Jamie Cullum - Jak se zrodil swingový idol v keckách?
2.3.2006 | Autor: Ivan Ivanov | sekce: publicistika
Je mu teď nějakých šestadvacet, ale vypadá tak maximálně na osmnáct. Tohoto drobounkého a věčně rozčepýřeného mladíka ve vytahaných džínách, který je k nerozeznání od dorostence z vašeho sousedství, byste jen těžko spojovali s osobou nejprodávanějšího britského jazzového umělce všech dob. Nic to nemění na faktu, že hvězda Jamieho Culluma již dávno překročila hranice Spojeného království a září s intenzitou, se kterou týnejdžerské publikum v přeplněných koncertních sálech zpívá s ním swingové standardy z poloviny minulého století. Zdá se vám to jako paradox? Určitě, ale jestli někdo v posledních letech vrátil jazz do školních lavic a mladšímu publiku ukázal cestu k jiným hudebním žánrům než jsou hip hop a r´n´b, tak je to právě Jamie Cullum.
Těžko říct, který faktor sehrál rozhodující roli v tom, že Jamie Cullum prorazil tak razantním způsobem a že jeho předposledního alba Twentysomething se do dnešního dne prodalo dva a půl miliónu kusů. Jistě své udělala zvýšená vlna zájmu o swingovou hudbu, na které se svezly projekty Roda Stewarta, Robbieho Williamse, Harryho Connicka Jr., ale i interpreti mladší generace jako Michael Bublé či John Pizzarelli.
Nicméně, každý, kdo viděl živé vystoupení Jamieho Culluma, vám potvrdí, že na scéně dokáže řádit jako přírodní živel a je to jedinečný bavič, který si umí omotat publikum kolem prstu během pár minut, aniž by opouštěl svoji vrozenou a naprosto odzbrojující přirozenost. Ovšem bušení do kláves pěstmi, skoky z klavíru, ke kterému si během koncertu může přijít sednou kterýkoliv fanoušek z publika, nebo zpěv bez mikrofonu uprostřed ztichlého sálu, by samy o sobě asi těžko stačily k tomu, aby sklízel ovace i seriózních jazzových kritiků pověstných svým konzervatizmem.
Jamie Cullum je především od boha nadaný pianista, který svůj nástroj ovládá bravurně a zakomponovat náročné a dobře vygradované klavírní sólo jako od Oscara Petersona, nebo Davea Brubecka, do zdánlivě nenáročné písničky, mu nečiní žádný problém. Jamie je i zdatný skladatel, který navíc disponuje obrovským hudebním rozhledem a každou chvíli sahá po klasikách od naprosto odlišných autorů a kapel jako jsou Cole Porter, Jimi Hendrix, George Gershwin, Jeff Buckley, Prince nebo Radiohead a Cure.
Kde se vzal?
Narodil v Essexu, ale vyrůstal v Wiltshire. Na klavír začal hrát v devíti letech a jazz si ho získal v okamžiku, kdy začal poslouchat Milese Davise. V té době již Jamie Cullum studoval na universitě v Readingu film a anglickou literaturu, ale víc ho zajímalo živé hraní s kapelou po různých pubech, výletních lodích a hotelech. “Po letech draze placeného studia a aut plných knížek je ze mě expert na Shakespeara, ale pak jsem zjistil, že svět nepotřebuje tolik vzdělanců, jak jsem se domníval…Měl jsem kšeft dokonce i v noci před závěrečnými zkouškami a kvůli hraní na lodi jsem zmeškal i promoci. Hudba byla vše, co jsem tehdy chtěl dělat”, vzpomíná Jamie s odstupem času. Ještě v době studií, když je mu devatenáct, vychází jeho první album Heard It All Before pod hlavičkou Jamie Cullum Trio, které je mimochodem dneska nesehnatelnou raritou a na Internetu se za něj nabízejí tučné částky.
Věci se dávají do pohybu poté, co se Jamie přestěhuje do Londýna a dostává nabídku na účinkování v renomovaném klubu Pizza Express v Soho, což je po Ronnie Scott´s Clubu nejpopulárnější jazzový klub v anglické metropoli.
