Punk&Core 2013
2.1.2014 | Autoři: Tomáš Babůrek, Martin Hrdlička | sekce: publicistika
Bilancování nad uplynulým hudebním rokem 2013 se nevyhne také naší rubrice Punk&Core. Blíže se podíváme nejen na vydaná alba a odehrané koncerty, ale nastíníme trochu i to, co na nás ve vodách tvrdé kytarové muziky čeká v roce nadcházejícím.
Před rokem jsem na tomto místě zmiňoval hudební počiny, které by měly být v roce 2013 nejvíce skloňovány. Tehdy se jednalo o desky kapel Bring Me The Horizon, A Day To Remember a I Killed The Prom Queen. Desku Sempiternal Britů Bring Me The Horizon si vzal na paškál kolega Tomáš Babůrek níže, novinky I Killed The Prom Queen jsme se ještě nedočkali, takže čekání na jejich nahrávku po návratu na hudební scénu přesouvám do roku 2014.
Z uvedené trojice tak už tedy zbývá pouze parta A Day To Remember. Ta splnila svůj slib, a tak po několika tahanicích se svým bývalým vydavatelstvím vypustila do světa album Common Courtesy a lze jej směle označit za jedno z nejlepších alb uplynulého roku. A Day To Remember sice ubrali na tvrdosti a vydali se poněkud popovější cestou, ale na kvalitě rozhodně neztratili. Tahle parta zpoza oceánu na Common Courtesy ukázala, kdo že je pánem ve světě řízných kytar a chytlavých refrénů.
O nějakém ubírání na tvrdosti rozhodně nelze hovořit u kolegů z kapely The Devil Wears Prada, kteří mají na svědomí album 8:18. Tihle rodáci z amerického Ohia mají u mě už delší dobu vysoký kredit, a to především díky vynikající desce Dead Throne a EP Zombie. Očekávání tedy byla veliká a musím podotknout, že byla naplněna. Nahrávku 8:18 rozhodně nelze vstřebat pár poslechy, tak byste se jen ochudili o potěšení, která tato deska nabízí s každým dalším poslechem. Jednou tak objevíte v pozadí jemnou linku piána, podruhé zase kytarovou vyhrávku, která nebyla na první poslech slyšitelná. To vše doplněné o texty, které dokreslují temnou atmosféru alba. The Devil Wears Prada se povedl majstrštyk, který právem můžeme zařadit nejen k tomu nejlepšímu, co kdy kapela natočila, ale také k tomu nejzajímavějšímu, co nám nabídl rok 2013.
Po dlouhém váhání, koho zařadit do Top 3, jsem se rozhodl pro Australany Deez Nuts a jejich desku Bout It. Tato svérázná parta sice nedisponuje oduševnělými texty a studnou geniálních instrumentálních nápadů, ale i tak dokáže zaujmout. Nejvíce oceňuji pokrok, který udělala od předchozích alb a ukázala tak, že to myslí trochu vážněji než dříve, čemuž i nasvědčuje odchod zpěváka J. J. Peterse z postu bubeníka navrátivších se I Killed The Prom Queen. Bout It je tak deskou, která neztratila rukopis Deez Nuts, ale zároveň posouvá tvorbu kapely o něco více kupředu. Určitě se ale nemusíme obávat, že by se Deez Nuts v budoucnu nějak výrazněji odklonili od základní myšlenky sex, drogy a rock'n'roll.
Rok 2013 byl bohatý nejen na vydaná alba, ale také na koncertní zážitky. Na festivalových prknech předvedli úžasnou show The Ghost Inside, kteří patřili k tomu nejlepšímu, co nabídl uplynulý ročník festivalu Rock For People (reportáž). Zahanbit se nenechali ani Angličané Funeral For A Friend, kteří sice asi mají chvíle své největší slávy už za sebou, ale i tak to umí stále slušně rozjet. O tom se nicméně přesvědčili na vlastní uši návštěvníci jejich podzimního koncertu, který se odehrál v prostorách pražského klubu 007. Za našimi hranicemi, konkrétněji v Rakousku, se předvedli ve slušné formě navrátilci Fall Out Boy, kteří vystoupili v rámci programu Frequency Festivalu (reportáž). Pomyslná první příčka patří setu americké party Yellowcard, který byl součástí vídeňské zastávky putovního festivalu Vans Warped Tour (reportáž).
