Oasis - deset let první desky
28.9.2004 | Autor: Jaroslav Špulák | sekce: publicistika
Před deseti lety vyšlo jedno z nejdůležitějších alb devadesátých let. Britpopová čítanka, počin Definitely Maybe. Za jeho zrodem stála manchesterská skupina Oasis.
Prolog
Na začátku čtyřiadevadesátého roku řešila Anglie velký problém. Na půdě parlamentu se jako horký brambor přehazovala otázka snížení věkové hranice pro homosexuální pohlavní styk. Jestliže to tehdy bylo dvacet jedna let, šlo o to, aby se hoši s hochy a holky s děvčaty mohli milovat tak časně, jako heterosexuální páry. V šestnácti letech.
Pokud nechápete, jak to souvisí s Oasis, kteří tehdy ještě nepatřili k velkým zlobilům britpopové scény, a ani hvězdám, vysvětlení je nasnadě. Skupiny se do problému vložily z plna hrdla. Největšími křiklouny byli Suede, jmenovitě bubeník Simon Gilbert, který se 12. ledna sešel s partou poslanců a dlouze s nimi o problému hovořil.
Druhá strana se zasazovala za osmnáctý rok, kterýžto kompromis se Gilbertovi moc nelíbil. V kapse a v srdci měl dobrozdání od mnoha kolegů. Jedněmi z nich byli také členové Oasis, o nichž v Anglii už moc dobře věděli a čekali na jejich debutové album Definitely Maybe. Prvně se tehdy dostali do nějaké kontroverze.
Boj s tiskem
Kapely tehdy vůbec řešily podivné problémy. Pro zajímavost: 21. března vydali Pulp singl Do You Remember The First Time?, který provázel šestadvacetiminutový dokument zabývající se ztrátou panenství a panictví. To bylo řečí...
A co řešili Oasis? "Jsme prostě momentálně nejlepší skupina na světě. Máme nejlepší písničky a nejlepší nápady. Proto také budeme mít úspěch," chvástal se po vydání zmíněného debutu Liam Gallagher, zpěvák, který ještě v budoucnu párkrát sobě, kámošům v kapele i svým fanouškům pořádně pomotal hlavu.
Pracoval jako kytarový technik u skupiny Inspiral Carpets, kterou obdivoval k zbláznění. Odtud byl jen krůček ke vzniku Oasis. Mimochodem, velmi dobrý název pro kapelu, která se rozhodla nechat ovanout punkovými větry a ještě k nim fiknout to, co slyšela v šedesátých letech od The Beatles.
To se stalo v devadesátém roce, a tři roky poté už si je britský tisk vyhlédl jako nedocenitelné miláčky.
Těžká situace. Buďte milí, přívětiví, nenabubřelí a hodní, když o vás týden co týden odborníci soudí, že jste nejlepší kapela světa, hned po The Beatles. "Beatles je nejlepší kapela v historii, nepřekonatelná. Chceme být jako ona," hulákal Liam.
Britští novináři způsobili, že se s Gallagherem především nedalo pěkných pár let pořádně mluvit, a že mu sláva stoupla do hlavy i do obličeje. Podívejte se, jak je nabubřelý.
"Už od nás nedostanou ani jedno interview. Nejsme na těch hajzlech závislí," máchal rukama hned po vydání debutu a měl v podstatě pravdu. Za co by měl být žurnalistům zavázán?
A tak hned na začátku kariéry došlo k nesmiřitelnému boji. Gallagher a spol. se postavili tisku, který je vynesl na piedestal. Druhá strana ale zachovala nadhled. Na titulní stránky je cpala dál a dál.
Zapamatujme si
Že první singl skupiny, Supersonic, vyšel 11. dubna 1994. Rozpoutal kolem Oasis peklo, definitivně a nepodmíněně. Když pak ještě vyšly písničky Shakemaker, Live Forever a Cigarettes And Alcohol, bylo všechno jasné. Hvězda se narodila a mohla klidně zpívat o připitomělých mejdanech.