V roce 2002 již vydává své druhé album Pointless Nostalgic, kde je zřejmé, že se zrodil velký talent. Jamie umí elegantně míchat jazz s popem a jeho melodické písničky si přeje poslechnout i anglická královna v St. Jamese Palace na oslavě svých narozenin. V té době je jeho vydavatelská firma Universal již rozhodnuta, že zainvestuje do nahrávání a propagace jeho dalšího alba neuvěřitelných milión liber.
Bohatě zúročená investice
Zlomovým okamžikem v Jamieho kariéře se stává album Twentysomething (2003), o kterém se mluví v superlativech. Zajímavé je, že standardy ze 30. a 40. let jako What A Differnce a Day Made, Singing In The Rain, nebo Jamieho autorské skladby v duchu Nat King Colea či Franka Sinatry dokážou uvést do varu i návštěvníky festivalu v Glastonbury, na který Jamie vzpomíná jako na jedno ze svých nejlepších vystoupení vůbec. Na Twentysomething se Jamie Cullum prezentuje jako vyzrálý skladatel, který na svůj věk píše velmi procítěně a do hloubky jdoucí skladby, které mistrně umí přiblížit i mladšímu publiku. Pravda, občas sice zaznívají hlasy jazzových puritánů, že mluvit o jazzu v jeho případě je nesmysl a možná to tak částečně opravdu je, ale důležitější je, že Jamie Cullum plní funkci jakéhosi apoštola, který obrací na pravou víru mládež, která by jinak zabředla do vod hudební hlouposti a bezduché komerce.
Jak se chytají pohádky
Po koncertních šňůrách v Americe a Japonsku, kde po sobě zanechal početnou základnu nových fanoušků, se počátkem roku 2005 Jamie Cullum odebírá opět do studia. Nové album Catching Tales, které vzniklo pod producentským dohledem Stewarta Levina a ve spolupráci s hosty jako Dan The Automator z Gorillaz, ovšem představuje výrazný stylový posun mimo jazzové hranice. Jamie pomalu opouští model “great american songbook” a vydává se na cestu kvalitního pop rockového písničkářství, jaké známe z tvorby Bruce Hornsbyho nebo Randyho Newmana. Jeho odhodlání nestát na místě a pokusit se o nové inspirační zdroje a hledání nových cest působí nesmírně sympaticky. Postupná Jamieho proměna ve všeobecně uznávaného a všemi věkovými skupinami respektovaného popového umělce jeho popularitu nejspíš ještě zvýší, což je jedině dobře. Přesně takový typ mladé krve současná populární hudba postrádá ze všeho nejvíc.
Těžko říct, který faktor sehrál rozhodující roli v tom, že Jamie Cullum prorazil tak razantním způsobem a že jeho předposledního alba Twentysomething se do dnešního dne prodalo dva a půl miliónu kusů. Jistě své udělala zvýšená vlna zájmu o swingovou hudbu, na které se svezly projekty Roda Stewarta, Robbieho Williamse, Harryho Connicka Jr., ale i interpreti mladší generace jako Michael Bublé či John Pizzarelli.
Nicméně, každý, kdo viděl živé vystoupení Jamieho Culluma, vám potvrdí, že na scéně dokáže řádit jako přírodní živel a je to jedinečný bavič, který si umí omotat publikum kolem prstu během pár minut, aniž by opouštěl svoji vrozenou a naprosto odzbrojující přirozenost. Ovšem bušení do kláves pěstmi, skoky z klavíru, ke kterému si během koncertu může přijít sednou kterýkoliv fanoušek z publika, nebo zpěv bez mikrofonu uprostřed ztichlého sálu, by samy o sobě asi těžko stačily k tomu, aby sklízel ovace i seriózních jazzových kritiků pověstných svým konzervatizmem.
Jamie Cullum je především od boha nadaný pianista, který svůj nástroj ovládá bravurně a zakomponovat náročné a dobře vygradované klavírní sólo jako od Oscara Petersona, nebo Davea Brubecka, do zdánlivě nenáročné písničky, mu nečiní žádný problém. Jamie je i zdatný skladatel, který navíc disponuje obrovským hudebním rozhledem a každou chvíli sahá po klasikách od naprosto odlišných autorů a kapel jako jsou Cole Porter, Jimi Hendrix, George Gershwin, Jeff Buckley, Prince nebo Radiohead a Cure.
