Marilyn Manson - Poraněný démon temnot
7.6.2007 | Autor: Zuzka Balounová | sekce: publicistika
Král perverzně temných tónů Marilyn Manson vystoupí příští středu v pražské T-Mobile Areně. Připravili jsme proto malý profil této kontroverzní a pro mnohé těžko chápatelné postavy.
Krev a podpadky na červených kobercích
Manson, vlastním jménem Brian Warner, si z obou svých uměleckých jmen vzal to, co potřeboval - od Marilyn Monroe davy fanoušků na pokraji fanatismu, zatímco od brutálního vraha Charlese Mansona schopnost ovládat davy a fascinaci krví, temnotou a smrtí. Paralela s Charlesem Mansonem vyšla s obrysy ostřejšími než kdykoliv předtím najevo v souvislosti s masakrem v Columbinské střední, Colorado, USA, kde 20.4.1999 studenti Eric Harris a Dylan Klebold zavraždili třináct lidí a poté spáchali sebevraždu. Podle americké veřejnosti měla mít podíl na smýšlení "krvavých bratrů" i hudba Marilyna Mansona, konkrétně prý album The Last Tour On Earth. Nechme však spekulací o tíze zodpovědnosti a přenesme se k hudebním faktům.
Zastřený antikrist?
Hlavní přitažlivost Marilyna Mansona spočívá v tom, že zůstává zastřen tajemstvím. Nezáleží na tom, jak dlouho a často ho posloucháte, ani na tom, kolik alb máte doma a kolik textů jste si přeložili - pořád nacházíte něco, čeho jste si dříve nevšimli. Jeho hudba není pro řadové konzumenty, nutí člověka přemýšlet v místech, kde by si slabší jedinci podřezávali žíly.
Manson se záměrně staví do role amorálního antikrista, umí však ze svého zápěstí vyrvat hřeby, které ho poutají k obrácenému kříži slávy, aniž by ztratil nadhled a glanc. Má přehled o filosofii, z každé jeho věty vyzařuje vnitřní klid a přitom na svých koncertech prakticky nevyndá ruku z rozkroku. Ať se to zdá jakkoli zvrhlé, Marilyn Manson má promyšlený každý trhavý pohyb i nejposlednější olíznutí rtů. Dobře ví, že sex a smrt jsou nejen na hudební scéně žádaným vývozním artiklem a že negativní reklama je mnohdy účinnější než úsměv rtů Angeliny Jolie.
Kousni, škrábni, sněz mě, baby!
Eat me, drink me je nečekaně lyrická záležitost bez zbytečného metalového patosu, která nepostrádá jemnější kytarové tóny ani velkou dávku melodií, které rvou srdce z těla. Nebyl by to ale Manson s jeho mrazivou ironií, kdyby si to v novém klipu k "Heart-Shaped Glasses (When The Heart Guides The Hand)" nerozdal se svou devátenáctiletou přítelkyní Evan Rachel Wood. Pokud si představujete vrkající páreček upírů za svitu úplňku sající krční tepny kolemjdoucích, jste vedle. Představte si spíš páreček německých kanibalů, kteří se seznámí na inzerát proto, aby jeden snědl druhého. Ostatně proč si nevyhovět.
Krev a podpadky na červených kobercích
Manson, vlastním jménem Brian Warner, si z obou svých uměleckých jmen vzal to, co potřeboval - od Marilyn Monroe davy fanoušků na pokraji fanatismu, zatímco od brutálního vraha Charlese Mansona schopnost ovládat davy a fascinaci krví, temnotou a smrtí. Paralela s Charlesem Mansonem vyšla s obrysy ostřejšími než kdykoliv předtím najevo v souvislosti s masakrem v Columbinské střední, Colorado, USA, kde 20.4.1999 studenti Eric Harris a Dylan Klebold zavraždili třináct lidí a poté spáchali sebevraždu. Podle americké veřejnosti měla mít podíl na smýšlení "krvavých bratrů" i hudba Marilyna Mansona, konkrétně prý album The Last Tour On Earth. Nechme však spekulací o tíze zodpovědnosti a přenesme se k hudebním faktům.
Zastřený antikrist?
Hlavní přitažlivost Marilyna Mansona spočívá v tom, že zůstává zastřen tajemstvím. Nezáleží na tom, jak dlouho a často ho posloucháte, ani na tom, kolik alb máte doma a kolik textů jste si přeložili - pořád nacházíte něco, čeho jste si dříve nevšimli. Jeho hudba není pro řadové konzumenty, nutí člověka přemýšlet v místech, kde by si slabší jedinci podřezávali žíly.
Manson se záměrně staví do role amorálního antikrista, umí však ze svého zápěstí vyrvat hřeby, které ho poutají k obrácenému kříži slávy, aniž by ztratil nadhled a glanc. Má přehled o filosofii, z každé jeho věty vyzařuje vnitřní klid a přitom na svých koncertech prakticky nevyndá ruku z rozkroku. Ať se to zdá jakkoli zvrhlé, Marilyn Manson má promyšlený každý trhavý pohyb i nejposlednější olíznutí rtů. Dobře ví, že sex a smrt jsou nejen na hudební scéně žádaným vývozním artiklem a že negativní reklama je mnohdy účinnější než úsměv rtů Angeliny Jolie.
Kousni, škrábni, sněz mě, baby!
Eat me, drink me je nečekaně lyrická záležitost bez zbytečného metalového patosu, která nepostrádá jemnější kytarové tóny ani velkou dávku melodií, které rvou srdce z těla. Nebyl by to ale Manson s jeho mrazivou ironií, kdyby si to v novém klipu k "Heart-Shaped Glasses (When The Heart Guides The Hand)" nerozdal se svou devátenáctiletou přítelkyní Evan Rachel Wood. Pokud si představujete vrkající páreček upírů za svitu úplňku sající krční tepny kolemjdoucích, jste vedle. Představte si spíš páreček německých kanibalů, kteří se seznámí na inzerát proto, aby jeden snědl druhého. Ostatně proč si nevyhovět.
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/Marilyn-Manson-Poraneny-demon-temnot~07~cerven~2007/
Komentáře
&;