Groove Armada
24.12.2004 | Autor: Petr Hanzel | sekce: publicistika
Slyšte neuvěřitelný příběh kterak to Andy a Tom z vesnické dechovky a obskurních funky formací až do reklam na tampóny dotáhli.
Od důlní kutálky k světoznámé flotile
Nechybělo moc a dvoumetrový špinavý blonďák jménem Andy Cato byl navěky odsouzen k hraní na trombón v Yorskhirské důlní dechové kutálce. Slibnou kariéru mu ale překazil jeho bratranec, který ho zatáhl do světa houseu a zapříčinil tak, že za pár let ho, jakožto polovinu dua Groove Armada znal celý taneční svět."Celé mé mládí bylo vyplněno hudebním vzděláním," vzpomíná Cato, který hraje hned na několik nástrojů, včetně kláves a dokonce se může pochlubit oceněním "Nejlepší mladý jazzový umělec roku 1995". "V sedmnácti jsem se chystal na hudební školu, díkybohu mi to ale rodiče rozmluvili a já tak zůstal v reálném světě". Po ovládnutí řemesla DJingu se z Andyho stal rezidentní DJ v klubu the Spectrum v Cambridge a o něco později se přestěhoval do Londýna, kde založil svůj label z lehce česky znějícím názvem Skinnymalinky. V polovině devadesátých let ho jeho přítelkyně seznámila s Tomem Findleym, který prožil mládí v opačném gardu. Na prvním místě u něj byl DJing a až pak klasické nástroje - basa a trumpeta. V Manchesteru si pak zkusil i roli klubového promotéra a zahrál si v pár funkových kapelách. S Andym si padli do oka, byla to hudební láska na první pohled. Sedli si spolu, popovídali si, zahráli si na basu, poslechli si pár desek a objevili jejich společnou náklonnost k jazzu, funku, disco a houseu.
Zanedlouho založili vlastní klub Captain Sensual At The Helm Of The Groove Armada. Název pochází ze slavné diskotéky 70. let v Newcastlu a znamená cosi jako: "kapitán citlivka za kormidlem groovové flotily". Brzy také začali skládat vlastní muziku v projektu, pro který si název zkrátili na Groove Armada. V roce 1997 vydali první veledůležitý singl "At The River", který je ze dne na den vystřelil až na oběžnou dráhu britské top music, po níž tato dvojka krouží dodnes. Původně sice vyšel jen omezené edici 500 kusů na sedmipalcových vinylech, reedice však na sebe nenechala dlouho čekat a skladba se nakonec objevila na téměř 3 500 (!) různých chill-outových kompilací. Tehdy začala GA lámat rekordy.
Andy s Tomem nezaspali a ještě ten samý rok vydali debutové album Northern Star's u labelu Tummy Touch. Směsice jazzu, funku a houseu zabodovala jak u posluchačů, tak u kritiků, kteří jí ušili slušivé hudební označení "Nu-Med", či "Nu-Balearic".
V roce 1998 se GA upsala labelu Jive Electro Records
A rok na to vyšel singl If Everybody Looked The Same, kterýžto předznamenal jejich druhé studiové album Vertigo. Došplhal se na 25 příčku v britské hitparádě a po královských ostrovech už chodilo málo jedinců, kteří by o jejich existenci neměli tušení. V roce 1999 ještě stihla vyjít reedice At The River, která se dostala až na dvacátou pozici.
Těsně po té spatřilo světlo světa Vertigo - opět k velkému jásotu příznivců i většiny kritiků. 200 000 kopí a zlatá deska. Tom s Andym si třou ruce. Velký podíl na tom měly hitovky If Everybody Looked The Same a zejména I See You Baby (shaking that ass), která obsahovala legendární vokál MC Gram'ma Funk. Vyšla jako třetí singl GA, dotáhla to znovu na 20. příčku a remix k ní udělal samotný Norman Cook (alias Fatboy Slim).
V roce 2000 pak GA za Vertigo získala v Británii cenu 'Best Chillout Album' a zlatou desku i u protinožců v Austrálii a na Novém Zélandu.
GA se již zkrátka stala zavedenou firmou a tak v dobách mezi prací na studiových počinech mohla dovolit vydat takové bonusy jako album remixů svých skladeb The Remixes (2000), či kompilaci Back to Mine (2002). Ze své pozice neváhali vytěžit maximum. Jejich skladby se objevily v reklamách na vše možné, od oblečení, přes tampóny až po auta.