Uplynulý rok byl tedy bezesporu štědrý jak na studiovou práci muzikantů, tak na jejich koncertní aktivity. Dle ohlášených informací a událostí by rok následující rozhodně neměl být chudší. Velká očekávání s sebou nesou nová alba stále populárnějších Američanů Rise Against a dá se říci dnes již legendárních Blink-182, kteří budou navazovat na povedenou desku Neighborhoods. Z očekávaných akcí byste rozhodně neměli minout premiérové vystoupení Dallase Greena a jeho projektu City And Colour v České republice a taktéž nedávno oznámený pražský koncert formace Stick To Your Guns. Příznivcům zahraničních výjezdů se nabízí rakouská zastávka Progression Tour, která představila vskutku hvězdnou sestavu disponující kapelami jako Caliban, The Devil Wears Prada nebo The Ghost Inside. Opomenout bychom však neměli ani česká festivalová pódia. V rámci festivalu Brutal Assault vystoupí například kapely jako Converge, August Burns Red, Ignite nebo Bring Me The Horizon. Z výše uvedeného výčtu je tedy jasné, že i v roce 2014 se máme na co těšit. (Martin Hrdlička)
Letošní rok byl, co se coreové scény týče, poměrně nabitý, vyšlo opravdu hodně výborných desek a spousta kapel se k nám rozhodla zavítat během svého turné.
Fanoušci s napětím čekali na novinkovou desku Bring Me The Horizon nazvanou Sempiternal. Pokud někdo čekal, že kapela přitvrdí, čeká možná doteď. Kapela se hudebně definitivně našla. Jejich tvorba působí dospěle a příjemně. Ke konci roku vyšla novinka Wolves Within progresivních After The Burial, která kapelu představuje v dosud nevídané formě. Matadoři metalcoru August Burns Red opět posunuli své hranice o další úroveň výš a ukázali, jak má vypadat skvělá deska v žánru, který dlouhou dobu pomalu skomíral. O božských Night Verses nedokážu přestat básnit od chvíle, kdy vystupovali před Letlive. ve strahovském klubu 007. Jejich deska Lift Your Existence je jedna z nejlepších nahrávek, které jsem slyšel za posledních pět let. Posluchače nemohly zklamat nahrávky The Dillinger Escape Plan a Norma Jean (recenze). Příjemně překvapili i Letlive. nebo Touché Amoré, jejichž post-hardcore si pozornost posluchačů určitě zaslouží.
V roce 2013 k nám zavítalo tak velké množství kapel, že obyčejný smrtelník neměl v žádném případě šanci stihnout navštívit všechny akce. Mezi koncerty, které ve mně zanechaly největší dojem, bych určitě zařadil pražský koncert Letlive., jejich nasazení v opravdu malém klubu by měly mít všechny kapely (reportáž). Totéž platí i o jejich předskokanech Night Verses.
Další výborná akce se konala v Olomouci, kde vystoupili The Agonist a Threat Signal. Společně s dalšími vystupujícími kapelami se jim povedlo rozhýbat hanáckou metropoli (reportáž). The Mosh Lives Tour patří mezi top letošní koncerty, a to oprávněně. Emmure sice u nás vystupují pomalu dvakrát ročně, ale pokaždé jsou schopní publikum totálně zničit. Obey the Brave s frontmanem Alexem Erianem, který působil v nyní již neexistující deathcorové legendě Despised Icon, ukázali Brnu, jak se hraje metalcore v Kanadě (reportáž).
Nicméně vrcholem všech letošních klubových akcí bylo vystoupení The Dillinger Escape Plan v Ostravě. Živé vystupování této mathcorové smečky se snad dá popsat jediným slovem – exploze. Jediným přáním v tu chvíli bylo, aby tahle show nikdy neskončila (reportáž).
