Kanye West - Rapper s maturitou!
11.9.2007 | Autor: Pavel Víšek | sekce: publicistika
fotogalerie Snad žádné hiphopové album se zatím nesetkalo s takovým očekáváním jako novinka Graduation, čerstvého třicátníka Kanyeho Westa. Její úspěšný předchůdce album Late Registration z deseti nominací na cenu Grammy dostalo dvě a pro prestižní americký týdeník Billboard se stalo nejlepším žánrovým albem roku 2005. Ostatně jako už o rok dříve Westův debut The College Dropout. Z Kanyeho Westa se stal najednou velmi žádaný a vyhledávaný producent a pracovitý rodák z Atlanty se za dva roky po Late Registration (Opožděný zápis) stačil propracovat až k Maturitě, což je název jeho nové desky.
Za úspěchem Kanyeho Westa stojí talent a píle. Cesta na výsluní mu zabrala zhruba deset let od doby kdy začal produkovat první alba. Jeho služby vyhledávaly veličiny ze světa černé hudby, jakými jsou Alicia Keys, Lil’ Kim, Janet Jackson, Mobb Depp, Jermaine Dupri a hlavně Jay-Z. Tehdy už ale Kanye West bydlel v Chicagu, kde má dodnes své domovské zázemí i když si vlastní label GOOD Music založil v roce 2004 v New Yorku. Jeho první a podle mínění některých hlasů dosud nepřekonané album The College Dropout, se však objevilo ve stejném roce na agilnější značce Roc-A-Fella, která je akvizicí vydavatelství Mercury. Zlomovým bodem Westovy kariéry se stal rok 2005, kdy vyšla “dvojka” Late Registration, kterou táhly rychle vzhůru dva singly. Ten první byl Diamonds From Sierra Leone se samplem z klíčové bondovské písně Diamonds Are Forever a se skvělou anglickou zpěvačkou Shirley Bassey. V tom druhém Gold Digger za mikrofonem exeloval Jamie Foxx, který to rozbalil podobně, jako krátce předtím na stříbrném plátně coby filmové “alter ego” Raye Charlese.
Protiklady se navzájem přitahují
Svůj vesměs neomylný instinkt Kanye osvědčil, když k nahrávání alba přizval jako nečekaného koproducenta Jona Briona, který je kupříkladu autorem soundtracku ke Gondryho Věčnému svitu neposkvrněné mysli, ale na kontě měl hlavně alba písničkářek Aimee Mann a Fiony Apple a ani jednoho hiphopového umělce. Protiklady se navzájem přitahují a West s Brionem, jenž hlídal hlavně orchestrální aranžmá, se podepsali pod nezvykle dynamickou kolekci s širokou paletou zvukových barev, která světu ukázala novou tvář hip hopu. A tvář nové hvězdy se bezprostředně po vydání alba objevila na obálce prestižního magazínu Time, kde si v titulním rozhovoru Kanye povzdechl: “Dostal jsem v životě hodně ran, protože jsem nenosil plandavé džíny, nikdy nekradl, nikoho nepodváděl a hlavně - 'nedealoval' drogy”. Jeho image “slušňáka” mnohé černé bratry dost irituje, nehledě na to, že úspěch se neodpouští nikde na světě. To si možná mnozí uvědomili během posledních měsíců, když se dočetli o jedovaté poznámce philadelphského rapera Beanieho Sigela, že Kanye West (který mu produkoval první dvě alba The Truth a The Reason) určitě nemá obvyklou sexuální orientaci, protože se obléká jako “buzna”. Až hysterická byla i reakce 50 Centa (tento gangsta rozhodně nevyrůstal nijak ctnostně), který poté, co zjistil, že jeho novinka Curtis vychází ve stejný den jako Graduation, dokonce Westa vyzýval, aby se o termínu vydání jejich alb domluvili v televizní debatě. Kanye West “Fiftyho” nabídku odmítl a na kameru MTV svůj postoj přiblížil slovy: “O čem bych tam asi tak měl tlachat? To raději půjdu něco točit do studia.” Slova mlčí, mluví činy. Hudební svět je určitě více zvědavý na album Graduation samotné, nežli na nějaké žabomyší války.
