10 jazzových desek podle Ivana Myslikovjana
7.1.2009 | Autor: Ivan Ivanov | sekce: publicistika
Saxofonistu Ivana Myslikovjana určitě budete znát jako vyhledávaného studiového hráče, autora několika sólových desek a z jeho hostování ve skupinách jako Laura a její tygři, Vladimír Mišík & Etc…nebo Monkey Business. Co možná nebudete vědět, je jeho spolupráce s DJs a projekty elektronické hudby, neboť od roku 2005 Ivan jezdí hrát na ostrov Ibiza, kde účinkuje v nejprestižnějších klubech jako Privilege nebo Space a natáčí s producenty Paco Fernanezem, Gary B, Bruno From Ibiza (Café Del Mar Music), Miss Luna (D).
Původně jsme se domlouvali, že Ivan Myslikovjan udělá výběr svých „deseti nej saxofonových desek všech dob“, ale vzhledem k šířce jeho inspiračních zdrojů jsme zadání rozšířili na jazzové desky obecně.
Jak ses dostal k jazzu a co byla tvoje první stěžejní deska?
Já měl sklony k improvizaci už na konzervatoři v Ostravě. O přestávkách jsme s kamarády jankovali u piana na jednoduché pop šlágry. To bylo období instinktivní, bez základních vědomostí – prostě jak se říká „pudovkin“. Pak přišlo setkání s pianistou Borisem Urbánkem a Jarkem Šimíčkem, kteří mě pozvali jako do kapely Jazzová Laboratoř. Po roce společného fungování jsme začali navštěvovat kurzy Karla Velebného Jazzová praktika v Praze. Tam jsem se seznámil s církevními stupnicemi a jejím použitím při improvizaci a od té doby už to byla jen práce sama na sobě. Cvičení, poslech, hraní… Moje první důležitá deska byla You Are Under Arrest Milese Davise.
Domníváš se, že se jazz může ještě někam posunout a dál vyvíjet?
Podle mě zůstane určitý základ stejný a neměnný a tím je jazzové jádro hudby a jeho zákony. Co ho však ovlivňuje ve vývoji jsou individuality muzikantů. Pak jsou to různé vlivy kolem, ať technologické a nebo žánrové, které do jazzu (a nejen do něj) pronikají!
Co tě v současné muzice baví a zajímá?
V posledním období nemám moc času sledovat hudební scénu, protože jsem hodně vytížený vlastní produkcí a koncertováním. Setkávání s novými mladšími muzikanty mi přináší velkou inspiraci a tvůrčí potencionál. Převážná většina live akcí se odehrává v diskotékových klubech u nás i ve světě. Tam vidím cestu. Od roku 2000, co tahle fůzuji s DJs různých žánrů jsem natočil kvanta původní hudby. Poslední byla skladba I Will Be Waiting kterou produkoval známý Gary B a vyšla letos na 15. kompilaci vydavatelství Café del Mar – Ibiza.
Původně jsme se domlouvali, že Ivan Myslikovjan udělá výběr svých „deseti nej saxofonových desek všech dob“, ale vzhledem k šířce jeho inspiračních zdrojů jsme zadání rozšířili na jazzové desky obecně.
Jak ses dostal k jazzu a co byla tvoje první stěžejní deska?
Já měl sklony k improvizaci už na konzervatoři v Ostravě. O přestávkách jsme s kamarády jankovali u piana na jednoduché pop šlágry. To bylo období instinktivní, bez základních vědomostí – prostě jak se říká „pudovkin“. Pak přišlo setkání s pianistou Borisem Urbánkem a Jarkem Šimíčkem, kteří mě pozvali jako do kapely Jazzová Laboratoř. Po roce společného fungování jsme začali navštěvovat kurzy Karla Velebného Jazzová praktika v Praze. Tam jsem se seznámil s církevními stupnicemi a jejím použitím při improvizaci a od té doby už to byla jen práce sama na sobě. Cvičení, poslech, hraní… Moje první důležitá deska byla You Are Under Arrest Milese Davise.
Domníváš se, že se jazz může ještě někam posunout a dál vyvíjet?
Podle mě zůstane určitý základ stejný a neměnný a tím je jazzové jádro hudby a jeho zákony. Co ho však ovlivňuje ve vývoji jsou individuality muzikantů. Pak jsou to různé vlivy kolem, ať technologické a nebo žánrové, které do jazzu (a nejen do něj) pronikají!
Co tě v současné muzice baví a zajímá?
V posledním období nemám moc času sledovat hudební scénu, protože jsem hodně vytížený vlastní produkcí a koncertováním. Setkávání s novými mladšími muzikanty mi přináší velkou inspiraci a tvůrčí potencionál. Převážná většina live akcí se odehrává v diskotékových klubech u nás i ve světě. Tam vidím cestu. Od roku 2000, co tahle fůzuji s DJs různých žánrů jsem natočil kvanta původní hudby. Poslední byla skladba I Will Be Waiting kterou produkoval známý Gary B a vyšla letos na 15. kompilaci vydavatelství Café del Mar – Ibiza.
10 jazzových desek podle Ivana Myslikovjana:
KEITH JARRETT – My Song (1977)
Kromě toho, že tady hraje úžasně Jan Garbarek je to jedna ze zásadních nahrávek K.Jarretta, kde se dotýká všech břehů své fantazie a jak já říkám – mazlení se s pianem:-). Souhra a souznění všech muzikantů, kdy se hudba opírá o silná melodická témata.