A na co se můžeme těšit v příštím roce? Rozhodně na několik nových alb, které by nás měly odpálit až na Měsíc. Architects, kteří loni vydali výbornou desku Daybreaker, se vrátí do studia a na jaře by měli vydat další album. Australská metalcorová legenda I Killed The Prom Queen po téměř osmi letech vypustí do světa novinku nazvanou Beloved. První singl To The Wolves ukázal, že to čekání opravdu stálo za to. Djentoví Periphery už v lednu vydají nahrávku Clear. Každý člen dostal na starost jednu skladbu, jež bude vycházet z jedné základní předehry. Z koncertů se můžeme těšit na Hatebreed a Napalm Death v Ostravě, Bullet For My Valentine a While She Sleeps v Praze, nebo na Our Last Night. (Tomáš Babůrek)
Před rokem jsem na tomto místě zmiňoval hudební počiny, které by měly být v roce 2013 nejvíce skloňovány. Tehdy se jednalo o desky kapel Bring Me The Horizon, A Day To Remember a I Killed The Prom Queen. Desku Sempiternal Britů Bring Me The Horizon si vzal na paškál kolega Tomáš Babůrek níže, novinky I Killed The Prom Queen jsme se ještě nedočkali, takže čekání na jejich nahrávku po návratu na hudební scénu přesouvám do roku 2014.
Z uvedené trojice tak už tedy zbývá pouze parta A Day To Remember. Ta splnila svůj slib, a tak po několika tahanicích se svým bývalým vydavatelstvím vypustila do světa album Common Courtesy a lze jej směle označit za jedno z nejlepších alb uplynulého roku. A Day To Remember sice ubrali na tvrdosti a vydali se poněkud popovější cestou, ale na kvalitě rozhodně neztratili. Tahle parta zpoza oceánu na Common Courtesy ukázala, kdo že je pánem ve světě řízných kytar a chytlavých refrénů.
O nějakém ubírání na tvrdosti rozhodně nelze hovořit u kolegů z kapely The Devil Wears Prada, kteří mají na svědomí album 8:18. Tihle rodáci z amerického Ohia mají u mě už delší dobu vysoký kredit, a to především díky vynikající desce Dead Throne a EP Zombie. Očekávání tedy byla veliká a musím podotknout, že byla naplněna. Nahrávku 8:18 rozhodně nelze vstřebat pár poslechy, tak byste se jen ochudili o potěšení, která tato deska nabízí s každým dalším poslechem. Jednou tak objevíte v pozadí jemnou linku piána, podruhé zase kytarovou vyhrávku, která nebyla na první poslech slyšitelná. To vše doplněné o texty, které dokreslují temnou atmosféru alba. The Devil Wears Prada se povedl majstrštyk, který právem můžeme zařadit nejen k tomu nejlepšímu, co kdy kapela natočila, ale také k tomu nejzajímavějšímu, co nám nabídl rok 2013.
Po dlouhém váhání, koho zařadit do Top 3, jsem se rozhodl pro Australany Deez Nuts a jejich desku Bout It. Tato svérázná parta sice nedisponuje oduševnělými texty a studnou geniálních instrumentálních nápadů, ale i tak dokáže zaujmout. Nejvíce oceňuji pokrok, který udělala od předchozích alb a ukázala tak, že to myslí trochu vážněji než dříve, čemuž i nasvědčuje odchod zpěváka J. J. Peterse z postu bubeníka navrátivších se I Killed The Prom Queen. Bout It je tak deskou, která neztratila rukopis Deez Nuts, ale zároveň posouvá tvorbu kapely o něco více kupředu. Určitě se ale nemusíme obávat, že by se Deez Nuts v budoucnu nějak výrazněji odklonili od základní myšlenky sex, drogy a rock'n'roll.
Rok 2013 byl bohatý nejen na vydaná alba, ale také na koncertní zážitky. Na festivalových prknech předvedli úžasnou show The Ghost Inside, kteří patřili k tomu nejlepšímu, co nabídl uplynulý ročník festivalu Rock For People (reportáž). Zahanbit se nenechali ani Angličané Funeral For A Friend, kteří sice asi mají chvíle své největší slávy už za sebou, ale i tak to umí stále slušně rozjet. O tom se nicméně přesvědčili na vlastní uši návštěvníci jejich podzimního koncertu, který se odehrál v prostorách pražského klubu 007. Za našimi hranicemi, konkrétněji v Rakousku, se předvedli ve slušné formě navrátilci Fall Out Boy, kteří vystoupili v rámci programu Frequency Festivalu (reportáž). Pomyslná první příčka patří setu americké party Yellowcard, který byl součástí vídeňské zastávky putovního festivalu Vans Warped Tour (reportáž).
