Muzikus.cz homepage
přihlášení uživatele
PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELE JE ZRUŠENÉ
vyhledávaní

ostatníBjörk - Svéhlavička

15.11.2004 | Autor: Jindřich Göth | sekce: publicistika


Björk nikdy nebyla a nebude dámou v tom smyslu slova, jak jej chápeme. Ať už si zvolí jakoukoliv image, pořád v ní budeme vidět culíkatého diblíka s nekonečně hlubokýma očima. Půvab její muziky spočívá v křížení mnohdy až majestátních a vznešených hudebních postupů s dětskou naivitou a hravostí. Tvoří jakoby intuitivně, přehazuje v dlani dílky skládačky, rozpustile se přitom chichotá, a pak je odhodí daleko za sebe. A ony do sebe zapadnou s úžasnou přesností a složí se do obrazu, který můžeme zkoumat snad z tisíců úhlů pohledu.

Cesta od v podstatě popového Debutu až ke komplikovanému Vespertine se nesla ve znamení rozostřování kontur, stírání hranic a vykračování vstříc novým horizontům. Jako bychom seděli na pláži a snažili se nabrat do dlaní velejemný písek. Marně, vždycky nám proklouzl mezi prsty. Ale ten chvilkový pocit, kdy nás jednotlivá zrníčka hladila, byl opojný. Alespoň na okamžik jsme si mohli myslet, že máme Bj"rk v hrsti. Co si ale počít teď, když na zbrusu novém albu Medúlla máme problém s pouhým rozluštěním názvů skladeb (černočerně vyvedený booklet je rozluštitelný pouze při obratné manipulaci se světlem). Kam nás ta islandská dívenka zase láká?
Motto nového alba zní jasně: Instruments are so over. Jinými slovy, Bj"rk přišla s nahrávkou, na níž má hlavní slovo lidský hlas v nejrůznějších podobách. Nebyl to však nijak připravený krok, idea natočit album téměř výhradně za pomoci nejstaršího, nejčistšího a nejpřirozenějšího hudebního nástroje se prý vyvrbila jaksi sama od sebe. Bj"rk prostě jako vždy začala pracovat na nových skladbách, přičemž najednou zjistila, že něco nehraje. Přesněji řečeno, že něco hraje snad až příliš.
"Nefungovalo to. Snažila jsem se zjistit, kam se mezi tou masou nástrojů poděly písničky. Takže jsem si sedla k mixážnímu pultu a začala ztišovat jednotlivé nástroje - a vida, tak tady je máme," vysvětluje Bj"rk.
"Náhle mi bylo jasné, kterým směrem se mám ubírat. Nechtěla jsem, aby album znělo jako Bobby McFerrin, ale jinak jsem si žádná pravidla nestanovila. Nakonec se z toho vyloupla velmi svobodná a spontánní deska, což je moc dobře. Děsila jsem se představy, že strávím příští dva roky vylepšováním zvuku a podobně."

Příroda regeneruje

Místo nekonečného piplání ve studiu se tedy Bj"rk rozjela do světa. Medúlla vznikala na osmnácti místech světa, včetně New Yorku, Islandu, Benátek a Kanárských ostrovů. Zpěvačka jako by se děsila stísněných prostor, pracuje nejraději venku, pod širým nebem. Prvotní verze úvodní skladby The Pleasure Is All Mine například vznikala uprostřed přírody na ostrově La Gomera, který leží právě na Kanárských ostrovech. Jen si to představte, jdete lesem a najednou potkáte Bj"rk, jak se zamyšleně prochází a za pomoci sampleru od kumpána Aphexe Twina ("Umožňuje mi nahrávat si jednotlivé vrstvy svého zpěvu kdekoliv právě jsem.") si prozpěvuje zárodky budoucích skladeb.
Pro pořádek ještě dodejme, že na vzniku Medúlly se kromě osvědčených spolupracovníků (Mark Bell, Mark 'Spike' Stent, Valgeir Sigurdsson) podíleli stejní podivíni a samorostové jako Björk - japonský beatboxer Dokaka, vokalistka Tanya Tagaq Gillis či někdejší zpěvák Faith No More Mike Patton, jehož postfaithovská tvorba (Tomahawk, Fantomas, Mr. Bungle) je všechno možné, jen ne 'normální'. Kromě jmenovaných osobností hraje na albu podstatnou úlohu islandský pěvecký soubor.
"Mým přáním bylo, aby každý z nás na desku dodal nějaké zvláštní zvuky. Najdeme na ní dokonce místa, kde má každý vokalista svoje sólo. Jindy se zas všechny hlasy vzájemně proplétají a doplňují, přičemž nelze říct, který z nich má navrch."

