Muzikus.cz homepage
přihlášení uživatele
PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELE JE ZRUŠENÉ
vyhledávaní

ostatní10 nejlepších světových singlů 60. let podle Jaromíra Tůmy

24.10.2006 | Autoři: Ivan Ivanov, Jaromír Tůma | sekce: publicistika
Na článek o Bobu Dylanovi, který je jeden ze symbolů hudby šedesátých let, by mohl navazovat přehled tehdejších hitparád, říkal jsem si a v duchu přemýšlel, kdo hudbu 60. let zná dobře. Za chvíli jsem to měl. Hudební publicista Jaromír Tůma byl po léta spojován s časopisy Mladý svět a Melodie, kde publikoval svůj první článek v lednu 1965. Jaromír Tůma se rockovou hudbou šedesátých let zabýval i jako producent a podílel se například na nahrávkách skupiny Olympic (Pták Rosomák) a Marie Rottrové. Navíc se dlouhá léta věnoval pořádaním poslechových diskoték a k hudbě 60. let má jak profesionální, tak i nostalgický vztah.

Hudební publicista Jaromír Tůma byl po léta spojován s časopisem Melodie, kde publikoval první článek v lednu 1965. Už proto má k té době nostalgický vztah. “To krásné a dokonalé bylo napsáno v sixties, v inspirovaných a šťastných časech zlaté éry bigbítu. ABBA měla v 70. letech skvělý singl Dancing Queen, ten bych možná zařadil na 11. místo,” tvrdí a vybírá Top 10 nejen podle kvality, ale i podle pocitů, které v něm nahrávky i po letech dokážou vyvolat. “Některé starší písně zasáhly hluboce do mé puberty, a na to se nezapomíná,” říká na vysvětlenou. A upozorňuje na fakt, že vesměs vybíral tituly, které byly ve své době šlágry, což se týkalo i psychedelických začátků Pink Floyd a Jefferson Airplane. To až časem se prosadil komerční tlak rozhlasových stanic a gramofonových vydavatelství, který zahnal rock málem do undergroundu. “Jenomže kde je hranice mezi popem a rockem?” ptá se Tůma. Carpenters byli skvělý pop, to jistě, ale co třeba Mamas And Papas? Byli rockoví, nebo šlo o popík? A co Beatles? Navíc jsem se v posledních letech přestal o hitparády hlouběji zajímat a poslouchám převážně post-grunge a extrémní metal. Na ten se mě příště zeptej!”


Sestavoval jsi svůj Top 10 podle kvality, nebo i podle pocitů, které v tobě nahrávky i po letech dokážou vyvolat ?
Některé starší písně zasáhly hluboce do mé puberty, a na to se nezapomíná. Vybíral jsem vesměs tituly, které byly ve své době šlágry, což se týkalo i psychedelických začátků Pink Floyd a Jefferson Airplane. To krásné a dokonalé bylo napsáno v sixties, v inspirovaných a šťastných časech zlaté éry bigbítu. ABBA měla v 70. letech skvělý singl Dancing Queen, ten bych možná zařadil na 11. místo. To až časem se prosadil komerční tlak rozhlasových stanic a gramofonových vydavatelství, který zahnal rock málem do undergroundu.

Jenomže kde je hranice mezi popem a rockem?
Sám na to hledám odpověď. Carpenters byli skvělý pop, to jistě, ale co třeba Mamas And Papas? Byli rockoví, nebo šlo o popík? A co Beatles? Navíc jsem se v posledních letech přestal o hitparády hlouběji zajímat a poslouchám převážně post-grunge a extrémní metal.

Letos v létě se tvé jméno překvapivě objevilo v tiráži časopisu Rock & Pop. Znamená to, že jsi vystřídal Vojtěcha Lindaura, který má na renomé tohoto časopisu nesmazatelnou zásluhu?
V žádném případě, pro redakci pouze vykonávám servis z externího postu editora. Na druhé straně jako dlouholetý spolupracovník Sparku jsem nemohl nechat vydavatele Rock & Popu ve štychu, když se práce v redakci zadrhla. Dokonce jsme před dvěma lety u mě na zahradě v Mělníku společně s Pavlem Schusterem, Karlem Balčirákem a Vojtou Lindaurem kuli plány, jaké to bude fajn, až vydavatelství One & One Company začne vedle Sparku vydávat také Rock & Pop. Když to neklapalo, byl jsem povolán tak trochu jako krizový manažer.


10 nejlepších světových singlů 60. let podle Jaromíra Tůmy:

Rick Nelson: Hello Mary-Lou (1961)
Hello Mary-Lou složil jiný slavný zpěvák rock´n´rollové éry Gene Pitney. Mohu je slyšet tisíckrát a nikdy mě neomrzí. Když se mě někdo zeptá, co je to pop music, pustím mu Ricka Nelsona. A když bude namítat, že mu to připadá naivní, průzračné, líbivé, řeknu – no, to je právě ta pop music. S brilantním instrumentálním doprovodem, je třeba dodat.