Vězte rovněž, že ve čtyřiadevadesátém, ještě před nadechnutím prvotiny, vyprodali japonské turné, aniž by na pultech měli více než dva singly. Šikmooké publikum si kapelu zamilovalo stejně jako jiný export z Evropy. Japonský novinář Jošomazi Takahara napsal: "Tohle není jenom klackovitá hudba, jak se nám Angličané snaží předhazovat. Je to revolta mládeže, výkřik kluka, jehož rodiče celý život dřeli do úmoru a on v sobě k jejich potěše dokázal najít dost talentu na to, aby jim dal ke stáru odpočinout. Budete je milovat a budete je nenávidět. Jako ostatně všechno, co nejste schopni vymyslet sami."
Zlatá slova. Co si zapamatovat dál?
Třeba že album Definitely Maybe bylo ve své době nejrychleji se prodávajícím debutem v britské historii a ještě rok poté se s klidem pohybovalo v první dvacítce.
Totéž album, nad kterým se kritika jenom rozplývala, bylo vybráno k nominaci na prestižní cenu Mercury Music Prize. Nakonec si ji odnesli zasnění Portishead s albem Dummy. Možná to byla první porážka kapely. Zaplaťpánbůh za ni.
A přišla i "něžná" revoluce. Do jaké míry později ženy všem těm chlapíkům z Oasis život pouze zpříjemňovaly, je řečeno tím, kolika stačil někdo z nich nafackovat. Bylo jich nepočítaně, jenže tyhle bulvární zprávy nejsou pro nás.
Po vydání debutového alba nastal přísun prsatého publika, a to opravdu nemějme na mysli chlapíky, kterým kvůli nadváze rostou také.
"Na někoho letí všechny ty po sexu dychtící holky s velkými prsy. Já mám psychopatky," přiznal Liam. Miláček všech. "Jedna si myslela, že napsala každou písničku Oasis dříve, než to udělal Noel. A když napsal singl Supersonic, jehož text obsahuje větu 'Znám holku jménem Elsa', všechny Elsy od Londýna po Faerské ostrovy se cítily být inspiračním zdrojem a začaly vydírat. Jenže Elsa byl pes."
Dvacetiletá Betty Limarksová z irského Dublinu se do kapely po vydání debutu tak zbláznila, že se rozhodla jezdit na každý koncert bez ohledu na mínění rodičů, u nichž ještě stále sdílela komůrku. Vydrželi to tři měsíce, potom došly peníze, rodina se pekelně zadlužila a mamá s papá zavolali na milou Betty cvokaře.
Jen tak se z toho nedostala. V léčebně jí přišili něco jako nekonečnou závislost na idolu jménem Oasis, ona tam pobyla tři měsíce, pak se vrátila, ale protože si začala půjčovat peníze po známých, putovala za mříže léčebny opět.
Dnes je jí třicet, má dvě dcerky a tvrdí: "Kdyby začaly dělat to, co jsem tehdy dělala já, zamkla bych je do sklepa a už by se nikdy nedostaly ven."
Jak bylo řečeno, tahle Betty měla problémy s psychickým stavem a zdá se, že to nese s sebou dál. "Jinak mám samozřejmě všechny desky Oasis a Liama miluju."
Ufff!
Král je Noel
Přitom by měla milovat jeho bratra Noela. Ne tolik kontroverzního syna stejných rodičů Gallagherových, matky dělnice v sušenkárně a otce countryového diskžokeje.
Kytarista a vokalista Noel psal všechny skladby Oasis. Vlastnil všechny nástroje kapely (taková byla tehdy dohoda), rozhodoval o tom, jaký bude mít partička na debutu zvuk a čím překvapí publikum do dalších let.
Tvrzení, že kdyby někdo opustil skupinu, nemohli by Oasis nadále existovat (přesto prvního bubeníka Tonyho McCarolla nahradil po debutu Alan White a nic se nestalo), se nezakládalo na pravdě. Vyrukoval s ním Liam hned po vydání prvotiny a bylo to proto, aby měl alibi. Nejdůležitější personou byl totiž bratr Noel. A všichni ho poslouchali, byť na něho časem Liam v tisku pořádně plival. Nic se neudělalo, dokud o věci definitivně nerozhodl Noel.
