Fest’namte se: Sperm Festival 2011
19.4.2011 | Autor: Honza Bárta | sekce: publicistika
Pražský festival nové hudby a vizuálního umění Sperm se svým zaměřením, formou i nadžánrovými přesahy řadí k nejinovativnějším počinům na české festivalové mapě. Dávno už neplatí, že Sperm je jenom elektronika a eklektický záběr festivalu je vpravdě obdivuhodný. Po loňské sonické smršti, která vedle sebe postavila krále nerdů a lo-fi mesiáše Dana Deacona, indie hip-hop rockery Why?, dubstepového inovátora Boxcuttera, hamburského techno prince Pantha du Prince a další se letos na náročného posluchače chystá obdobně vydatná hudební nadílka, nebo chcete-li pomlázka, jelikož se letošní Sperm s podtitulem „Crossing the Shadows“ koná o velikonočním víkendu. Vystoupí Architecture in Helsinki, Brandt Brauer Frick, James Holden, Martyn, The Russian Futurists, Kate Wax, Soom T a Disrupt, Napszyklat a další.
Sperm festival, Praha - Meetfactory, 22. - 24. 4. 2011
Brandt Brauer Frick
Daniel Brandt, Jan Brauer a Paul Frick se potkali v Berlíně v roce 2008, všichni tři již s určitými muzikálními zkušenostmi a hlavně chutí vytvořit na hudební mapě něco nového. Brandt s Brauerem se již na škole věnovali jazzu, zatímco Frick studoval hudební kompozici a ve volném čase skládal houseové tracky. V hlukotvorném arzenálu tříčlenné formace naleznete piáno, vibrafon, bicí a všelijaké perkuse, ale i zvonkohru a basový klarinet. Na jejich debutové desce You Make Me Real jsou stále patrné ozvuky jazzové minulosti, stejně jako návaznost na funkcionalistický groove techno průkopníků Jeffa Millse a Thea Parishe. Při hledání inspiračních zdrojů jejich minimalistických kompozic se však můžeme vydat klidně až k opusům s upraveným piánem Johna Cage a zenovým plochám Stevea Reicha. Trojice vystupující zásadně v kravatách a košilích stojí někde na půli cesty mezi Kraftwerk a jazzem. Techno je v jejich podání organickou paletou zvuků, popírající přirozenou monotónnost lineární hudby a dle jejich vlastních slov se hodí „jak do klubu, tak do koncertní síně.“
Brandt Brauer Frick - Bop
James Holden
Floutek z ostrovního království za kanálem La Manche se za gramofony poprvé postavil v 19 letech a o čtyři roky později už zakládal svůj vlastní label Border Community – proslavenou značku, která je dnes domovem interpretů jako Nathan Fake, Luke Abbott nebo Extrawelt. Jeho debutové album The Idiots Are Winning se dočkalo značných ohlasů i za hranicemi taneční hudby a britský Guardian jej jmenoval nejzásadnější elektronickou deskou od debutu Boards of Canada. James Holden, který původně studoval matematiku stejně jako jeho kolega Caribou alias Dan Snaith, se zasloužil také o slušnou várku remixů a jeho DJ sety patří k těm absolutně top párty záležitostem.
James Holden - Lump
Martyn
DJ a producent původem ze země větrných mlýnů a legálního konopí patří k pionýrům v současnosti tolik zprofanovaného dubstepového zvuku – tracky s typickými řezavými beaty a propastnou basou tvořil ještě v době, kdy dubstep neměl jméno. Typickým se pro jeho zvuk stalo míchání atmosférických párty momentů původem z detroitského techna do našlapané houštiny beatů a na vlastním labelu 3024 vydal předloni trojvinyl Great Lengths, ceněný jako jedna z best of elektronických desek roku 2009.
Martyn - Hear Me
Stroon
Po náloži zvučných zahraničních jmen působí slovenský producent Dalibor Kocián alias Stroon jako „závan východních příslibů“. Jeho atmosférická elektronika postavená na dubstepově zvolněném rytmu a basách hlubších než oceán vzpomínek místy připomene tvorbu Mount Kimbie nebo Jamese Blakea, Stroonova deska Ruine Noire se však povětšinou pohybuje po temnějších notách a zadumanějších náladách.