Svíce, jeptiška a existencialismus

Beatbox, přerývaný dech, emoce vyjadřované bezeslovným vokálem, fantazie, prostor. Hledejte a naleznete, povede vás hudba. Toť první dojmy z Medúlly. Lze se pak divit, že jestli na něco Bj"rk myslí až v druhém a dalších plánech, jsou to texty? Koneckonců, ona sama se nikdy netajila tím, že slovní náplň písniček pro ni není zas tak důležitá a nezřídka zpívala slova, která v zásadě neměla žádný smysl. Psát 'smysluplné' texty se učila postupně, přičemž to označila za pokus jak komunikovat s lidmi.
"Některé moje texty obsahovaly poměrně jasné sdělení: 'Jsem tady a jdu touhle ulicí'. Ale na nové desce nemají slova žádný jasně daný smysl či význam. Zpívám o tom, o čem chcete, abych zpívala. Je podle vás ten a ten text o hořící svíčce? O jeptišce z Bostonu? Jsem podle vás existencialistka? Jen do toho, najděte si v tom, co chcete."
Kdyby to v případě Bj"rk neznělo jako to nejodpornější klišé, mohli bychom prohlásit, že Medúlla je zatím jejím nejosobnějším albem. Pravda, každý předchozí disk nesl silnou pečeť její osobnosti, ale prostřednictvím čtrnácti (v Japonsku patnácti) nových skladeb před námi Bj"rk rozprostírá svět, do něhož se ne každému bude chtít. A ona jako by to tušila, chytá se na obale za hlavu s vyděšeným výrazem: 'Nebude už na vás tohle moc?' Více si povíme v příslušné rubrice, ale ve stručnosti se dá říci, že kdo se společně s touto zpěvačkou, skladatelkou, herečkou a bůhvíkým ještě vydal před devíti lety na cestu a nesešel z ní, ten pochopí.

Internet: www.bjork.com

Základní fakta
Jméno: Bj"rk Gudmunsdóttir
Narozena: 21. listopadu 1965 v Rejkjavíku
Prošla kapelami: Exodus, Tippi Tikarrass, K.U.K.L., Sugarcubes
Diskografie: Debut (1995), Post (1999), Homogenic (1997), SelmaSongs (2000), Vespertine (2001), Medúlla (2004)
Filmografie: Juniper Tree (r. Nietzchka Keene, 1990), Pret-ŕ-Porter (r. Robert Altman, 1994), Dancer In The Dark (r. Lars von Trier, 2000)


Co je to Medúlla?

Slůvko medúlla pochází z latiny a v medicíně jím označujeme dřeň či morek. A jak na něj Bj"rk přišla?
"Původně jsem přemýšlela o názvu Ink (inkoust), chtěla jsem jím vyjádřit tu prastarou začernalou krev, která koluje v žilách nás všech. Hodně jsem přemýšlela o náboženství, lidské duši, patriotismu a podobných věcech.
Pak jsem se ale jednoho dne přiopila s jednou mojí známou jménem Gabriella a ona v rámci naší pitky přišla se slovem Medúlla. Označuje do dřeň, esenci, původ všech věcí, což se mi zalíbilo. Myslím si, že tenhle název perfektně pasuje k albu, které je postavené na lidském hlasu."




Psáno pro: časopis Rock&Pop 2004/10

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/Bjrk-Svehlavicka~15~listopad~2004/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.