Fru Fru - Jasná a čistá mysl je půl zdraví
17.2.2004 | Autoři: Milan Slezák, Jan Šída | sekce: publicistika
"Ten název vznikl úplně banálně. Někdo se zeptal, co to nesete v kufru, a uslyšel odpověď - FruFru. Teprve potom jsme se dozvěděli, že je to třeba jméno filmového gangstera, nebo že v italském slangu výraz značí homosexuála. Náš dřívější název FruFru Serious by mohl znamenat Vážní buzeranti," vysvětlil na úvod Václav Bartoš, duchovní vůdce souboru.
Když už byl zmíněn název, je třeba uvést, že dnes už formace nese zkrácené jméno FruFru. Proberme se slovy Václava Barotše krátkou, leč intenzívní minulostí téhle nadžánrové partičky, kombinující ve své tvorbě postupy taneční hudby, alternativy i jazzu.
Vlastně to byla náhoda
Václave, kapela prý vznikla jen jako příležitostné těleso?
Ano, v rámci jedné vernisáže mě napadlo využít víc bubenických souprav. Doprovázeli nás sice ještě další muzikanti, ale hlavní byl rytmus těch bubnů. Všechno stálo na absolutní improvizaci. Lidi tehdy dost koukali. Pak jsme začali seriózně zkoušet, do čtrnácti dnů vznikl název a vše vypadalo nadějně. Potom ale začali rotovat muzikanti, protože některým vadilo, že moc hrajeme. Z té první sestavy jsem už zbyl jen já a perkusista Pospec.
Pocházíte z Třebíče. Je tam nějaká ucelená hudební scéna?
Určitě ano. Ve městě funguje kolem stovky kapel. Plno jich hraje jen ve sklepě. Ale jedna je velice zajímavá - Permon Balet Superstar. Hraje jako takový tvrdší Dunaj. Centrum muzikantů je v hospodě Na Barborce. I my všichni, až na jednoho člena, pocházíme z tohoto města. Zkoušíme ale nárazově formou soustředění jednou za čas.
Kdy vlastně FruFru začali regulérně hrát?
Někdy na sklonku podzimu 2000. Nejdřív v Třebíči a pak za pár dní v nějaké brněnské jazzové kavárně. Skladby byly hotové jen v základu, zbytek obstarala improvizace. Texty byly od počátku česky. Zkoušel jsem i anglické, ale jen ve formě takových slovních smyček typu - Kiss Me My Little Baby.
Kde vlastně bereš inspiraci pro texty?
Různě. Beru, co mě napadne. Nebo co se mi líbí u jiných. Třeba básníka Honzu Volfa jsem objevil podle jednoho jeho dílka, které bylo na druhé straně cáru kalendáře, do nějž někdo balil jointa. Pak je tam Ginsberg a ukolébavka kmene Evenků. Vybírám hlavně podle rytmu slov, aby mi to šlo dobře do pusy jako zpěvákovi.
Už mi to nikdy nepouštěj!
Po kolika letech se FruFru dopracovali k debutovému albu Hmotný svět?
Po dvou letech. Kapela hrála v Kyjově s Mňágou. Fialu naše hudba zaujala, takže nám slíbil pomoc. Obcházel v Praze s naším demem vydavatelství a všude ho vyrazili. Na Monitoru mu řekl Kočandrle: "Tohle už mi nikdy nepouštěj." Nakonec naše manažerka Blanka, kterou jsem znal už z dob kapely Pluto, musela založit vydavatelství Leviathan. Sehnaly se peníze po kamarádech podnikatelích a deska byla na světě.
Pomohla vám deska v dalším rozletu?
Určitě. Jako u každé kapely. Když máš album, jednají s tebou v klubech hned jinak. Navíc se nám podařilo desku slušně zpropagovat. Recenze v časopisech byly vcelku pochvalné, dostali jsme se třeba i do Noci s Andělem, udělal se klip Ó živote, byli jsme v různých krajských rádiích a tak nás lidi začali znát. Třeba na Slovensku s námi zpívali lidi naše texty.
Máte zprávy o prodeji alba?
