Endless: Dokonalé poselství o nedokonalosti
23.4.2004 | Autor: Petr Korál | sekce: publicistika
Není u nás příliš skupin, na něž by kritika soustavně pěla chválu.. Severomoravským Endless to však kupodivu nikdo nevyčítá a publikum se v názorech na jejich tvorbu s oslavnými tanci publicistů také až podezřele shoduje. A zurčitě to bude i tak v případě jejich aktuálního alba 'Perfect Message Jde totiž o příliš výjimečný počin...
Za kapelu hovořil zpívající kytarista Libor Bartusek.
Kde jste vlastně nové album nahrávali? Z informací v bookletu to nelze zcela jednoznačně vyrozumět.
Desku jsme natáčeli ve studiu Magic Minds v německém Hannoveru. Producentské taktovky se chopil Jan Němec. První kontakt s ním jsme navázali už při desce Vital #1, kterou jsme u něj míchali. Honza se už poměrně dlouho v metalovém ranku nepohybuje, doby, kdy spolupracoval s Running Wild, Celtic Frost či Helloween, jsou pryč, nicméně je to profík a z výsledku máme výborný pocit. Byla to velice poučná spolupráce
Z desky mám mj. těžko vysvětlitelný pocit, jako byste tentokrát kladli o něco menší důraz na texty a soustředili se především na hudební složku. Ne že by byly nezajímavé, to vůbec ne, ale muzika na Perfect Message v celkových vjemech tak nějak vítězí nad myšlenkovým obsahem...
My se vždy soustředili víc na muziku než na texty. Tentokrát jsme dávali ještě větší důraz na to, aby hudba a texty byly daleko víc spojeny do významu jak slovního, tak i pocitového a hudebního. Myslím, že oproti minulým deskám jsou nové texty nechci říct hlubšího významu, ale spíše o reálnějších problémech, vztazích, přátelstvích, trápeních, radostech i o určitém kousku filozofie. Není tam už jako dřív vesmír, který texty významově umocňoval k něčemu neuchopitelnému či nekonečnému a autor mohl být poměrně nekonkrétní ve svém vyjádření. Celkově deska Perfect Message přináší dokonalé poselství o nedokonalém světě a o celém bytí, tak jak to cítíme.
Také se zdá, že jste opět malinko ubrali metalového důrazu a naopak ještě víc sešlápli artrockový - či progresivně rockový - pedál. Náhoda v duchu 'zdání klame', anebo záměr?
Chtěli jsme natočit album, které daleko víc vystihne atmosféru a dravost našich koncertů, desku víc kontrastní ve spojení obou hudebních poloh, které používáme od úplných počátků - tedy té tvrdší i takové klidnější. Oproti 'Vitalu' je tahle deska daleko živelnější, myslím, že v určitých pasážích je víc 'noise' než předchozí alba. Použili jsme tentokrát daleko víc čistých zpěvů, což může působit vyměkle, ale zdání opravdu klame...
V této souvislosti se přímo vnucuje srovnání s vývojem jisté anglické, původně doommetalové veličiny a přímá otázka: neskončíte jednou podobně jako Anathema?
Máme moc rádi dnešní tvář Anathemy, ale to neznamená, že náš vývoj půjde stejným směrem. Vždycky jsme si dělali co jsme chtěli a jak jsme chtěli, proto do budoucna nevylučuju žádnou podobu Endless. Na jaro tohoto roku například chystáme unplugged koncert jako předkapela holandských The Gathering, ale ještě to není potvrzeno.
Když už jsme u podobností: některé partie v písni Can We Untie Ourselves dost upomínají na Pink Floyd, víte o tom? A nechcete, doufám, tvrdit, že jeden několikrát se opakující motiv v 363 Days není vypůjčen z Beethovenovy Ódy na radost?
Když už si vypůjčovat motivy, tak od koho lepšího než od mistrů... (smích) Už jsme slyšeli, že tam jsou pasáže od Fear Factory, Devina Towsenda, Soilwork a já nevím koho ještě, takžese dmeme pýchou srovnáním s Pink Floyd a Beethovenem! Opravdu jsme vědomě nikoho nekopírovali, snažíme se jít vlastní cestou a zmíněná podobnost je čistě náhodná. Ale toho Beethovena asi nikomu nevysvětlíme...
V působivosti zpracování přední strany obalu jste opět nezklamali. Dobrovolně přiznávám, že nerozumím, co tahle koláž vlastně vyjadřuje...
Vyjadřuje určitou představu v dokonalosti a ironii dnešního světa. Když se podíváš pořádně, uvidíš úplně normální věci, které nás obklopují, i věci metaforicky zobrazené, které se už staly nebo teprve přijdou.
Hodně se už před časem hovořilo o zajímavých kontaktech Endless a vaší vydávající firmy v zahraničí, ať už se to týká koncertů, nebo distribuce či dokonce případné licence vašich nahrávek. Posunulo se to celé nějak dopředu?
Teprve teď máme slušnou nahrávku, se kterou se samozřejmě budeme snažit proniknout ven, nicméně deska je na pultech teprve pár týdnů, takže bych nechtěl předbíhat vývoj a ukvapovat se v závěrech.
ENDLESS
Jarda Adámek - kytara, Libor Bartusek - kytara, zpěv, Petr Hutín - baskytara,
Radek Šlachta - bicí
Diskografie:
Among The Trees (demo, 1996)
Perihelion (1999)
Vital #1 (2001) Anděl v kategorii Hard & heavy za rok 2001
Perfect Message (2003)
Není u nás příliš skupin, na něž by kritika soustavně pěla chválu.. Severomoravským Endless to však kupodivu nikdo nevyčítá a publikum se v názorech na jejich tvorbu s oslavnými tanci publicistů také až podezřele shoduje. A zurčitě to bude i tak v případě jejich aktuálního alba 'Perfect Message Jde totiž o příliš výjimečný počin...