Tvrdí se, že si ve třiadevadesátém roce vzal do hlavy, že nahraje desku. Ostatní by možná tak nespěchali, ale Noel na ně tlačil a šel tvrdohlavě za svým cílem. Jakmile počin vyšel, zamkl se s ním ve svém pokoji a "Bůhví co tam s tím albem dělal," dloubl si Liam.
Faktem je, že v každé skupině by měl být jeden tahoun. Liam byl na skandály, Noel na práci. Ostatní tak trochu do počtu.
Táhl je ale napříč Británií, Státy, Kanadou, Evropou a Japonskem. V Holandsku a Švédsku byli vyhozeni ze dvou hotelů, protože pro radost sobě samým likvidovali zařízení pokojů. Hajzlíci.
Malý smutek a pádný vpád do šoubyznysové reality nastal v pětadevadesátém. Probíhal tehdy singlový souboj mezi Oasis a Blur. Rozhodli se vydat své počiny v jeden den a čekali, kdo bude úspěšnější. Blur byli největší soupeři Oasis a pořádně se za to vzájemně nenáviděli. Oasis šli s kůží na trh skladbou Roll Witch It, Blur zase hitíkem Country House. Skvělým, mimochodem.
Vyhráli ti druzí a mazec byl na světě. "Podívejte, oni věděli, že jestli vydají singl ve stejný den jako my, stanou se číslem 1. Pro nás je důležité, abychom se mohli sami sobě podívat do očí. A to tedy můžeme," tvrdil Liam.
A nutná trefa do soupeřových řad? Přímo vražedná. "Mohli bychom být přátelé, ale s jednou zásadní podmínkou. Damon Albarn by musel zemřít. Ten basák a zpěvák. Doufám, že oba dostanou AIDS a umřou, protože je kurevsky nenávidím."
Časem se i tohle ostří otupilo. Zejména proto, že Blur začali hledat vlastní cestu a ambiciózním Oasis nestáli v jejich. Co do počtu příznivců svou válku prohráli, ale kdo ví? Třeba jsou vnitřně spokojenější než dodnes tak trochu lany britpopu šešněrovaní Oasis.
Tak jim nezapomeňte poblahopřát. Před deseti lety udělali díru do světa.
----
Perličky o OasisNoel Gallagher: "Na koncertě Massive Attack za náma přišel Tricky, že bysme mohli dát něco společně. Já na to: jasně, jestli něco máš, já mám žiletku a zrcádko. Jenže on myslel muziku."Původní název Oasis zněl Rain.Noel Gallagher se ještě před působením v Oasis ucházel o místo zpěváka v Inspiral Carpets. Poté u nich dělal bedňáka.Na kompilačním albu Help najdeme skladbu Fade Away, kterou Oasis nahráli s hercem Johnnym Deppem. (Depp se později promítl i na albu Be Here Now ve skladbě Fade In Out.) Předělávku beatloviny Come Together zase nahrálosdružení Mojo Filters, což byli Paul Weller (The Jam), Paul McCartney a Noel Gallagher. V roce 1995 se Oasis chystali na turné v Japonsku. Neodletěl s nimi baskytarista Guigsy, který se nervově zhroutil. Zaskakoval za něj Scott MacLeod ze skupiny The Ya - Yas.Dnes se tomu už můžeme jenom smát, ale v červenci 1996 drtivá většina Angličanů v rámci veřejného výzkumu uvedla, že nejlepší skupinou všech dob jsou Oasis.V klipu D'you Know What I Mean jsou k vidění české překlady názvu příslušné skladby a alba Be Here Now.Noel Gallagher si tu a tam zaskočil zahostovat na albech prominentů taneční scény. Chemical Brothers s jeho pomocí pořídili Let Forever Be a Setting Sun, Goldie využil jeho složeb v Temper Temper.