Uplynulý rok byl tedy bezesporu štědrý jak na studiovou práci muzikantů, tak na jejich koncertní aktivity. Dle ohlášených informací a událostí by rok následující rozhodně neměl být chudší. Velká očekávání s sebou nesou nová alba stále populárnějších Američanů Rise Against a dá se říci dnes již legendárních Blink-182, kteří budou navazovat na povedenou desku Neighborhoods. Z očekávaných akcí byste rozhodně neměli minout premiérové vystoupení Dallase Greena a jeho projektu City And Colour v České republice a taktéž nedávno oznámený pražský koncert formace Stick To Your Guns. Příznivcům zahraničních výjezdů se nabízí rakouská zastávka Progression Tour, která představila vskutku hvězdnou sestavu disponující kapelami jako Caliban, The Devil Wears Prada nebo The Ghost Inside. Opomenout bychom však neměli ani česká festivalová pódia. V rámci festivalu Brutal Assault vystoupí například kapely jako Converge, August Burns Red, Ignite nebo Bring Me The Horizon. Z výše uvedeného výčtu je tedy jasné, že i v roce 2014 se máme na co těšit. (Martin Hrdlička)
Letošní rok byl, co se coreové scény týče, poměrně nabitý, vyšlo opravdu hodně výborných desek a spousta kapel se k nám rozhodla zavítat během svého turné.
Fanoušci s napětím čekali na novinkovou desku Bring Me The Horizon nazvanou Sempiternal. Pokud někdo čekal, že kapela přitvrdí, čeká možná doteď. Kapela se hudebně definitivně našla. Jejich tvorba působí dospěle a příjemně. Ke konci roku vyšla novinka Wolves Within progresivních After The Burial, která kapelu představuje v dosud nevídané formě. Matadoři metalcoru August Burns Red opět posunuli své hranice o další úroveň výš a ukázali, jak má vypadat skvělá deska v žánru, který dlouhou dobu pomalu skomíral. O božských Night Verses nedokážu přestat básnit od chvíle, kdy vystupovali před Letlive. ve strahovském klubu 007. Jejich deska Lift Your Existence je jedna z nejlepších nahrávek, které jsem slyšel za posledních pět let. Posluchače nemohly zklamat nahrávky The Dillinger Escape Plan a Norma Jean (recenze). Příjemně překvapili i Letlive. nebo Touché Amoré, jejichž post-hardcore si pozornost posluchačů určitě zaslouží.
V roce 2013 k nám zavítalo tak velké množství kapel, že obyčejný smrtelník neměl v žádném případě šanci stihnout navštívit všechny akce. Mezi koncerty, které ve mně zanechaly největší dojem, bych určitě zařadil pražský koncert Letlive., jejich nasazení v opravdu malém klubu by měly mít všechny kapely (reportáž). Totéž platí i o jejich předskokanech Night Verses.
Další výborná akce se konala v Olomouci, kde vystoupili The Agonist a Threat Signal. Společně s dalšími vystupujícími kapelami se jim povedlo rozhýbat hanáckou metropoli (reportáž). The Mosh Lives Tour patří mezi top letošní koncerty, a to oprávněně. Emmure sice u nás vystupují pomalu dvakrát ročně, ale pokaždé jsou schopní publikum totálně zničit. Obey the Brave s frontmanem Alexem Erianem, který působil v nyní již neexistující deathcorové legendě Despised Icon, ukázali Brnu, jak se hraje metalcore v Kanadě (reportáž).
Nicméně vrcholem všech letošních klubových akcí bylo vystoupení The Dillinger Escape Plan v Ostravě. Živé vystupování této mathcorové smečky se snad dá popsat jediným slovem – exploze. Jediným přáním v tu chvíli bylo, aby tahle show nikdy neskončila (reportáž).
A na co se můžeme těšit v příštím roce? Rozhodně na několik nových alb, které by nás měly odpálit až na Měsíc. Architects, kteří loni vydali výbornou desku Daybreaker, se vrátí do studia a na jaře by měli vydat další album. Australská metalcorová legenda I Killed The Prom Queen po téměř osmi letech vypustí do světa novinku nazvanou Beloved. První singl To The Wolves ukázal, že to čekání opravdu stálo za to. Djentoví Periphery už v lednu vydají nahrávku Clear. Každý člen dostal na starost jednu skladbu, jež bude vycházet z jedné základní předehry. Z koncertů se můžeme těšit na Hatebreed a Napalm Death v Ostravě, Bullet For My Valentine a While She Sleeps v Praze, nebo na Our Last Night. (Tomáš Babůrek)
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/PunkCore-2013~02~leden~2013/