Rammstein - Láska je láska
26.10.2009 | Autor: Michal Husák | sekce: publicistika
fotogalerie Novinka Rammstein pojednává o zneklidňujících, ba přímo odstrašujících formách lásky. Kapela si jejím prostřednictvím dala záležet, aby potvrdila své pozice – hudební i "performerské". V souvislosti s albem Liebe ist für alle da se bude hovořit jednak o určitém přitvrzení a (jak jinak) také o vydatné míře provokativnosti. A vypadá to, že soudruzi z NDR tentokrát nedali chybám šanci.
Příchod šestého alba Rammstein na svět nebyl rozhodně jednoduchý. Skupina s poněkud napjatými vztahy si v uplynulém období vybrala oddechový čas a když se pak muzikanti vrátili do procesu, přípravy materiálu zdaleka nešly hladce. Rázné vystupování a ostře řezaná image šestice kontrastuje s vnitřní nejistotou, ke které se členové kapely přiznávají.
Klíčový autor písní Richard Z. Kruspe byl podle vlastních slov napětím ve studiu a celkovou frustrací několikrát vyhnán od nahrávacích pultů až do New Yorku, kde bydlí. Navíc i v případě, kdy už výsledek optimálně odrážel nároky tvůrců, převažovalo váhání, jestli je vše skutečně dost dobré… Producent Jacob Hellner se tak mnohdy měnil v psychologa.
Krok vzad, tři vpřed
Rammstein v uplynulých letech chvílemi zkoušeli překročit vlastní stín a zušlechťovat svůj dupavě rytmický sound natolik, aby se povznesl nad strohou říznost raných počinů. Jenže právě tam leží základy jejich úspěchu, což pánové pochopili a potřebu povyšovat se nad vlastní podstatu už nemají. Za starými hity, které se jim v určitém období začínaly přejídat, si dnes bezvýhradně stojí. Novinka Liebe ist für alle da je tedy prý v mnoha ohledech syrovější a údernější než poslední CD Rosenrot a ne tak epicky rozmáchlá jako Reise, Reise, rozhodně ale nejde o přímočarý návrat syrovosti počátečních let. Dnešní metody kapely jsou vzhledem k tolika nasbíraným zkušenostem pochopitelně rafinovanější a dospělejší.
Neznamená to, že by v úderném a často až sebedefinicí zavánějícím materiálu (Rammlied) scházely jemné, zdánlivě až banálně baladické momenty (Frühling In Paris). Ovšem jsou tam zejména proto, aby vzápětí vynikla další bouře, přicházející po klidu. A tím už se dostáváme do roviny, která byla vždy u Rammstein nejpikantnější: obsah sdělení a sebeprezentace. Kdo trochu zná souvislosti, vytuší, že půjde o svérazné uchopení tématu a když kapela slibuje album o „všech způsobech lásky“, zaujmou ji ty nejkontroverznější. Jak podotýká zpěvák a textař Till Lindemann, Rammstein komentují věci, které se skutečně dějí okolo. A dovedou si vybrat - vrchním „milovníkem“ je v tomhle představení bestiální sklepník Fritzl.
Věci, které chcete i nechcete vědět
Jenže Lindemann a spol. už během své kariéry provokovali ledasčím a správně tušili, že pro důkladné vyznění svého návratu na scénu potřebují silný kalibr. A tak zapracovali na důkladné a krok za krokem striktně dodržované marketingové kampani, v níž největší úlohu hrálo tajemství. Že dávno dokončené album díky drakonickým restrikcím do poslední chvíle neuniklo na internet, je jen dílčí úspěch v celé hře, byť samozřejmě v dnešní době velmi cenný a ojedinělý.
Kapela například dlouho tajila i pouhý název alba, rozhazovala vějičky na komunitních serverech (mj. fiktivní tajemná organizace LIFAD s šifrovaným názvem, z něhož se nakonec vyklubalo obligátní ‚liebe ist für alle da‘). A ve chvíli, kdy už napjatí fanoušci mohli tušit, o co na desce půjde, se na internetu objevil klip k songu Pussy. Záměrně prvoplánová hitovka podobného střihu jako svého času Amerika pracuje s oblíbenou nadsázkou a sarkasmem, totéž se dá říct o průvodní lechtivé fotografii s hlavami členů kapely namontovanými ve Photoshopu na obnažená těla modelek.