V červnu 2000 dali Andy a Tom dohromady Groove Armada Live Band a vydali se s ní do světa (nedávno se tato kapela představila i za kontroverzních okolností na koncertě v pražské Roxy - více v aktuální rubrice Live).
Mezitím už ale pracovali na novém albu, které vyšlo v roce 2001 pod názvem Goodbye Country (Hello Nightclub) a z velké části se na něm podíleli právě muzikanti z GA live bandu. Hitové ambice na něm naplnily především tracky Superstylin' a popová My Friends.
Zatím posledním studiovým výtvorem GA je deska LoveBox, na níž spolupracovali mimo jiné Neneh Cherry, či Nappy Roots, kteří ji okořenili svým rapem, či barová zpěvačka Sunshine Anderson, která jí dodala nezbytný prvek R&B. Jejich posluchači jim zůstali věrní, ale kritickou obec už poslední deska rozdělila na dva tábory.
V současnosti přichází tvůrčí tandem GA s retrospektivním výběrem těch nejlepších singlů Groove Armada: The Best Of. Nabízíme vám jeho playlist komentovaný Andym a Tomem.
Box:
SUPERSTYLIN'
Tom: Jestliže At The River odstartovala naši kariéru, tahle skladba znamenala náš debut v house music.
Až do této chvíle jsme byli takovou ulítlou nezávislou kapelou - kdyby jsme ji nesložili, naše životy by se vyvíjely úplně jiným směrem. Jsme na ni hrozně hrdí - každýho rozeskáče, je dramatická, snadno zapamatovatelná a nikdy mě nezačala nudit. Dodnes jí mám ze všech nejradši. Jo a krásně jí použili v Brazislké reklamě na tampóny.
IF EVERYBODY LOOKED THE SAME
Andy: Jedna z našich prvních zkušeností na opravdovém labelu spočívala v tom, že jsme jim přinesli hotové album a oni řekli: "Pěkný, ale jak to uděláme s rádiem?". Takže jsme několik dní museli věnovat tomu, aby jsme vyrobili pár nestydatě vlezlých, chytlavých písniček. Takhle vznikly
If Everybody Looked The Same a I See You Baby. Bylo to během zlaté éry Fatboye Slima, což je na tom dost znát.
Tom: Náš první hit, kterej nás dostal do rádia. Mercedes si ho vybral pro reklamu.
Andy: No, hlavně se objevil na kompilaci Now That's What I Call Music
Tom: Fakt?Andy: Jo.
I SEE YOU BABY
Tom: To je skladba pro Renault Megane!
Andy: Tuhle milujeme. Kamarád znal nějakého australského vojáka. Vyprávěl mu, že když jednou procházeli vesnicí v Indonésii, následovala je nějaká místní holka, která na ně zakřičela "I see you baby!", načež si oni všichni sundali kalhoty a zatřepali zadkama.
Tom: Ta verze od Normana Cooka je jedinečná. Byl zrovna na vrcholu svých sil po desce You've Come A Long Way, Baby. Díky, Normane!
AT THE RIVER
Tom: Asi před rokem vám takhle někde sedím a tahle skladba tam hrála v pozadí. Říkám si: "To je pěkná písnička". Až po chvíli jsem si uvědomil, že je to At The River.
Andy: Patti Pageho vokální sample sample z takové obyč CD kompilace a trombóny jsme nahrávali přes reprák, protože jsme neměli ani mikrofón. Den, kdy jsme ji dokončili, v chatě na samotě, kde bylo naprosto primitivní studio, jsme hned jeli do Londýna, každý zvlášť. Vzpomínám si, že jsme s sebou oba měli DATku, pro případ, že by jeden z nás naboural.
Tom: Nikdo ji nechtěl hrát v rádiu, je prý příliš pomalá!
Andy: A pak ji lidi začali poštět při svatbách.
Tom: A novozélandský Telecom v reklamě.
MY FRIEND
Tom: Měla úspěch v Brazíli, hlavně u žen. Dokonce ji použili v jejich nejúspěšnější telenovele. Vůbec má hodně fanynek.
Andy: Což je senzační.