Informačně embargovaná novinka
Psát o novince Kanye Westa před jejím vydáním představuje bezmála investigativní kousek, první konkrétní představy o čtrnáctipísňové sestavě se začaly rýsovat během prázdnin, když v červenci vyšel první singl Can't Tell Me Nothing a o měsíc později aktuální Stronger, který se zdá být hitem číslo jedna. Za jeho základ posloužil sampl z vocoderem “cinknuté” skladby Harder, Better, Faster, Stronger od francouzských elektroniků Daft Punk. Na webu se v první polovině srpna objevila oficiální sestava alba a britský Observer vyrukoval s exkluzívním článkem It's Kanye's World, v níž na cestě limuzínou mezi Tokiem a Jokohamou (!) prozradil Kanye reportéru Bainbridgeovi o informačně dosti embargované novince aspoň trochu víc. Ze sestavy alba je zřejmé, že ve finále zůstala v šuplíku nejedna nahrávka, která se časem dost možná objeví na nějaké rozšířené verzi – jde minimálně o skladbu Bittersweat s hostujícím písničkářem Johnem Mayerem, o níž se na začátku roku hovořilo jako o “zaručené”. Rockeři však nepřijdou zkrátka ani nyní, protože v Homecoming nad tóny klavíru poletuje vokál Chrise Martina. Zpěvák Coldplay ovšem není úplným hiphopovým novicem, protože na kontě má už z loňska první “zářez” ve skladbě Beach Chair z alba Kingdom Come, kterým se připomněl Jay-Z. Na nový Westův hiphopový summit přijali pozvání Mos Def, který s Talibem Kwelim svého času tvořili slavné duo Black Star, T-Pain, jenž přiletěl z Floridy, nebo legendární DJ Premier, který za gramofonem scratchuje v Everything I Am. Pokud si však desky nekupujete prostřednictvím itunes, budete muset oželet track CRS, natočený s Lupem Fiascem a Pharrellem, který je určený pouze pro ty, jež si album Graduation přes internet předobjednali. I tak ale tahle “Maturita” stojí za to.
Zajímavosti:
Obal pro album Graduation s nepostradatelnou, ovšem tentokráte “superplošnou” medvědí hlavou navrhnul letos čtyřiačtyřicetiletý Takashi Murakami, který od devadesátých let platí za renomovaného představitele tokijské výtvarné scény. Murakami proslul také jako teoretik a propagátor tamních filmů stylu anime, jenž v podstatě rozhýbávají postavičky z komiksů manga. Japonský výtvarník má s Kanyem Westem společnou jednu velkou lásku: pop-art. Ten ho inspiroval natolik, že se o něm často mluví jako o “japonském Warholovi”. Pop-art ovšem vstoupil do hudebního světa už v roce 1967, kdy “nejslavnější Čechoslovák” Andy Warhol namaloval žlutý banán s krasopisným podpisem pro obal LP desky The Velvet Underground & Nico. Za velkou sběratelskou raritu platí limitovaný náklad (pozor, výhradně na vinylu) pátého alba Speaking In Tongues (1983) newyorské skupiny Talking Heads, který pojal další protagonista pop-artu a Warholův generační vrstevník Robert Rauschenberg coby koláž z modrého a bílého plastu.
Fotogalerie:
fotogalerie Snad žádné hiphopové album se zatím nesetkalo s takovým očekáváním jako novinka Graduation, čerstvého třicátníka Kanyeho Westa. Její úspěšný předchůdce album Late Registration z deseti nominací na cenu Grammy dostalo dvě a pro prestižní americký týdeník Billboard se stalo nejlepším žánrovým albem roku 2005. Ostatně jako už o rok dříve Westův debut The College Dropout. Z Kanyeho Westa se stal najednou velmi žádaný a vyhledávaný producent a pracovitý rodák z Atlanty se za dva roky po Late Registration (Opožděný zápis) stačil propracovat až k Maturitě, což je název jeho nové desky.
Za úspěchem Kanyeho Westa stojí talent a píle. Cesta na výsluní mu zabrala zhruba deset let od doby kdy začal produkovat první alba. Jeho služby vyhledávaly veličiny ze světa černé hudby, jakými jsou Alicia Keys, Lil’ Kim, Janet Jackson, Mobb Depp, Jermaine Dupri a hlavně Jay-Z. Tehdy už ale Kanye West bydlel v Chicagu, kde má dodnes své domovské zázemí i když si vlastní label GOOD Music založil v roce 2004 v New Yorku. Jeho první a podle mínění některých hlasů dosud nepřekonané album The College Dropout, se však objevilo ve stejném roce na agilnější značce Roc-A-Fella, která je akvizicí vydavatelství Mercury. Zlomovým bodem Westovy kariéry se stal rok 2005, kdy vyšla “dvojka” Late Registration, kterou táhly rychle vzhůru dva singly. Ten první byl Diamonds From Sierra Leone se samplem z klíčové bondovské písně Diamonds Are Forever a se skvělou anglickou zpěvačkou Shirley Bassey. V tom druhém Gold Digger za mikrofonem exeloval Jamie Foxx, který to rozbalil podobně, jako krátce předtím na stříbrném plátně coby filmové “alter ego” Raye Charlese.