Samotný videoklip ovšem bez okolků překročil hranice explicitní pornografie (navíc se zřetelně dekadentním přesahem) a kapela si mohla zase jednou mnout ruce. Nejen, že vystrašila puritány, ona nejspíš v druhém plánu doběhla i otrlé diváky, kteří se pro změnu pohoršovali nad tím, jak si kapela mohla myslet, že tímhle pozérstvím ještě někoho šokuje.
Nepříliš povznášející otázkou je, kam dál vůbec kapela může zajít, až bude chtít příště šokovat „ještě ještě ještě“ víc. Příběh každopádně pokračuje, netřeba například dodávat, že výše naznačené souvislosti otvírají pro Rammstein téměř nedozírné pole inspirace pro jejich vyhlášené koncertní extravagance. Pokud jste stihli včas urvat lístek, můžete se přesvědčit naživo 25. listopadu v pražské O2 Areně.
Fotogalerie:
fotogalerie Novinka Rammstein pojednává o zneklidňujících, ba přímo odstrašujících formách lásky. Kapela si jejím prostřednictvím dala záležet, aby potvrdila své pozice – hudební i "performerské". V souvislosti s albem Liebe ist für alle da se bude hovořit jednak o určitém přitvrzení a (jak jinak) také o vydatné míře provokativnosti. A vypadá to, že soudruzi z NDR tentokrát nedali chybám šanci.
Příchod šestého alba Rammstein na svět nebyl rozhodně jednoduchý. Skupina s poněkud napjatými vztahy si v uplynulém období vybrala oddechový čas a když se pak muzikanti vrátili do procesu, přípravy materiálu zdaleka nešly hladce. Rázné vystupování a ostře řezaná image šestice kontrastuje s vnitřní nejistotou, ke které se členové kapely přiznávají.
Klíčový autor písní Richard Z. Kruspe byl podle vlastních slov napětím ve studiu a celkovou frustrací několikrát vyhnán od nahrávacích pultů až do New Yorku, kde bydlí. Navíc i v případě, kdy už výsledek optimálně odrážel nároky tvůrců, převažovalo váhání, jestli je vše skutečně dost dobré… Producent Jacob Hellner se tak mnohdy měnil v psychologa.
Krok vzad, tři vpřed
Rammstein v uplynulých letech chvílemi zkoušeli překročit vlastní stín a zušlechťovat svůj dupavě rytmický sound natolik, aby se povznesl nad strohou říznost raných počinů. Jenže právě tam leží základy jejich úspěchu, což pánové pochopili a potřebu povyšovat se nad vlastní podstatu už nemají. Za starými hity, které se jim v určitém období začínaly přejídat, si dnes bezvýhradně stojí. Novinka Liebe ist für alle da je tedy prý v mnoha ohledech syrovější a údernější než poslední CD Rosenrot a ne tak epicky rozmáchlá jako Reise, Reise, rozhodně ale nejde o přímočarý návrat syrovosti počátečních let. Dnešní metody kapely jsou vzhledem k tolika nasbíraným zkušenostem pochopitelně rafinovanější a dospělejší.
Neznamená to, že by v úderném a často až sebedefinicí zavánějícím materiálu (Rammlied) scházely jemné, zdánlivě až banálně baladické momenty (Frühling In Paris). Ovšem jsou tam zejména proto, aby vzápětí vynikla další bouře, přicházející po klidu. A tím už se dostáváme do roviny, která byla vždy u Rammstein nejpikantnější: obsah sdělení a sebeprezentace. Kdo trochu zná souvislosti, vytuší, že půjde o svérazné uchopení tématu a když kapela slibuje album o „všech způsobech lásky“, zaujmou ji ty nejkontroverznější. Jak podotýká zpěvák a textař Till Lindemann, Rammstein komentují věci, které se skutečně dějí okolo. A dovedou si vybrat - vrchním „milovníkem“ je v tomhle představení bestiální sklepník Fritzl.