Stroon- In Mind We Trust
Soom T a Disrupt
Dubová víla a ragga diva Soom T se do podvědomí posluchačstva dostala svou kolaborací s takovými jmény jako Mungo’s Hifi nebo The Bug. Producent Disrupt se zase od extrémistických sonických ataků gabby a breakcoru dostal až k houpavě rozvolněnému jamajskému zvuku s kořeny v dancehallu a reggae. Oba dva spolu na Spermu představí svou vizi 8bitově zakouřeného soundu, který rozhodně nebude mít v naší zeleným kouřem prosycené kotllině o příznivce nouzi.
Disrupt & Soom T - Dirty Money/An-Ten-Nae Remix
Sperm festival, Praha - Meetfactory, 22. - 24. 4. 2011
Brandt Brauer Frick
Daniel Brandt, Jan Brauer a Paul Frick se potkali v Berlíně v roce 2008, všichni tři již s určitými muzikálními zkušenostmi a hlavně chutí vytvořit na hudební mapě něco nového. Brandt s Brauerem se již na škole věnovali jazzu, zatímco Frick studoval hudební kompozici a ve volném čase skládal houseové tracky. V hlukotvorném arzenálu tříčlenné formace naleznete piáno, vibrafon, bicí a všelijaké perkuse, ale i zvonkohru a basový klarinet. Na jejich debutové desce You Make Me Real jsou stále patrné ozvuky jazzové minulosti, stejně jako návaznost na funkcionalistický groove techno průkopníků Jeffa Millse a Thea Parishe. Při hledání inspiračních zdrojů jejich minimalistických kompozic se však můžeme vydat klidně až k opusům s upraveným piánem Johna Cage a zenovým plochám Stevea Reicha. Trojice vystupující zásadně v kravatách a košilích stojí někde na půli cesty mezi Kraftwerk a jazzem. Techno je v jejich podání organickou paletou zvuků, popírající přirozenou monotónnost lineární hudby a dle jejich vlastních slov se hodí „jak do klubu, tak do koncertní síně.“
Brandt Brauer Frick - Bop
James Holden
Floutek z ostrovního království za kanálem La Manche se za gramofony poprvé postavil v 19 letech a o čtyři roky později už zakládal svůj vlastní label Border Community – proslavenou značku, která je dnes domovem interpretů jako Nathan Fake, Luke Abbott nebo Extrawelt. Jeho debutové album The Idiots Are Winning se dočkalo značných ohlasů i za hranicemi taneční hudby a britský Guardian jej jmenoval nejzásadnější elektronickou deskou od debutu Boards of Canada. James Holden, který původně studoval matematiku stejně jako jeho kolega Caribou alias Dan Snaith, se zasloužil také o slušnou várku remixů a jeho DJ sety patří k těm absolutně top párty záležitostem.
James Holden - Lump
Martyn
DJ a producent původem ze země větrných mlýnů a legálního konopí patří k pionýrům v současnosti tolik zprofanovaného dubstepového zvuku – tracky s typickými řezavými beaty a propastnou basou tvořil ještě v době, kdy dubstep neměl jméno. Typickým se pro jeho zvuk stalo míchání atmosférických párty momentů původem z detroitského techna do našlapané houštiny beatů a na vlastním labelu 3024 vydal předloni trojvinyl Great Lengths, ceněný jako jedna z best of elektronických desek roku 2009.
Martyn - Hear Me
Stroon
Po náloži zvučných zahraničních jmen působí slovenský producent Dalibor Kocián alias Stroon jako „závan východních příslibů“. Jeho atmosférická elektronika postavená na dubstepově zvolněném rytmu a basách hlubších než oceán vzpomínek místy připomene tvorbu Mount Kimbie nebo Jamese Blakea, Stroonova deska Ruine Noire se však povětšinou pohybuje po temnějších notách a zadumanějších náladách.
Stroon- In Mind We Trust
Soom T a Disrupt
Dubová víla a ragga diva Soom T se do podvědomí posluchačstva dostala svou kolaborací s takovými jmény jako Mungo’s Hifi nebo The Bug. Producent Disrupt se zase od extrémistických sonických ataků gabby a breakcoru dostal až k houpavě rozvolněnému jamajskému zvuku s kořeny v dancehallu a reggae. Oba dva spolu na Spermu představí svou vizi 8bitově zakouřeného soundu, který rozhodně nebude mít v naší zeleným kouřem prosycené kotllině o příznivce nouzi.
Disrupt & Soom T - Dirty Money/An-Ten-Nae Remix
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/Festnamte-se-SPERM-festival-2011~19~duben~2011/
Komentáře
&;
tagy
související