Tom: Můj táta jí má taky rád. Trvá na tom, že je to jediná dobrá skladba, co jsme udělali. Ale on je blázen.
ALL OF ME
Tom: Tuhle skladbu jsme původně složili pro album LoveBox, ale nikdy nevyšla. A to je dobře, je to nový track pro the Best Of! Mám ji moc rád.
Andy: Její síla spočívá v kontrastu její syrovosti a drsnosti a nevinnosti textů.
PURPLE HAZE
Tom: Tuhle milujeme oba! Ikdyž, abych byl upřímný, zpočátku sem neměl zrovn radost z toho, že v ní bude sampl od Status Quo, ale Andy trval na svém: "Neboj, bude to dobrý".
Andy: A bylo.
MADDER
Tom: Nahráli jsme ji v Abbey Road.
Andy: Ta kombinace tanečních beatů, trochu rockového zvuku a něco málo ragga elementů je trochu zvláštní...
CHICAGO
Tom: Samozřejmě, tahle skladba byl ve filmu Kevin & Perry Go Large a jsme na ni za to patřičně hrdí.
EASYTom: Vzešla z písničky Sunshine Andersonové Heard It All Before, která je naprosto úžasná. Je to jeden z těch vzácných momentů kdy se něco klasického stane mezinárodním hitem.
Andy: Byla to s ní skvělá práce.
11. THINK TWICE
Andy: Rozkošná skladba, která byla přehlédnuta, jako většina našich skladeb. Teď ji naštěstí uslyší hodně lidí. Jsem na ní hrdý.
BLUE SKIESAndy: Tuhle strašně rádi hrajeme naživo - ten zasněný trombón...
Tom: Dělá mi radost. Je to jediná skladba z Vertigam, kterou můžu poslouchat pořád.
Andy: Původně obsahovala sample Edith Piaf.
BUT I FEEL GOOD
Tom: Další z našich reklamních trháků. Použila ji ASDA (obří britský nákupní řetězec - pozn. aut.)
LITTLE BY LITTLE
Andy: Tahle je skvělá protože a) je to krásná drobná skladbička b) v ní zní legendární kytarista Richie Havens
Americké námořnictvo ji chtělo použít jako verbovací píseň. Jejich nabídku jsme odmítli.
Od důlní kutálky k světoznámé flotile
Nechybělo moc a dvoumetrový špinavý blonďák jménem Andy Cato byl navěky odsouzen k hraní na trombón v Yorskhirské důlní dechové kutálce. Slibnou kariéru mu ale překazil jeho bratranec, který ho zatáhl do světa houseu a zapříčinil tak, že za pár let ho, jakožto polovinu dua Groove Armada znal celý taneční svět."Celé mé mládí bylo vyplněno hudebním vzděláním," vzpomíná Cato, který hraje hned na několik nástrojů, včetně kláves a dokonce se může pochlubit oceněním "Nejlepší mladý jazzový umělec roku 1995". "V sedmnácti jsem se chystal na hudební školu, díkybohu mi to ale rodiče rozmluvili a já tak zůstal v reálném světě". Po ovládnutí řemesla DJingu se z Andyho stal rezidentní DJ v klubu the Spectrum v Cambridge a o něco později se přestěhoval do Londýna, kde založil svůj label z lehce česky znějícím názvem Skinnymalinky. V polovině devadesátých let ho jeho přítelkyně seznámila s Tomem Findleym, který prožil mládí v opačném gardu. Na prvním místě u něj byl DJing a až pak klasické nástroje - basa a trumpeta. V Manchesteru si pak zkusil i roli klubového promotéra a zahrál si v pár funkových kapelách. S Andym si padli do oka, byla to hudební láska na první pohled. Sedli si spolu, popovídali si, zahráli si na basu, poslechli si pár desek a objevili jejich společnou náklonnost k jazzu, funku, disco a houseu.
Zanedlouho založili vlastní klub Captain Sensual At The Helm Of The Groove Armada. Název pochází ze slavné diskotéky 70. let v Newcastlu a znamená cosi jako: "kapitán citlivka za kormidlem groovové flotily". Brzy také začali skládat vlastní muziku v projektu, pro který si název zkrátili na Groove Armada. V roce 1997 vydali první veledůležitý singl "At The River", který je ze dne na den vystřelil až na oběžnou dráhu britské top music, po níž tato dvojka krouží dodnes. Původně sice vyšel jen omezené edici 500 kusů na sedmipalcových vinylech, reedice však na sebe nenechala dlouho čekat a skladba se nakonec objevila na téměř 3 500 (!) různých chill-outových kompilací. Tehdy začala GA lámat rekordy.