Před deseti lety vyšlo jedno z nejdůležitějších alb devadesátých let. Britpopová čítanka, počin Definitely Maybe. Za jeho zrodem stála manchesterská skupina Oasis.
Prolog
Na začátku čtyřiadevadesátého roku řešila Anglie velký problém. Na půdě parlamentu se jako horký brambor přehazovala otázka snížení věkové hranice pro homosexuální pohlavní styk. Jestliže to tehdy bylo dvacet jedna let, šlo o to, aby se hoši s hochy a holky s děvčaty mohli milovat tak časně, jako heterosexuální páry. V šestnácti letech.
Pokud nechápete, jak to souvisí s Oasis, kteří tehdy ještě nepatřili k velkým zlobilům britpopové scény, a ani hvězdám, vysvětlení je nasnadě. Skupiny se do problému vložily z plna hrdla. Největšími křiklouny byli Suede, jmenovitě bubeník Simon Gilbert, který se 12. ledna sešel s partou poslanců a dlouze s nimi o problému hovořil.
Druhá strana se zasazovala za osmnáctý rok, kterýžto kompromis se Gilbertovi moc nelíbil. V kapse a v srdci měl dobrozdání od mnoha kolegů. Jedněmi z nich byli také členové Oasis, o nichž v Anglii už moc dobře věděli a čekali na jejich debutové album Definitely Maybe. Prvně se tehdy dostali do nějaké kontroverze.
Boj s tiskem
Kapely tehdy vůbec řešily podivné problémy. Pro zajímavost: 21. března vydali Pulp singl Do You Remember The First Time?, který provázel šestadvacetiminutový dokument zabývající se ztrátou panenství a panictví. To bylo řečí...
A co řešili Oasis? "Jsme prostě momentálně nejlepší skupina na světě. Máme nejlepší písničky a nejlepší nápady. Proto také budeme mít úspěch," chvástal se po vydání zmíněného debutu Liam Gallagher, zpěvák, který ještě v budoucnu párkrát sobě, kámošům v kapele i svým fanouškům pořádně pomotal hlavu.
Pracoval jako kytarový technik u skupiny Inspiral Carpets, kterou obdivoval k zbláznění. Odtud byl jen krůček ke vzniku Oasis. Mimochodem, velmi dobrý název pro kapelu, která se rozhodla nechat ovanout punkovými větry a ještě k nim fiknout to, co slyšela v šedesátých letech od The Beatles.
To se stalo v devadesátém roce, a tři roky poté už si je britský tisk vyhlédl jako nedocenitelné miláčky.
Těžká situace. Buďte milí, přívětiví, nenabubřelí a hodní, když o vás týden co týden odborníci soudí, že jste nejlepší kapela světa, hned po The Beatles. "Beatles je nejlepší kapela v historii, nepřekonatelná. Chceme být jako ona," hulákal Liam.
Britští novináři způsobili, že se s Gallagherem především nedalo pěkných pár let pořádně mluvit, a že mu sláva stoupla do hlavy i do obličeje. Podívejte se, jak je nabubřelý.
"Už od nás nedostanou ani jedno interview. Nejsme na těch hajzlech závislí," máchal rukama hned po vydání debutu a měl v podstatě pravdu. Za co by měl být žurnalistům zavázán?
A tak hned na začátku kariéry došlo k nesmiřitelnému boji. Gallagher a spol. se postavili tisku, který je vynesl na piedestal. Druhá strana ale zachovala nadhled. Na titulní stránky je cpala dál a dál.
Zapamatujme si
Že první singl skupiny, Supersonic, vyšel 11. dubna 1994. Rozpoutal kolem Oasis peklo, definitivně a nepodmíněně. Když pak ještě vyšly písničky Shakemaker, Live Forever a Cigarettes And Alcohol, bylo všechno jasné. Hvězda se narodila a mohla klidně zpívat o připitomělých mejdanech.