Rolling Stones - The Last Time (1965)
Rolling Stones ovládli v roce 1965 čelo britské hitparády s famózní trojicí singlů The Last Time, (I Can´t Get No) Satisfaction a Get Off Of My Cloud, z nichž druhý byl nejslavnější, ale první se mnou svým urputným a nesmlouvavým tahem bacil o zem. Už úvodní kytarový riff Keitha Richardse zvěstuje příchod Krysaře, za kterým půjdu oddaně jako řadová myš.

Pink Floyd - Arnold Layne (1967)
Jaké nádherně bizarní zvuky přinesl rok 1967! Na nahrávce má hlavní podíl kytarista a zpěvák Syd Barrett, můj vrstevník, kterému se už tehdy honily hlavou divné myšlenky. Ty odvedly geniálního tvůrce prvních písniček Pink Floyd do ústraní a letos i mezi hřbitovní zdi... I další singl See Emily Play byl krásně vyšinutý.

Moody Blues - Nights In White Satin (1968)
Takové majestátní songy jako by otevíraly zeměkouli. Moody Blues původně chtěli nahrát s Londýnským festivalovým orchestrem Dvořákovu Novosvětskou, ale pak se rozhodli pro konceptní album, jehož písně procházejí různými fázemi noci a dne. Z desky, která bývá uváděna jako jeden z prvních příkladů spojení rocku a klasiky, dodnes vyčnívá singl o nocích v bílém saténu.

Jefferson Airplane - White Rabbit (1967)
Písně, které opouštějí zavedené schéma verze-refrén a rostou jakoby jedním tahem od klidného úvodu až po závěrečnou erupci, mi vždycky dokázaly nahnat husí kůži. Třeba takový Gene Pitney v I´m Gonna Be Strong! Zpěvačka Grace Slick navíc obdařila vlastní skladbu White Rabbit značnou měrou uhrančivosti a surrealismu. Už v roce vydání 1967 jsem o tomto účinku psal v Melodii.

Elvis Presley - His Latest Flame (1961)
Presleyho jsem měl nejraději v období písní Good Luck Charm, Return To Sender, Rock-A-Hula Baby, (You´re The) Devil In Disguise a Bossa Nova Baby, prostě v letech 1962-63. Kdybych ale měl ukázat na Presleyho definitivní píseň, kde jsou dráždivý sex appeal, nosná melodie, báječná kapela a hitový potenciál namíchány v nejlepším poměru, vsadil bych na (Maria´s The Name) His Latest Flame...

Beatles - Thank You Girl (1963)
Jsou jistě památnější písně od autorské dvojice Lennon - McCartney, než toto opominuté béčko třetího singlu Beatles From Me To You z roku 1963. Ve mně však vyvolává vzpomínku na atmosféru prázdnin: je mi sedmnáct, zpívám s kamarády u táboráků ve Stráži pod Ralskem či v Hamru na Jezeře, dívky se na nás usmívají a sem tam ve tmě padne letmá pusa. Tak díky, lásko, thank you girl...

Bob Dylan - Lay Lay Lay (1969)
U Dylana si tuhle píseň objednali do filmu Midnight Cowboy a pak mu ji tam nevzali. Dobře jim tak, Dylan tuhle oduševněle krásnou a křehkou romanci zařadil na své album Nashville Skyline, ovlivněné stylem country, a našel v ní největší hit po tříletém útlumu. A svět s úžasem zaregistroval nový, křehký a jímavý rejstřík v Dylanově hlasu.

Walker Brothers - The Sun Ain´t Gonna Shine Any More (1966)
Dva se prali, třetí se smál. Taková byla situace na jaře 1966, když mezi ulítlé Beatles a uhrovité Rolling Stones vtrhli noblesní Walker Brothers a na čtyři týdny zasedli britský trůn. O rok předtím nazpíval tuhle píseň Frankie Valli se skupinou Four Seasons a teď mě napadá, že jeho originál jsem nikdy neslyšel. Stále mám co dohánět a objevovat... Mimochodem, Scott Walker je dnes v hudbě odvážný avantgardista.

Monkees - I´m A Believer (1967)
Zpochybňovaná “americká odpověď na Beatles” měla do kvalit liverpoolské čtyřky daleko, i když se jí nedávno zdařil obdivuhodný comeback. Píseň, kterou napsal Neil Diamond, však políbily snad všechny múzy nekomplikované pop music. Nahrávka si dodnes uchovala mladický drajv, jitřní svěžest a nakažlivou náladu, která vrací víru, že svět není trudné místo k životu.

Psáno pro: časopis mGuide 2006/07

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/10-nejlepsich-svetovych-singlu-60-let-podle-Jaromira-Tumy~24~rijen~2006/

Komentáře

celkový počet: 1

DJ.Giovanni  proč ne?

     
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.