Andy s Tomem nezaspali a ještě ten samý rok vydali debutové album Northern Star's u labelu Tummy Touch. Směsice jazzu, funku a houseu zabodovala jak u posluchačů, tak u kritiků, kteří jí ušili slušivé hudební označení "Nu-Med", či "Nu-Balearic".
V roce 1998 se GA upsala labelu Jive Electro Records
A rok na to vyšel singl If Everybody Looked The Same, kterýžto předznamenal jejich druhé studiové album Vertigo. Došplhal se na 25 příčku v britské hitparádě a po královských ostrovech už chodilo málo jedinců, kteří by o jejich existenci neměli tušení. V roce 1999 ještě stihla vyjít reedice At The River, která se dostala až na dvacátou pozici.
Těsně po té spatřilo světlo světa Vertigo - opět k velkému jásotu příznivců i většiny kritiků. 200 000 kopí a zlatá deska. Tom s Andym si třou ruce. Velký podíl na tom měly hitovky If Everybody Looked The Same a zejména I See You Baby (shaking that ass), která obsahovala legendární vokál MC Gram'ma Funk. Vyšla jako třetí singl GA, dotáhla to znovu na 20. příčku a remix k ní udělal samotný Norman Cook (alias Fatboy Slim).
V roce 2000 pak GA za Vertigo získala v Británii cenu 'Best Chillout Album' a zlatou desku i u protinožců v Austrálii a na Novém Zélandu.
GA se již zkrátka stala zavedenou firmou a tak v dobách mezi prací na studiových počinech mohla dovolit vydat takové bonusy jako album remixů svých skladeb The Remixes (2000), či kompilaci Back to Mine (2002). Ze své pozice neváhali vytěžit maximum. Jejich skladby se objevily v reklamách na vše možné, od oblečení, přes tampóny až po auta.
V červnu 2000 dali Andy a Tom dohromady Groove Armada Live Band a vydali se s ní do světa (nedávno se tato kapela představila i za kontroverzních okolností na koncertě v pražské Roxy - více v aktuální rubrice Live).
Mezitím už ale pracovali na novém albu, které vyšlo v roce 2001 pod názvem Goodbye Country (Hello Nightclub) a z velké části se na něm podíleli právě muzikanti z GA live bandu. Hitové ambice na něm naplnily především tracky Superstylin' a popová My Friends.
Zatím posledním studiovým výtvorem GA je deska LoveBox, na níž spolupracovali mimo jiné Neneh Cherry, či Nappy Roots, kteří ji okořenili svým rapem, či barová zpěvačka Sunshine Anderson, která jí dodala nezbytný prvek R&B. Jejich posluchači jim zůstali věrní, ale kritickou obec už poslední deska rozdělila na dva tábory.
V současnosti přichází tvůrčí tandem GA s retrospektivním výběrem těch nejlepších singlů Groove Armada: The Best Of. Nabízíme vám jeho playlist komentovaný Andym a Tomem.
Box:
SUPERSTYLIN'
Tom: Jestliže At The River odstartovala naši kariéru, tahle skladba znamenala náš debut v house music.
Až do této chvíle jsme byli takovou ulítlou nezávislou kapelou - kdyby jsme ji nesložili, naše životy by se vyvíjely úplně jiným směrem. Jsme na ni hrozně hrdí - každýho rozeskáče, je dramatická, snadno zapamatovatelná a nikdy mě nezačala nudit. Dodnes jí mám ze všech nejradši. Jo a krásně jí použili v Brazislké reklamě na tampóny.
IF EVERYBODY LOOKED THE SAME
Andy: Jedna z našich prvních zkušeností na opravdovém labelu spočívala v tom, že jsme jim přinesli hotové album a oni řekli: "Pěkný, ale jak to uděláme s rádiem?". Takže jsme několik dní museli věnovat tomu, aby jsme vyrobili pár nestydatě vlezlých, chytlavých písniček. Takhle vznikly
If Everybody Looked The Same a I See You Baby. Bylo to během zlaté éry Fatboye Slima, což je na tom dost znát.