Vězte rovněž, že ve čtyřiadevadesátém, ještě před nadechnutím prvotiny, vyprodali japonské turné, aniž by na pultech měli více než dva singly. Šikmooké publikum si kapelu zamilovalo stejně jako jiný export z Evropy. Japonský novinář Jošomazi Takahara napsal: "Tohle není jenom klackovitá hudba, jak se nám Angličané snaží předhazovat. Je to revolta mládeže, výkřik kluka, jehož rodiče celý život dřeli do úmoru a on v sobě k jejich potěše dokázal najít dost talentu na to, aby jim dal ke stáru odpočinout. Budete je milovat a budete je nenávidět. Jako ostatně všechno, co nejste schopni vymyslet sami."
Zlatá slova. Co si zapamatovat dál?
Třeba že album Definitely Maybe bylo ve své době nejrychleji se prodávajícím debutem v britské historii a ještě rok poté se s klidem pohybovalo v první dvacítce.
Totéž album, nad kterým se kritika jenom rozplývala, bylo vybráno k nominaci na prestižní cenu Mercury Music Prize. Nakonec si ji odnesli zasnění Portishead s albem Dummy. Možná to byla první porážka kapely. Zaplaťpánbůh za ni.
A přišla i "něžná" revoluce. Do jaké míry později ženy všem těm chlapíkům z Oasis život pouze zpříjemňovaly, je řečeno tím, kolika stačil někdo z nich nafackovat. Bylo jich nepočítaně, jenže tyhle bulvární zprávy nejsou pro nás.
Po vydání debutového alba nastal přísun prsatého publika, a to opravdu nemějme na mysli chlapíky, kterým kvůli nadváze rostou také.
"Na někoho letí všechny ty po sexu dychtící holky s velkými prsy. Já mám psychopatky," přiznal Liam. Miláček všech. "Jedna si myslela, že napsala každou písničku Oasis dříve, než to udělal Noel. A když napsal singl Supersonic, jehož text obsahuje větu 'Znám holku jménem Elsa', všechny Elsy od Londýna po Faerské ostrovy se cítily být inspiračním zdrojem a začaly vydírat. Jenže Elsa byl pes."
Dvacetiletá Betty Limarksová z irského Dublinu se do kapely po vydání debutu tak zbláznila, že se rozhodla jezdit na každý koncert bez ohledu na mínění rodičů, u nichž ještě stále sdílela komůrku. Vydrželi to tři měsíce, potom došly peníze, rodina se pekelně zadlužila a mamá s papá zavolali na milou Betty cvokaře.
Jen tak se z toho nedostala. V léčebně jí přišili něco jako nekonečnou závislost na idolu jménem Oasis, ona tam pobyla tři měsíce, pak se vrátila, ale protože si začala půjčovat peníze po známých, putovala za mříže léčebny opět.
Dnes je jí třicet, má dvě dcerky a tvrdí: "Kdyby začaly dělat to, co jsem tehdy dělala já, zamkla bych je do sklepa a už by se nikdy nedostaly ven."
Jak bylo řečeno, tahle Betty měla problémy s psychickým stavem a zdá se, že to nese s sebou dál. "Jinak mám samozřejmě všechny desky Oasis a Liama miluju."
Ufff!
Král je Noel
Přitom by měla milovat jeho bratra Noela. Ne tolik kontroverzního syna stejných rodičů Gallagherových, matky dělnice v sušenkárně a otce countryového diskžokeje.
Kytarista a vokalista Noel psal všechny skladby Oasis. Vlastnil všechny nástroje kapely (taková byla tehdy dohoda), rozhodoval o tom, jaký bude mít partička na debutu zvuk a čím překvapí publikum do dalších let.
Tvrzení, že kdyby někdo opustil skupinu, nemohli by Oasis nadále existovat (přesto prvního bubeníka Tonyho McCarolla nahradil po debutu Alan White a nic se nestalo), se nezakládalo na pravdě. Vyrukoval s ním Liam hned po vydání prvotiny a bylo to proto, aby měl alibi. Nejdůležitější personou byl totiž bratr Noel. A všichni ho poslouchali, byť na něho časem Liam v tisku pořádně plival. Nic se neudělalo, dokud o věci definitivně nerozhodl Noel.