Firma CFT TRADE nám pomohla s distribucí. Vzali 300 kusů a říkali, že se to prodává. Hlavně na Moravě. Máme desky i po regionech a samozřejmě je vozíme po koncertech. Další distribuce probíhá i např. prostřednictvím Blackpointu, na Slovensku přes Artforum nebo přes Tamizdat (CZ/USA).
Jaké jsou vlastně vaše koncertní aktivity?
Hrajeme na Moravě i v Čechách, taky na Slovensku. Ohlas lidí je různý město od města. Někde fanoušci reagují hned, jinde jsou ze začátku trochu udiveni. Ale že by třeba odcházeli, tak to ne. Chodí jich na nás tak kolem stovky. FruFru vystupovali i v Německu (Norimberk, Drážďany a Berlín) a Polsku. Na jaro máme domluvené koncerty ve Slovinsku, pak pojedeme na jednu akci do Chorvatska, turné bude pokračovat v Itálii a Švýcarsku. A znovu navštívíme Německo, tentokrát Brémy, Bochum, Drážďany, Berlín a Passau. Teď už ale hrajeme trochu jinak než na desce. Jednak už u nás není Honza Coufal, který se mnou dělal muziku, a pak, každá kapela se vyvíjí. Mám spoustu nápadů a rozdělaných věcí. Nechci se stále babrat ve starých skladbách. Je to uzavřená kapitola. Pracujeme zkrátka na materiálu pro další album.
Kdo s kým hrál:
Adam Jikra, kytara, basová kytara: Populární Adam a teplé svetry (punk), Rajc Bojs (hard punk), Temný krtek (těžká alternativa)
Vladimír, basová kytara, kytara: The pekáč Mojmíra Bártka (jazz), Standardní směs (hard core), Temný krtek
Radim Szkandera, bicí: Jolly Joker & The Plastic Beatles of the Universe (hard core), Barvy Lucky (alternativa), Sputnik (elektropop), Cirkus Mrodrý Ublues (estrádní rock)
Pospec, perkuse: Temný krtek, sklepní bezejmenné kapely
Václav Bartoš, zpěv, klávesy, běžné i nevšední bicí: Sewer (rock), Pluto (alternativa), Živý jukebox (od Vlacha přes Goro, bílý pes až po Dalibora Jandu)
Když už byl zmíněn název, je třeba uvést, že dnes už formace nese zkrácené jméno FruFru. Proberme se slovy Václava Barotše krátkou, leč intenzívní minulostí téhle nadžánrové partičky, kombinující ve své tvorbě postupy taneční hudby, alternativy i jazzu.
Vlastně to byla náhoda
Václave, kapela prý vznikla jen jako příležitostné těleso?
Ano, v rámci jedné vernisáže mě napadlo využít víc bubenických souprav. Doprovázeli nás sice ještě další muzikanti, ale hlavní byl rytmus těch bubnů. Všechno stálo na absolutní improvizaci. Lidi tehdy dost koukali. Pak jsme začali seriózně zkoušet, do čtrnácti dnů vznikl název a vše vypadalo nadějně. Potom ale začali rotovat muzikanti, protože některým vadilo, že moc hrajeme. Z té první sestavy jsem už zbyl jen já a perkusista Pospec.
Pocházíte z Třebíče. Je tam nějaká ucelená hudební scéna?
Určitě ano. Ve městě funguje kolem stovky kapel. Plno jich hraje jen ve sklepě. Ale jedna je velice zajímavá - Permon Balet Superstar. Hraje jako takový tvrdší Dunaj. Centrum muzikantů je v hospodě Na Barborce. I my všichni, až na jednoho člena, pocházíme z tohoto města. Zkoušíme ale nárazově formou soustředění jednou za čas.
Kdy vlastně FruFru začali regulérně hrát?
Někdy na sklonku podzimu 2000. Nejdřív v Třebíči a pak za pár dní v nějaké brněnské jazzové kavárně. Skladby byly hotové jen v základu, zbytek obstarala improvizace. Texty byly od počátku česky. Zkoušel jsem i anglické, ale jen ve formě takových slovních smyček typu - Kiss Me My Little Baby.
