlomová deska je ve znamení příklonu k přítulnému pop-soulu, Skladby Say What You Want, Black Eyed Boy či Put Your Arms Around Me okupovaly rádiové vlny v nejvyšších rotacích a lze je zaslechnout i dnes. Kvalitní album, kterým Texas konečně dokázali, co v nich skutečně je.
The Hush (1999)
Ještě větší příklon k uhlazenému rádiovému popu, byť stále velmi kvalitnímu. Žeň hitových singlů pokračuje - In Our Lifetime, Summer Son, abychom jmenovali ty nejznámější.
Best of Texas (2001)
Shrnutí dosavadních největších úspěchů. Hit střídá hit, nechybí tu nic podstatného. Album rámuje první hit Don't Want a Lover, přičemž na závěr je umístěna verze s podtitulem All Day Every Day, na níž se podíleli Method Man a RZA.
Careful What You Wish For (2003)
Více hledejte v recenzi v tomto čísle.
BIO
Kapela Texas vznikla v roce 1988 ve skotském městě Glasgow. Zakládajícími členy byla zpěvačka Sharleen Spiteri a kytarista Ally McErlaine. Kromě nich původní sestavu tvořili baskytarista Johnny McElhone a bubeník Stuart Kerr.
Nynější podobu Texas tvoří kromě prvních tří hudebníků kytarista Tony McGovern, klávesista Eddie Campbell a bubeník Neil Payne.
Svůj název si formace zvolila podle filmu německého režiséra Wima Wenderse Paříž, Texas. Není to ostatně poprvé, co se Wendersovo jméno objevilo v souvislosti s rockovou kapelou. Připomeňme například účast Nicka Cavea na Wendersově asi nejznámějším snímku Nebe nad Berlínem, či film Million Dollar Hotel, jehož scénář napsal Bono Vox, jinak zpěvák U2.
Zná je každý a zároveň nikdo. Přiveďte modelového posluchače libovolného komerčního rádia a pusťte mu výběr Song Book: Best Of Texas. Očička se mu rozsvítí: "To znám z rádia," zareaguje s největší pravděpodobností. "To jsou Texas, co ti to říká?" otážete se vy. Náš průměrný posluchač zřejmě pokrčí rameny a pronese: "Celkem nic". Kapela Texas, ač do dnešního dne zkomponovala úctyhodný počet stoprocentních popových hitů (In Our Lifetime, Summer Son, I Don't Want a Lover), zůstává i nadále jakoby v anonymitě. Zatímco opičích obličejů bří Gallagherů by si na Karlově mostě všiml i váš dobrý otec, který pop-music věru neholduje, členové Texas by se nakrásně mohli promenádovat hned pod vašimi okny nepovšimnuti.
Vypadá to na setrvalý stav, neboť ani díky aktuálnímu albu Careful What You Wish For se z Texas s největší pravděpodobností nestanou mediálně propíraní otloukánci. Místo toho se soustředili na to, aby jejich deska byla opět dostatečně silná, pestrá, soudržná a samozřejmě user friendly. V tom nejlepším slova smyslu, pochopitelně. Za líbivost se neupaluje a ne každý, kdo tvoří pop, musí zákonitě plodit odpad, vhodný tak do nováckých estrád.
Hudba není mrtvá
Novým albem jako by Texas začínali opět na čistém stole. Zbytky předchozích hitparádových hodů smetli na tác Best Of kolekce a začali znovu. Přijali do svého středu nového kytaristu Tonyho McGoverna a soudě dle břeskného zvuku nových dvanácti skladeb se ve studiu soustředili hlavně na to, aby po uhlazené The Hush vyprodukovali desku opět popovou, nicméně živější a energičtější. Povedlo se. Album je plné entuziasmu a radosti z hraní.
"Léto jsem strávila poslechem nejrůznějších alb. Dávala jsem si Kardinala Offishalla a jeho Belly Dancer, Seana Paula, Glass Candy, The Roger Sisters a taky ten skvělý singl od Beyoncé. Žiju ve světě, v němž všechny tyhle písničky žijí a dýchají pospolu a v němž jsme natočili novou desku. Říkáte, že hudba zmírá na úbytě? Prosím vás, nenechte se vysmát a radši se kolem sebe pořádně rozhlédněte," prohlásila počátkem srpna tohoto roku zpěvačka Sharleen Spiteri.
Hudba pro hospodyňky
Texas se tentokrát rozhodli neponechat nic náhodě. Desku natáčeli hned v několika studiích, producentsky a hráčsky se na ní podíleli například Trevor Horn (vyprodukoval například megaúspěšný singl Relax kapely Frankie Goes To Hollywood), skladatel Guy Chambers, Spike Stent (člověk, který má prsty například ve skladbách 2 Become 1 od Spice Girls či Protection od Massive Attack, ale též tvůrce remixů pro Madonnu) a v neposlední řadě Ian Broudie, jinak duše svého času velmi ceněných Lightning Seeds (kde těm je asi konec?). Na pilotním singlu Carnival Girl se výraznou měrou podílel zmíněný gangsta rapper Kardinal Offishial.