Tvrdí se, že si ve třiadevadesátém roce vzal do hlavy, že nahraje desku. Ostatní by možná tak nespěchali, ale Noel na ně tlačil a šel tvrdohlavě za svým cílem. Jakmile počin vyšel, zamkl se s ním ve svém pokoji a "Bůhví co tam s tím albem dělal," dloubl si Liam.
Faktem je, že v každé skupině by měl být jeden tahoun. Liam byl na skandály, Noel na práci. Ostatní tak trochu do počtu.
Táhl je ale napříč Británií, Státy, Kanadou, Evropou a Japonskem. V Holandsku a Švédsku byli vyhozeni ze dvou hotelů, protože pro radost sobě samým likvidovali zařízení pokojů. Hajzlíci.
Malý smutek a pádný vpád do šoubyznysové reality nastal v pětadevadesátém. Probíhal tehdy singlový souboj mezi Oasis a Blur. Rozhodli se vydat své počiny v jeden den a čekali, kdo bude úspěšnější. Blur byli největší soupeři Oasis a pořádně se za to vzájemně nenáviděli. Oasis šli s kůží na trh skladbou Roll Witch It, Blur zase hitíkem Country House. Skvělým, mimochodem.
Vyhráli ti druzí a mazec byl na světě. "Podívejte, oni věděli, že jestli vydají singl ve stejný den jako my, stanou se číslem 1. Pro nás je důležité, abychom se mohli sami sobě podívat do očí. A to tedy můžeme," tvrdil Liam.
A nutná trefa do soupeřových řad? Přímo vražedná. "Mohli bychom být přátelé, ale s jednou zásadní podmínkou. Damon Albarn by musel zemřít. Ten basák a zpěvák. Doufám, že oba dostanou AIDS a umřou, protože je kurevsky nenávidím."
Časem se i tohle ostří otupilo. Zejména proto, že Blur začali hledat vlastní cestu a ambiciózním Oasis nestáli v jejich. Co do počtu příznivců svou válku prohráli, ale kdo ví? Třeba jsou vnitřně spokojenější než dodnes tak trochu lany britpopu šešněrovaní Oasis.
Tak jim nezapomeňte poblahopřát. Před deseti lety udělali díru do světa.
----
Perličky o OasisNoel Gallagher: "Na koncertě Massive Attack za náma přišel Tricky, že bysme mohli dát něco společně. Já na to: jasně, jestli něco máš, já mám žiletku a zrcádko. Jenže on myslel muziku."Původní název Oasis zněl Rain.Noel Gallagher se ještě před působením v Oasis ucházel o místo zpěváka v Inspiral Carpets. Poté u nich dělal bedňáka.Na kompilačním albu Help najdeme skladbu Fade Away, kterou Oasis nahráli s hercem Johnnym Deppem. (Depp se později promítl i na albu Be Here Now ve skladbě Fade In Out.) Předělávku beatloviny Come Together zase nahrálosdružení Mojo Filters, což byli Paul Weller (The Jam), Paul McCartney a Noel Gallagher. V roce 1995 se Oasis chystali na turné v Japonsku. Neodletěl s nimi baskytarista Guigsy, který se nervově zhroutil. Zaskakoval za něj Scott MacLeod ze skupiny The Ya - Yas.Dnes se tomu už můžeme jenom smát, ale v červenci 1996 drtivá většina Angličanů v rámci veřejného výzkumu uvedla, že nejlepší skupinou všech dob jsou Oasis.V klipu D'you Know What I Mean jsou k vidění české překlady názvu příslušné skladby a alba Be Here Now.Noel Gallagher si tu a tam zaskočil zahostovat na albech prominentů taneční scény. Chemical Brothers s jeho pomocí pořídili Let Forever Be a Setting Sun, Goldie využil jeho složeb v Temper Temper.
časopis Rock&Pop 2004/08
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/Oasis-deset-let-prvni-desky~28~zari~2004/
Komentáře
&;