Seal - Změna je systém
7.11.2007 | Autor: Pavel Víšek | sekce: publicistika
fotogalerie Seal se narodil jako Sealhenry Samuel před čtyřiačtyřiceti lety v londýnské čtvrti Paddington brazilsko-nigerijské rodině, aby se na začátku devadesátých let trefil do nově vzedmuté vlny revivalu britského soulu. U jeho eponymního debutu Seal, který už natočil v Los Angeles za asistence dua Wendy & Lisa, stály v roce 1991 samé šťastné sudičky a hlavně producent Trevor Horn, který měl průpravu od Frankie Goes To Hollywood po reinkarnované Yes. Logiku „šoubyzu“ popřel zpěvák o tři roky později druhým albem, které se jmenovalo opět – Seal. To mu vyneslo hned tři ceny Grammy – a všechny za jedinou píseň Kiss From A Rose. Ale s dalšími přírůstky diskografie si od té doby dává načas. „Trojka“ Human Being následovala v roce 1998 a její nástupce Seal, rozlišovaný jako u Led Zeppelin římskou čtyřkou, vyšel až v roce 2003. Studiový pás s albem, které mělo pracovní název Togetherland, totiž skončil v trezoru a čtvrtou vydanou desku známý perfekcionalista připravoval plné tři roky a z pětasedmdesáti (!) demosnímků se v sestavě nakonec objevilo jedenáct nahrávek.
Říkat proto, že listopadová novinka System je dlouho očekávaná, snad opravdu zavání „nošením sov do Atén“. Pro domácí příznivce je tím zajímavější, že loni v Brně a před tím i v Praze jsme měli tu čest spatřit Seala na koncertním pódiu. Do Londýna, kde v osmdesátých letech studoval architekturu a začínal s dnes pozapomenutou funkovou formací Push, se vrátil po dvanácti letech v Los Angeles už kvůli předešlé desce. Páté album, které ctí tradičně warnerské vydavatelské barvy, představuje další návrat. A nejenom ke kytaře – nástroji, na němž složil skladbu Crazy, která jako první pod jeho jménem pronikla do ostrovního singlového žebříčku Top 10. Ale protože změna je život, producenta Horna vystřídal Stuart Price, který je mimo jiné zodpovědný jako producent a spoluautor za Madonnino aktuální album Confessions On A Dancefloor a připravil rovněž remixy nahrávek pro No Doubt a Coldplay. Spolupráce s Trevorem Hornem, se kterým mají společně na kontě tantiémy za dvanáct milionů prodaných nosičů, se po letech už pravděpodobně vyčerpala a pokud se chtěl Seal vrátit na úplný začátek kariéry, potřeboval někoho, s kým by mohl navázat také na houseové intermezzo, když se zvukovým mágem jménem Adamski připravili první velký hit Killer, který Seal jako spoluautor alespoň otextoval.Jak to vidí majitel výjimečného hlasu, který bývá pro větší než malý objem soulových emocí poměřován kupříkladu s Marvinem Gayem? “Hned od počátku bylo jasné, že jsme se Stuartem stejně naladěni", říká Seal. "Že jsem našel někoho, kdo převede mou vizi na desku. Jemu se líbily mé písničky a mně se líbila jeho produkční technika a tam jsme také začali. Je to jeden z nemnoha lidí, kteří umí hrát na hudební nástroje, rozumí hudební teorii a chápe, co pro zpěváka obnáší zpívat písničku“.
Sealův System je plný silných melodií, které vás chytí a nepustí, a jeho syntezátorové vrstvy se svižnými beaty jsou „prozvoněny“ akustickými kytarami a občas zdrsněny těmi elektrickými. „Chtěl jsem se vrátit ke kytaře, k prvnímu nástroji, na který jsem složil hity Crazy a Killer, tedy k základům toho, co opravdu rád dělám." Základní ingredience Sealovy fúze, tedy soul, popu, rock a rhythm’n’blues, se nezměnily, snad jenom jejich vzájemný poměr. Ochrannou známkou zůstává nezaměnitelný, zrnitý baryton, jenž umocňuje nejenom přízračnou atmosféru prvního singlu Amazing či balady Wedding Day. Tu prý Seal složil po svatební noci s německou topmodelkou Heidi Klum, s níž vychovávají zatím tři děti. Otcem Leni, která je prostředním sourozencem mezi jeho syny, prvorozeným Henrym a Johanem Rileyem Fyodorem Taiwem Samuelem, je Flavio Briatore, jehož znají fanoušci závodů Formule 1 jako manažera stáje Renault.I tak ženatý,bezmála dvoumetrový obr, jehož „symetrické“ jizvy na obou tvářích bulvár svého času připisoval zasvěcení jisté ďábelské sektě,zůstává pro ženy sexuálním idolem. “Rodina, má manželka a děti, to je důvod, proč žiji,” tvrdí však zpěvák. “U všeho, na čem dělám, myslím na ně a možná proto je nové album ‘uptempové‘. Je to jako oslava života. Cítím se být tak šťastný, že cítím potřebu o tom zpívat. Přinutilo mě to zpívat o věcech, které patří k domovu. Název nového alba znamená, že nad naším emočním systémem sami přebíráme kontrolu. Nestaneme se obětí systému, který již existuje. Vytváříme si ho sami.“
Novinka nepřináší žádnou revoluční změnu stylu, ale to by od Seala, který svými alby šetří jako šafránem, stejně tak rozhovory s novináři, čekal asi málokdo. System integruje prvky důvěrně známé z předchozích alb do podoby, odpovídající zvukovému ideálu první dekády 21. století. Na okraji zájmu už zřejmě zůstane mezidobí s hity Prayer For The Dying nebo Kiss From The Rose, jež ostrovní kritici rádi cejchovali přívlastky jako alžbetinské či renesanční. Seal zůstává svůj a jeho křehký soulový projev zůstává nenapodobitelný. A i když okřídlené rčení, že „vítězná sestava se nemění“, sázka na nového producenta se Stuartem Pricem dokonale vyšla. A kdo ví, třeba se teď dalšího pokračování dočkáme dřív, než se nadějeme.