"Kardinal přišel a zahlásil něco ve smyslu 'pojďme to udělat jako příběh, kterýmu by porozuměla každá domácí puťka'. Opřel se do toho a výsledek je opravdu strhující. Byla to skvělá zkušenost, protože jsem opravdu veliká Kardinalova fanynka. Miluju způsob, kterým kříží rap s rockem a reggae, je to něco naprosto nového. A je to taky výborný skladatel," vysvětluje Sharleen.
Co dodat? Snad jen, že zmíněná skladba byla coby předzvěst alba vybrána zcela oprávněně, neboť se jedná o jeden z vrcholných momentů desky.
"Pochopitelně doufám, že album obsahuje mnohem víc hitových záležitostí. Já osobně mám docela dost favoritů, podle mě jsme tentokrát složili asi nejsilnější baladické kousky, pár hodně, hodně dobrých kytarových melodií a taky spíš tanečněji orientovaný materiál, který by mohl znít skvěle v rádiu. Ale přece jenom, Carnival Girl je ideální singlovka, perfektní letní věcička, která to všechno nastartuje. Je energická, plná radosti a nezní jako všechny britské partičky, co jich jsou všude kolem mraky. Lidi nám často předhazují, že jsme v minulosti byli ovlivněni The Fugees, TLC a dalšími. Opravdu mě to těší, jsme sice poprocková kapela, ale zároveň docela ambiciózní. Nechceme hrát mizernou vykradenou hudbu a být součástí nějaké umrněné 'scény'," horuje Sharleen.
Stejně je to divná deska
Další pozoruhodnou skladbou, zejména co se textu týče, je úvodn Telephone X, kterou produkoval a basovou linkou opatřil již zmíněný Trevor Horn. Její slova totiž pojednávají o celkem ponižujících sexuálních službách po telefonu. Tedy žádná idylka, jak by se podle poslechu libé melodie mohlo zdát, i když Sharleen na to má poněkud jiný názor.
"Sex po telefonu je podle mě přece jenom lepší než úděsný chatování po internetu na tohle téma. Ale v každém případě je to dost temný song a Trevor Horn to dokonale pochopil. Když si pustíte novou desku hodně nahlas a budete si ji přehrávat pořád dokola, zjistíte, že vlastně zní nějak zvláštně. Všechny písničky znějí trochu divně."
Tady to máme. Texas není jen tak obyčejná popová kapela. Je prostě divná. Možná proto ji vlastně nikdo pořádně nezná.
Komentovaná diskografie:
Southside (1989)
Debutové album nabídlo kolekci písniček s prvky blues a country. Největší pozornost na sebe upoutala úvodní skladba I Don't Want a Lover, která dodnes patří k největším hitům kapely.
Mother's Heaven (1991)
Spíše zklamání, jak umělecké, tak komerční. Album nenabídlo v podstatě žádný výraznější kousek a po právu zapadlo.
Ricks Road (1993)
Reputaci si Texas nenapravili ani tímto výliskem. Díky silnému countryrockovému zaměření sice deska zabodovala v Americe, ovšem v rodné Británii kapela jako by neexistovala.
White on Blonde (1997)
Průlomová deska je ve znamení příklonu k přítulnému pop-soulu, Skladby Say What You Want, Black Eyed Boy či Put Your Arms Around Me okupovaly rádiové vlny v nejvyšších rotacích a lze je zaslechnout i dnes. Kvalitní album, kterým Texas konečně dokázali, co v nich skutečně je.
The Hush (1999)
Ještě větší příklon k uhlazenému rádiovému popu, byť stále velmi kvalitnímu. Žeň hitových singlů pokračuje - In Our Lifetime, Summer Son, abychom jmenovali ty nejznámější.
Best of Texas (2001)
Shrnutí dosavadních největších úspěchů. Hit střídá hit, nechybí tu nic podstatného. Album rámuje první hit Don't Want a Lover, přičemž na závěr je umístěna verze s podtitulem All Day Every Day, na níž se podíleli Method Man a RZA.
Careful What You Wish For (2003)
Více hledejte v recenzi v tomto čísle.
BIO
Kapela Texas vznikla v roce 1988 ve skotském městě Glasgow. Zakládajícími členy byla zpěvačka Sharleen Spiteri a kytarista Ally McErlaine. Kromě nich původní sestavu tvořili baskytarista Johnny McElhone a bubeník Stuart Kerr.
Nynější podobu Texas tvoří kromě prvních tří hudebníků kytarista Tony McGovern, klávesista Eddie Campbell a bubeník Neil Payne.
Svůj název si formace zvolila podle filmu německého režiséra Wima Wenderse Paříž, Texas. Není to ostatně poprvé, co se Wendersovo jméno objevilo v souvislosti s rockovou kapelou. Připomeňme například účast Nicka Cavea na Wendersově asi nejznámějším snímku Nebe nad Berlínem, či film Million Dollar Hotel, jehož scénář napsal Bono Vox, jinak zpěvák U2.
časopis Rock&Pop 2003/12
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/Texas-Tak-trochu-divna-kapela~09~unor~2004/
Komentáře
&;