Kde se vzal?
Narodil v Essexu, ale vyrůstal v Wiltshire. Na klavír začal hrát v devíti letech a jazz si ho získal v okamžiku, kdy začal poslouchat Milese Davise. V té době již Jamie Cullum studoval na universitě v Readingu film a anglickou literaturu, ale víc ho zajímalo živé hraní s kapelou po různých pubech, výletních lodích a hotelech. “Po letech draze placeného studia a aut plných knížek je ze mě expert na Shakespeara, ale pak jsem zjistil, že svět nepotřebuje tolik vzdělanců, jak jsem se domníval…Měl jsem kšeft dokonce i v noci před závěrečnými zkouškami a kvůli hraní na lodi jsem zmeškal i promoci. Hudba byla vše, co jsem tehdy chtěl dělat”, vzpomíná Jamie s odstupem času. Ještě v době studií, když je mu devatenáct, vychází jeho první album Heard It All Before pod hlavičkou Jamie Cullum Trio, které je mimochodem dneska nesehnatelnou raritou a na Internetu se za něj nabízejí tučné částky.
Věci se dávají do pohybu poté, co se Jamie přestěhuje do Londýna a dostává nabídku na účinkování v renomovaném klubu Pizza Express v Soho, což je po Ronnie Scott´s Clubu nejpopulárnější jazzový klub v anglické metropoli.
V roce 2002 již vydává své druhé album Pointless Nostalgic, kde je zřejmé, že se zrodil velký talent. Jamie umí elegantně míchat jazz s popem a jeho melodické písničky si přeje poslechnout i anglická královna v St. Jamese Palace na oslavě svých narozenin. V té době je jeho vydavatelská firma Universal již rozhodnuta, že zainvestuje do nahrávání a propagace jeho dalšího alba neuvěřitelných milión liber.
Bohatě zúročená investice
Zlomovým okamžikem v Jamieho kariéře se stává album Twentysomething (2003), o kterém se mluví v superlativech. Zajímavé je, že standardy ze 30. a 40. let jako What A Differnce a Day Made, Singing In The Rain, nebo Jamieho autorské skladby v duchu Nat King Colea či Franka Sinatry dokážou uvést do varu i návštěvníky festivalu v Glastonbury, na který Jamie vzpomíná jako na jedno ze svých nejlepších vystoupení vůbec. Na Twentysomething se Jamie Cullum prezentuje jako vyzrálý skladatel, který na svůj věk píše velmi procítěně a do hloubky jdoucí skladby, které mistrně umí přiblížit i mladšímu publiku. Pravda, občas sice zaznívají hlasy jazzových puritánů, že mluvit o jazzu v jeho případě je nesmysl a možná to tak částečně opravdu je, ale důležitější je, že Jamie Cullum plní funkci jakéhosi apoštola, který obrací na pravou víru mládež, která by jinak zabředla do vod hudební hlouposti a bezduché komerce.
Jak se chytají pohádky
Po koncertních šňůrách v Americe a Japonsku, kde po sobě zanechal početnou základnu nových fanoušků, se počátkem roku 2005 Jamie Cullum odebírá opět do studia. Nové album Catching Tales, které vzniklo pod producentským dohledem Stewarta Levina a ve spolupráci s hosty jako Dan The Automator z Gorillaz, ovšem představuje výrazný stylový posun mimo jazzové hranice. Jamie pomalu opouští model “great american songbook” a vydává se na cestu kvalitního pop rockového písničkářství, jaké známe z tvorby Bruce Hornsbyho nebo Randyho Newmana. Jeho odhodlání nestát na místě a pokusit se o nové inspirační zdroje a hledání nových cest působí nesmírně sympaticky. Postupná Jamieho proměna ve všeobecně uznávaného a všemi věkovými skupinami respektovaného popového umělce jeho popularitu nejspíš ještě zvýší, což je jedině dobře. Přesně takový typ mladé krve současná populární hudba postrádá ze všeho nejvíc.
časopis mGuide 2006/02
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/Jamie-Cullum-Jak-se-zrodil-swingovy-idol-v-keckach~02~brezen~2006/
Komentáře
&;