Protiklady se navzájem přitahují
Svůj vesměs neomylný instinkt Kanye osvědčil, když k nahrávání alba přizval jako nečekaného koproducenta Jona Briona, který je kupříkladu autorem soundtracku ke Gondryho Věčnému svitu neposkvrněné mysli, ale na kontě měl hlavně alba písničkářek Aimee Mann a Fiony Apple a ani jednoho hiphopového umělce. Protiklady se navzájem přitahují a West s Brionem, jenž hlídal hlavně orchestrální aranžmá, se podepsali pod nezvykle dynamickou kolekci s širokou paletou zvukových barev, která světu ukázala novou tvář hip hopu. A tvář nové hvězdy se bezprostředně po vydání alba objevila na obálce prestižního magazínu Time, kde si v titulním rozhovoru Kanye povzdechl: “Dostal jsem v životě hodně ran, protože jsem nenosil plandavé džíny, nikdy nekradl, nikoho nepodváděl a hlavně - 'nedealoval' drogy”. Jeho image “slušňáka” mnohé černé bratry dost irituje, nehledě na to, že úspěch se neodpouští nikde na světě. To si možná mnozí uvědomili během posledních měsíců, když se dočetli o jedovaté poznámce philadelphského rapera Beanieho Sigela, že Kanye West (který mu produkoval první dvě alba The Truth a The Reason) určitě nemá obvyklou sexuální orientaci, protože se obléká jako “buzna”. Až hysterická byla i reakce 50 Centa (tento gangsta rozhodně nevyrůstal nijak ctnostně), který poté, co zjistil, že jeho novinka Curtis vychází ve stejný den jako Graduation, dokonce Westa vyzýval, aby se o termínu vydání jejich alb domluvili v televizní debatě. Kanye West “Fiftyho” nabídku odmítl a na kameru MTV svůj postoj přiblížil slovy: “O čem bych tam asi tak měl tlachat? To raději půjdu něco točit do studia.” Slova mlčí, mluví činy. Hudební svět je určitě více zvědavý na album Graduation samotné, nežli na nějaké žabomyší války.
Informačně embargovaná novinka
Psát o novince Kanye Westa před jejím vydáním představuje bezmála investigativní kousek, první konkrétní představy o čtrnáctipísňové sestavě se začaly rýsovat během prázdnin, když v červenci vyšel první singl Can't Tell Me Nothing a o měsíc později aktuální Stronger, který se zdá být hitem číslo jedna. Za jeho základ posloužil sampl z vocoderem “cinknuté” skladby Harder, Better, Faster, Stronger od francouzských elektroniků Daft Punk. Na webu se v první polovině srpna objevila oficiální sestava alba a britský Observer vyrukoval s exkluzívním článkem It's Kanye's World, v níž na cestě limuzínou mezi Tokiem a Jokohamou (!) prozradil Kanye reportéru Bainbridgeovi o informačně dosti embargované novince aspoň trochu víc. Ze sestavy alba je zřejmé, že ve finále zůstala v šuplíku nejedna nahrávka, která se časem dost možná objeví na nějaké rozšířené verzi – jde minimálně o skladbu Bittersweat s hostujícím písničkářem Johnem Mayerem, o níž se na začátku roku hovořilo jako o “zaručené”. Rockeři však nepřijdou zkrátka ani nyní, protože v Homecoming nad tóny klavíru poletuje vokál Chrise Martina. Zpěvák Coldplay ovšem není úplným hiphopovým novicem, protože na kontě má už z loňska první “zářez” ve skladbě Beach Chair z alba Kingdom Come, kterým se připomněl Jay-Z. Na nový Westův hiphopový summit přijali pozvání Mos Def, který s Talibem Kwelim svého času tvořili slavné duo Black Star, T-Pain, jenž přiletěl z Floridy, nebo legendární DJ Premier, který za gramofonem scratchuje v Everything I Am. Pokud si však desky nekupujete prostřednictvím itunes, budete muset oželet track CRS, natočený s Lupem Fiascem a Pharrellem, který je určený pouze pro ty, jež si album Graduation přes internet předobjednali. I tak ale tahle “Maturita” stojí za to.
Zajímavosti:
Obal pro album Graduation s nepostradatelnou, ovšem tentokráte “superplošnou” medvědí hlavou navrhnul letos čtyřiačtyřicetiletý Takashi Murakami, který od devadesátých let platí za renomovaného představitele tokijské výtvarné scény. Murakami proslul také jako teoretik a propagátor tamních filmů stylu anime, jenž v podstatě rozhýbávají postavičky z komiksů manga. Japonský výtvarník má s Kanyem Westem společnou jednu velkou lásku: pop-art. Ten ho inspiroval natolik, že se o něm často mluví jako o “japonském Warholovi”. Pop-art ovšem vstoupil do hudebního světa už v roce 1967, kdy “nejslavnější Čechoslovák” Andy Warhol namaloval žlutý banán s krasopisným podpisem pro obal LP desky The Velvet Underground & Nico. Za velkou sběratelskou raritu platí limitovaný náklad (pozor, výhradně na vinylu) pátého alba Speaking In Tongues (1983) newyorské skupiny Talking Heads, který pojal další protagonista pop-artu a Warholův generační vrstevník Robert Rauschenberg coby koláž z modrého a bílého plastu.
Fotogalerie:
časopis mGuide 2007/09
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/Kanye-West-Rapper-s-maturitou~11~zari~2007/
Komentáře
&;