Zajímavosti:
Mezi své největší vzory počítá Seal čtyřlístek Jimi Hendrix, Stevie Wonder, Marvin Gaye a Sly & The Family Stone. A i když charismatický Londýňan zpívá prakticky výhradně vlastní skladby, příslovečnou výjimku představují dvě klasická Hendrixova čísla – Hey Joe a The Wind Cries Mary, která nahrál v první polovině devadesátých let jako „béčka“ svých singlů, navíc pro album Stone Free: A Tribute To Jimi Hendrix (1993) připravil společně s kytaristou Jeffem Beckem skvělou cover verzi Manic Depresion. Méně se však ví třeba o jeho obdivu ke skupině Crosby, Stills, Nash & Young nebo Joni Mitchell, které jako jediný host nazpíval vokály pro album Turbulent Indigo (1994). Kanadská písničkářka to Sealovi v témže roce vrátila studiovou výpomocí na jeho „dvojce“. Jeden z mála průniků Sealových skladeb se soundtracky představuje balada Kiss From A Rose, která – vypůjčena z druhého alba – zazněla ve filmu Batman Forever, což ji katapultovalo na vrchol žebříčků po obou stranách Atlantiku.
Fotogalerie:
fotogalerie Seal se narodil jako Sealhenry Samuel před čtyřiačtyřiceti lety v londýnské čtvrti Paddington brazilsko-nigerijské rodině, aby se na začátku devadesátých let trefil do nově vzedmuté vlny revivalu britského soulu. U jeho eponymního debutu Seal, který už natočil v Los Angeles za asistence dua Wendy & Lisa, stály v roce 1991 samé šťastné sudičky a hlavně producent Trevor Horn, který měl průpravu od Frankie Goes To Hollywood po reinkarnované Yes. Logiku „šoubyzu“ popřel zpěvák o tři roky později druhým albem, které se jmenovalo opět – Seal. To mu vyneslo hned tři ceny Grammy – a všechny za jedinou píseň Kiss From A Rose. Ale s dalšími přírůstky diskografie si od té doby dává načas. „Trojka“ Human Being následovala v roce 1998 a její nástupce Seal, rozlišovaný jako u Led Zeppelin římskou čtyřkou, vyšel až v roce 2003. Studiový pás s albem, které mělo pracovní název Togetherland, totiž skončil v trezoru a čtvrtou vydanou desku známý perfekcionalista připravoval plné tři roky a z pětasedmdesáti (!) demosnímků se v sestavě nakonec objevilo jedenáct nahrávek.
Říkat proto, že listopadová novinka System je dlouho očekávaná, snad opravdu zavání „nošením sov do Atén“. Pro domácí příznivce je tím zajímavější, že loni v Brně a před tím i v Praze jsme měli tu čest spatřit Seala na koncertním pódiu. Do Londýna, kde v osmdesátých letech studoval architekturu a začínal s dnes pozapomenutou funkovou formací Push, se vrátil po dvanácti letech v Los Angeles už kvůli předešlé desce. Páté album, které ctí tradičně warnerské vydavatelské barvy, představuje další návrat. A nejenom ke kytaře – nástroji, na němž složil skladbu Crazy, která jako první pod jeho jménem pronikla do ostrovního singlového žebříčku Top 10. Ale protože změna je život, producenta Horna vystřídal Stuart Price, který je mimo jiné zodpovědný jako producent a spoluautor za Madonnino aktuální album Confessions On A Dancefloor a připravil rovněž remixy nahrávek pro No Doubt a Coldplay. Spolupráce s Trevorem Hornem, se kterým mají společně na kontě tantiémy za dvanáct milionů prodaných nosičů, se po letech už pravděpodobně vyčerpala a pokud se chtěl Seal vrátit na úplný začátek kariéry, potřeboval někoho, s kým by mohl navázat také na houseové intermezzo, když se zvukovým mágem jménem Adamski připravili první velký hit Killer, který Seal jako spoluautor alespoň otextoval.Jak to vidí majitel výjimečného hlasu, který bývá pro větší než malý objem soulových emocí poměřován kupříkladu s Marvinem Gayem? “Hned od počátku bylo jasné, že jsme se Stuartem stejně naladěni", říká Seal. "Že jsem našel někoho, kdo převede mou vizi na desku. Jemu se líbily mé písničky a mně se líbila jeho produkční technika a tam jsme také začali. Je to jeden z nemnoha lidí, kteří umí hrát na hudební nástroje, rozumí hudební teorii a chápe, co pro zpěváka obnáší zpívat písničku“.