Za kapelu hovořil zpívající kytarista Libor Bartusek.
Kde jste vlastně nové album nahrávali? Z informací v bookletu to nelze zcela jednoznačně vyrozumět.
Desku jsme natáčeli ve studiu Magic Minds v německém Hannoveru. Producentské taktovky se chopil Jan Němec. První kontakt s ním jsme navázali už při desce Vital #1, kterou jsme u něj míchali. Honza se už poměrně dlouho v metalovém ranku nepohybuje, doby, kdy spolupracoval s Running Wild, Celtic Frost či Helloween, jsou pryč, nicméně je to profík a z výsledku máme výborný pocit. Byla to velice poučná spolupráce
Z desky mám mj. těžko vysvětlitelný pocit, jako byste tentokrát kladli o něco menší důraz na texty a soustředili se především na hudební složku. Ne že by byly nezajímavé, to vůbec ne, ale muzika na Perfect Message v celkových vjemech tak nějak vítězí nad myšlenkovým obsahem...
My se vždy soustředili víc na muziku než na texty. Tentokrát jsme dávali ještě větší důraz na to, aby hudba a texty byly daleko víc spojeny do významu jak slovního, tak i pocitového a hudebního. Myslím, že oproti minulým deskám jsou nové texty nechci říct hlubšího významu, ale spíše o reálnějších problémech, vztazích, přátelstvích, trápeních, radostech i o určitém kousku filozofie. Není tam už jako dřív vesmír, který texty významově umocňoval k něčemu neuchopitelnému či nekonečnému a autor mohl být poměrně nekonkrétní ve svém vyjádření. Celkově deska Perfect Message přináší dokonalé poselství o nedokonalém světě a o celém bytí, tak jak to cítíme.
Také se zdá, že jste opět malinko ubrali metalového důrazu a naopak ještě víc sešlápli artrockový - či progresivně rockový - pedál. Náhoda v duchu 'zdání klame', anebo záměr?
Chtěli jsme natočit album, které daleko víc vystihne atmosféru a dravost našich koncertů, desku víc kontrastní ve spojení obou hudebních poloh, které používáme od úplných počátků - tedy té tvrdší i takové klidnější. Oproti 'Vitalu' je tahle deska daleko živelnější, myslím, že v určitých pasážích je víc 'noise' než předchozí alba. Použili jsme tentokrát daleko víc čistých zpěvů, což může působit vyměkle, ale zdání opravdu klame...
V této souvislosti se přímo vnucuje srovnání s vývojem jisté anglické, původně doommetalové veličiny a přímá otázka: neskončíte jednou podobně jako Anathema?
Máme moc rádi dnešní tvář Anathemy, ale to neznamená, že náš vývoj půjde stejným směrem. Vždycky jsme si dělali co jsme chtěli a jak jsme chtěli, proto do budoucna nevylučuju žádnou podobu Endless. Na jaro tohoto roku například chystáme unplugged koncert jako předkapela holandských The Gathering, ale ještě to není potvrzeno.
Když už jsme u podobností: některé partie v písni Can We Untie Ourselves dost upomínají na Pink Floyd, víte o tom? A nechcete, doufám, tvrdit, že jeden několikrát se opakující motiv v 363 Days není vypůjčen z Beethovenovy Ódy na radost?
Když už si vypůjčovat motivy, tak od koho lepšího než od mistrů... (smích) Už jsme slyšeli, že tam jsou pasáže od Fear Factory, Devina Towsenda, Soilwork a já nevím koho ještě, takžese dmeme pýchou srovnáním s Pink Floyd a Beethovenem! Opravdu jsme vědomě nikoho nekopírovali, snažíme se jít vlastní cestou a zmíněná podobnost je čistě náhodná. Ale toho Beethovena asi nikomu nevysvětlíme...
V působivosti zpracování přední strany obalu jste opět nezklamali. Dobrovolně přiznávám, že nerozumím, co tahle koláž vlastně vyjadřuje...
Vyjadřuje určitou představu v dokonalosti a ironii dnešního světa. Když se podíváš pořádně, uvidíš úplně normální věci, které nás obklopují, i věci metaforicky zobrazené, které se už staly nebo teprve přijdou.
Hodně se už před časem hovořilo o zajímavých kontaktech Endless a vaší vydávající firmy v zahraničí, ať už se to týká koncertů, nebo distribuce či dokonce případné licence vašich nahrávek. Posunulo se to celé nějak dopředu?
Teprve teď máme slušnou nahrávku, se kterou se samozřejmě budeme snažit proniknout ven, nicméně deska je na pultech teprve pár týdnů, takže bych nechtěl předbíhat vývoj a ukvapovat se v závěrech.
ENDLESS
Jarda Adámek - kytara, Libor Bartusek - kytara, zpěv, Petr Hutín - baskytara,
Radek Šlachta - bicí
Diskografie:
Among The Trees (demo, 1996)
Perihelion (1999)
Vital #1 (2001) Anděl v kategorii Hard & heavy za rok 2001
Perfect Message (2003)
časopis Rock&Pop 2004/02
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/Endless-Dokonale-poselstvi-o-nedokonalosti~23~duben~2004/
Komentáře
&;