Tom: Náš první hit, kterej nás dostal do rádia. Mercedes si ho vybral pro reklamu.
Andy: No, hlavně se objevil na kompilaci Now That's What I Call Music
Tom: Fakt?Andy: Jo.
I SEE YOU BABY
Tom: To je skladba pro Renault Megane!
Andy: Tuhle milujeme. Kamarád znal nějakého australského vojáka. Vyprávěl mu, že když jednou procházeli vesnicí v Indonésii, následovala je nějaká místní holka, která na ně zakřičela "I see you baby!", načež si oni všichni sundali kalhoty a zatřepali zadkama.
Tom: Ta verze od Normana Cooka je jedinečná. Byl zrovna na vrcholu svých sil po desce You've Come A Long Way, Baby. Díky, Normane!
AT THE RIVER
Tom: Asi před rokem vám takhle někde sedím a tahle skladba tam hrála v pozadí. Říkám si: "To je pěkná písnička". Až po chvíli jsem si uvědomil, že je to At The River.
Andy: Patti Pageho vokální sample sample z takové obyč CD kompilace a trombóny jsme nahrávali přes reprák, protože jsme neměli ani mikrofón. Den, kdy jsme ji dokončili, v chatě na samotě, kde bylo naprosto primitivní studio, jsme hned jeli do Londýna, každý zvlášť. Vzpomínám si, že jsme s sebou oba měli DATku, pro případ, že by jeden z nás naboural.
Tom: Nikdo ji nechtěl hrát v rádiu, je prý příliš pomalá!
Andy: A pak ji lidi začali poštět při svatbách.
Tom: A novozélandský Telecom v reklamě.
MY FRIEND
Tom: Měla úspěch v Brazíli, hlavně u žen. Dokonce ji použili v jejich nejúspěšnější telenovele. Vůbec má hodně fanynek.
Andy: Což je senzační.
Tom: Můj táta jí má taky rád. Trvá na tom, že je to jediná dobrá skladba, co jsme udělali. Ale on je blázen.
ALL OF ME
Tom: Tuhle skladbu jsme původně složili pro album LoveBox, ale nikdy nevyšla. A to je dobře, je to nový track pro the Best Of! Mám ji moc rád.
Andy: Její síla spočívá v kontrastu její syrovosti a drsnosti a nevinnosti textů.
PURPLE HAZE
Tom: Tuhle milujeme oba! Ikdyž, abych byl upřímný, zpočátku sem neměl zrovn radost z toho, že v ní bude sampl od Status Quo, ale Andy trval na svém: "Neboj, bude to dobrý".
Andy: A bylo.
MADDER
Tom: Nahráli jsme ji v Abbey Road.
Andy: Ta kombinace tanečních beatů, trochu rockového zvuku a něco málo ragga elementů je trochu zvláštní...
CHICAGO
Tom: Samozřejmě, tahle skladba byl ve filmu Kevin & Perry Go Large a jsme na ni za to patřičně hrdí.
EASYTom: Vzešla z písničky Sunshine Andersonové Heard It All Before, která je naprosto úžasná. Je to jeden z těch vzácných momentů kdy se něco klasického stane mezinárodním hitem.
Andy: Byla to s ní skvělá práce.
11. THINK TWICE
Andy: Rozkošná skladba, která byla přehlédnuta, jako většina našich skladeb. Teď ji naštěstí uslyší hodně lidí. Jsem na ní hrdý.
BLUE SKIESAndy: Tuhle strašně rádi hrajeme naživo - ten zasněný trombón...
Tom: Dělá mi radost. Je to jediná skladba z Vertigam, kterou můžu poslouchat pořád.
Andy: Původně obsahovala sample Edith Piaf.
BUT I FEEL GOOD
Tom: Další z našich reklamních trháků. Použila ji ASDA (obří britský nákupní řetězec - pozn. aut.)
LITTLE BY LITTLE
Andy: Tahle je skvělá protože a) je to krásná drobná skladbička b) v ní zní legendární kytarista Richie Havens
Americké námořnictvo ji chtělo použít jako verbovací píseň. Jejich nabídku jsme odmítli.
časopis Rock&Pop 2004/11
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/Groove-Armada~24~prosinec~2004/
Komentáře
&;