Sealův System je plný silných melodií, které vás chytí a nepustí, a jeho syntezátorové vrstvy se svižnými beaty jsou „prozvoněny“ akustickými kytarami a občas zdrsněny těmi elektrickými. „Chtěl jsem se vrátit ke kytaře, k prvnímu nástroji, na který jsem složil hity Crazy a Killer, tedy k základům toho, co opravdu rád dělám." Základní ingredience Sealovy fúze, tedy soul, popu, rock a rhythm’n’blues, se nezměnily, snad jenom jejich vzájemný poměr. Ochrannou známkou zůstává nezaměnitelný, zrnitý baryton, jenž umocňuje nejenom přízračnou atmosféru prvního singlu Amazing či balady Wedding Day. Tu prý Seal složil po svatební noci s německou topmodelkou Heidi Klum, s níž vychovávají zatím tři děti. Otcem Leni, která je prostředním sourozencem mezi jeho syny, prvorozeným Henrym a Johanem Rileyem Fyodorem Taiwem Samuelem, je Flavio Briatore, jehož znají fanoušci závodů Formule 1 jako manažera stáje Renault.I tak ženatý,bezmála dvoumetrový obr, jehož „symetrické“ jizvy na obou tvářích bulvár svého času připisoval zasvěcení jisté ďábelské sektě,zůstává pro ženy sexuálním idolem. “Rodina, má manželka a děti, to je důvod, proč žiji,” tvrdí však zpěvák. “U všeho, na čem dělám, myslím na ně a možná proto je nové album ‘uptempové‘. Je to jako oslava života. Cítím se být tak šťastný, že cítím potřebu o tom zpívat. Přinutilo mě to zpívat o věcech, které patří k domovu. Název nového alba znamená, že nad naším emočním systémem sami přebíráme kontrolu. Nestaneme se obětí systému, který již existuje. Vytváříme si ho sami.“
Novinka nepřináší žádnou revoluční změnu stylu, ale to by od Seala, který svými alby šetří jako šafránem, stejně tak rozhovory s novináři, čekal asi málokdo. System integruje prvky důvěrně známé z předchozích alb do podoby, odpovídající zvukovému ideálu první dekády 21. století. Na okraji zájmu už zřejmě zůstane mezidobí s hity Prayer For The Dying nebo Kiss From The Rose, jež ostrovní kritici rádi cejchovali přívlastky jako alžbetinské či renesanční. Seal zůstává svůj a jeho křehký soulový projev zůstává nenapodobitelný. A i když okřídlené rčení, že „vítězná sestava se nemění“, sázka na nového producenta se Stuartem Pricem dokonale vyšla. A kdo ví, třeba se teď dalšího pokračování dočkáme dřív, než se nadějeme.
Zajímavosti:
Mezi své největší vzory počítá Seal čtyřlístek Jimi Hendrix, Stevie Wonder, Marvin Gaye a Sly & The Family Stone. A i když charismatický Londýňan zpívá prakticky výhradně vlastní skladby, příslovečnou výjimku představují dvě klasická Hendrixova čísla – Hey Joe a The Wind Cries Mary, která nahrál v první polovině devadesátých let jako „béčka“ svých singlů, navíc pro album Stone Free: A Tribute To Jimi Hendrix (1993) připravil společně s kytaristou Jeffem Beckem skvělou cover verzi Manic Depresion. Méně se však ví třeba o jeho obdivu ke skupině Crosby, Stills, Nash & Young nebo Joni Mitchell, které jako jediný host nazpíval vokály pro album Turbulent Indigo (1994). Kanadská písničkářka to Sealovi v témže roce vrátila studiovou výpomocí na jeho „dvojce“. Jeden z mála průniků Sealových skladeb se soundtracky představuje balada Kiss From A Rose, která – vypůjčena z druhého alba – zazněla ve filmu Batman Forever, což ji katapultovalo na vrchol žebříčků po obou stranách Atlantiku.
Fotogalerie:
časopis mGuide 2007/11
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/Seal-Zmena-je-system~07~listopad~2007/
Komentáře
&;