Věci, které chcete i nechcete vědět
Jenže Lindemann a spol. už během své kariéry provokovali ledasčím a správně tušili, že pro důkladné vyznění svého návratu na scénu potřebují silný kalibr. A tak zapracovali na důkladné a krok za krokem striktně dodržované marketingové kampani, v níž největší úlohu hrálo tajemství. Že dávno dokončené album díky drakonickým restrikcím do poslední chvíle neuniklo na internet, je jen dílčí úspěch v celé hře, byť samozřejmě v dnešní době velmi cenný a ojedinělý.
Kapela například dlouho tajila i pouhý název alba, rozhazovala vějičky na komunitních serverech (mj. fiktivní tajemná organizace LIFAD s šifrovaným názvem, z něhož se nakonec vyklubalo obligátní ‚liebe ist für alle da‘). A ve chvíli, kdy už napjatí fanoušci mohli tušit, o co na desce půjde, se na internetu objevil klip k songu Pussy. Záměrně prvoplánová hitovka podobného střihu jako svého času Amerika pracuje s oblíbenou nadsázkou a sarkasmem, totéž se dá říct o průvodní lechtivé fotografii s hlavami členů kapely namontovanými ve Photoshopu na obnažená těla modelek.
Samotný videoklip ovšem bez okolků překročil hranice explicitní pornografie (navíc se zřetelně dekadentním přesahem) a kapela si mohla zase jednou mnout ruce. Nejen, že vystrašila puritány, ona nejspíš v druhém plánu doběhla i otrlé diváky, kteří se pro změnu pohoršovali nad tím, jak si kapela mohla myslet, že tímhle pozérstvím ještě někoho šokuje.
Nepříliš povznášející otázkou je, kam dál vůbec kapela může zajít, až bude chtít příště šokovat „ještě ještě ještě“ víc. Příběh každopádně pokračuje, netřeba například dodávat, že výše naznačené souvislosti otvírají pro Rammstein téměř nedozírné pole inspirace pro jejich vyhlášené koncertní extravagance. Pokud jste stihli včas urvat lístek, můžete se přesvědčit naživo 25. listopadu v pražské O2 Areně.
Ve jménu jedenáctky
Základní edice alb Rammstein obsahují odjakživa přesně jedenáct písní – víc by zkrátka bylo pro vyznění celku příliš. Nejinak tomu je i v případě Liebe ist für alle da, přestože kapela bez okolků dodává, že ve studiu vzniklo skladeb šestnáct, podle jiných vyjádření sedmnáct. Od začátku ovšem bylo podle všech dostupných signálů vyloučeno, že by v brzké době následoval jakýsi albový dovětek po vzoru předchozích zkušeností s úspěšným počinem Reise, Reise a následným vylepšeným apendixem Rosenrot. Ostatně "odložený" materiál fanouškům nezůstane utajen. Ještě před vydáním novinky bylo potvrzena též speciální edice s neobyčejně tučnou bonusovou nadstavbou.
Základní edice alb Rammstein obsahují odjakživa přesně jedenáct písní – víc by zkrátka bylo pro vyznění celku příliš. Nejinak tomu je i v případě Liebe ist für alle da, přestože kapela bez okolků dodává, že ve studiu vzniklo skladeb šestnáct, podle jiných vyjádření sedmnáct. Od začátku ovšem bylo podle všech dostupných signálů vyloučeno, že by v brzké době následoval jakýsi albový dovětek po vzoru předchozích zkušeností s úspěšným počinem Reise, Reise a následným vylepšeným apendixem Rosenrot. Ostatně "odložený" materiál fanouškům nezůstane utajen. Ještě před vydáním novinky bylo potvrzena též speciální edice s neobyčejně tučnou bonusovou nadstavbou.
Fotogalerie:
časopis mGuide 2009/11
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/Rammstein-Laska-je-laska~26~rijen~2009/
Komentáře
&;