Kde vlastně bereš inspiraci pro texty?
Různě. Beru, co mě napadne. Nebo co se mi líbí u jiných. Třeba básníka Honzu Volfa jsem objevil podle jednoho jeho dílka, které bylo na druhé straně cáru kalendáře, do nějž někdo balil jointa. Pak je tam Ginsberg a ukolébavka kmene Evenků. Vybírám hlavně podle rytmu slov, aby mi to šlo dobře do pusy jako zpěvákovi.
Už mi to nikdy nepouštěj!
Po kolika letech se FruFru dopracovali k debutovému albu Hmotný svět?
Po dvou letech. Kapela hrála v Kyjově s Mňágou. Fialu naše hudba zaujala, takže nám slíbil pomoc. Obcházel v Praze s naším demem vydavatelství a všude ho vyrazili. Na Monitoru mu řekl Kočandrle: "Tohle už mi nikdy nepouštěj." Nakonec naše manažerka Blanka, kterou jsem znal už z dob kapely Pluto, musela založit vydavatelství Leviathan. Sehnaly se peníze po kamarádech podnikatelích a deska byla na světě.
Pomohla vám deska v dalším rozletu?
Určitě. Jako u každé kapely. Když máš album, jednají s tebou v klubech hned jinak. Navíc se nám podařilo desku slušně zpropagovat. Recenze v časopisech byly vcelku pochvalné, dostali jsme se třeba i do Noci s Andělem, udělal se klip Ó živote, byli jsme v různých krajských rádiích a tak nás lidi začali znát. Třeba na Slovensku s námi zpívali lidi naše texty.
Máte zprávy o prodeji alba?
Firma CFT TRADE nám pomohla s distribucí. Vzali 300 kusů a říkali, že se to prodává. Hlavně na Moravě. Máme desky i po regionech a samozřejmě je vozíme po koncertech. Další distribuce probíhá i např. prostřednictvím Blackpointu, na Slovensku přes Artforum nebo přes Tamizdat (CZ/USA).
Jaké jsou vlastně vaše koncertní aktivity?
Hrajeme na Moravě i v Čechách, taky na Slovensku. Ohlas lidí je různý město od města. Někde fanoušci reagují hned, jinde jsou ze začátku trochu udiveni. Ale že by třeba odcházeli, tak to ne. Chodí jich na nás tak kolem stovky. FruFru vystupovali i v Německu (Norimberk, Drážďany a Berlín) a Polsku. Na jaro máme domluvené koncerty ve Slovinsku, pak pojedeme na jednu akci do Chorvatska, turné bude pokračovat v Itálii a Švýcarsku. A znovu navštívíme Německo, tentokrát Brémy, Bochum, Drážďany, Berlín a Passau. Teď už ale hrajeme trochu jinak než na desce. Jednak už u nás není Honza Coufal, který se mnou dělal muziku, a pak, každá kapela se vyvíjí. Mám spoustu nápadů a rozdělaných věcí. Nechci se stále babrat ve starých skladbách. Je to uzavřená kapitola. Pracujeme zkrátka na materiálu pro další album.
Kdo s kým hrál:
Adam Jikra, kytara, basová kytara: Populární Adam a teplé svetry (punk), Rajc Bojs (hard punk), Temný krtek (těžká alternativa)
Vladimír, basová kytara, kytara: The pekáč Mojmíra Bártka (jazz), Standardní směs (hard core), Temný krtek
Radim Szkandera, bicí: Jolly Joker & The Plastic Beatles of the Universe (hard core), Barvy Lucky (alternativa), Sputnik (elektropop), Cirkus Mrodrý Ublues (estrádní rock)
Pospec, perkuse: Temný krtek, sklepní bezejmenné kapely
Václav Bartoš, zpěv, klávesy, běžné i nevšední bicí: Sewer (rock), Pluto (alternativa), Živý jukebox (od Vlacha přes Goro, bílý pes až po Dalibora Jandu)
časopis Rock&Pop 2003/12
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/Fru-Fru-Jasna-a-cista-mysl-je-pul-zdravi~17~unor~2004/
Komentáře
&;