JELLOWJACKETS – Club Nocturne (1998)
Tato jazz fusion skupina mě hodně ovlivnila a posílila v mé hudební cestě! Vynikající témata bravurně zpracovaná kolektivní přípravou a aranžmá. Máte pocit jakoby dokonalého živého hudebního organismu, kde každý nástroj plní svoji výraznou roli a přitom v celku nikdo z nich nevyčnívá. Vše zde dokonale plyne - totální harmonie.
BOB MALACH – Mood Swing (1990)
Mistr saxofonista Bob Malach, který si vybral ke spolupráci ty nejlepší fusion muzikanty. On sám celé album stmeluje svoji mistrnou technikou a expresí. Má to šťávu a když je třeba tak i pořádný odpich. Nikdy nezapomenu na jeho komorní koncert v klubu Jazz Art v Praze.
KENNY GARRETT – Black Hope (1992)
Velký saxofonový mág, kterého přivedl na světovou scénu Miles Davis. Toto je tuším jeho první sólová a autorské deska. Propracovaná jazzová témata střídají jednoduché motivy dokonale a s nadhledem propracované skvělými muzikanty. Mám radost, že Garrettovo černé doufání se naplnilo – viva Obama!
ERIC MARIENTAL – Crossroads (1990)
Prví sólová deska Erica, který se stal mojí velkou inspirací. Album bylo tuším nominováno na ocenění Grammy a po právu!!! Bravurní až dokonalý instrumentalista, který je nejsilnější v melodický sólech ale nenechá nikoho nepochybách, že dokonale ovládá jazz od A po Z. Děkujeme za to taky chick Coreovi, který ho pro svět objevil!
DAVID SANBORN – Songs From The Night Before (1996)
Pro mě nejlepší blues, funk, soul, popový alt saxofonista co znám! Moje velká a inspirace a tónový vzor! On mě ovlivnil v tom abych se věnoval jen alt saxofonu. Znám téměř všechny jeho alba, ze kterých cítíte radost, dokonalost a neskutečnou energie, která mu jde straight from and to the heart :-) Díky Davide!!!
CHICK COREA ELEKTRIC BAND– Eye Of The Beholder (1988)
Zásadní a přelomové album světové jazzové hudby, které určilo směr mnoha jeho následovatelům. Chick byl vždy nadčasový, určitě taky proto, že tvrdě ale opravdu tvrdě pracuje a to s velkou radostí. Hudba naprosto pozitivní, neskutečně proaranžovaná, dokonale zvukově vyvážená. Výkony jednotlivých muzikantů, speciálně pak v živém provedení nemají žádné meze. Máte pocit, že už vše bylo řečeno, ale další skladba vás okamžitě vyvede z omylu:-)
BOBBY McFERRIN – Bang Zoom (1995)
Tak to je další hudební genius a mág, který má obrovský dar od boha ovládat naprosto dokonale svůj hlas. Zásadním způsobem ovlivnil myšlení hudební veřejnosti, protože cokoliv uchopí to zpracuje svým geniem tak, že nechápete co se děje. Zvláště pak jeho one man show! Toto je album, které pohladí svojí vnitřní harmonií a krásnými hudebními tématy. Opět dokonalá symbióza všech muzikantů. Obrovskou práci zde odvádí Russell Ferrante.
GREG OSBY – Season Of Renewal (1989)
Tak milí a vázění čtenáři – velká hudební revoluce proběhla v roce 1989!!! Greg Osby vydal toto své autorské album ve vlastní produkci. Navazuje na odkaz Milese Davise a posouvá ho ještě dál. Zbořil veškeré mýty o jazzu. Mimotonální saxofonová sóla jsou dokonale podporována bohatou harmonickou sazbou. Využívá všech možností techniky té doby a vytváří dojem naprosto futuristické hudby, která se dá hodně dobře poslouchat. Speciálně pak skladby se skvělým vokálem Cassandry Wilson. Nadčasové album – i po 20. letech je to pořád hudba budoucnosti!!!
BÉLA FLECK & FLECKTONES – Left Of Cool (1998)
Dokonalý fusion folkového bluegrass stylu se současnými trendy v hudbě. Béla Fleck je tradicionalista, který se vydal na cestu experimentu a ten mu dokonale vychází! Jeho akustické banjo se zde střídá s elektrickým. Je až téměř neskutečné jakou plnou hudbu můžou vytvářet tři muzikanti. Mistrovská basa Victora Wootena a drumitar Future Mana vám dávají jasný signál proč tomu tak je! Vytvářejí dokonalé harmonicko rytmicko melodické podhoubí pro vyniknutí tak citlivého nástroje jakým banjo je. Vidět je naživo je pastva pro uši i oči!
KEITH JARRETT – My Song (1977)
Kromě toho, že tady hraje úžasně Jan Garbarek je to jedna ze zásadních nahrávek K.Jarretta, kde se dotýká všech břehů své fantazie a jak já říkám – mazlení se s pianem:-). Souhra a souznění všech muzikantů, kdy se hudba opírá o silná melodická témata.
JELLOWJACKETS – Club Nocturne (1998)
Tato jazz fusion skupina mě hodně ovlivnila a posílila v mé hudební cestě! Vynikající témata bravurně zpracovaná kolektivní přípravou a aranžmá. Máte pocit jakoby dokonalého živého hudebního organismu, kde každý nástroj plní svoji výraznou roli a přitom v celku nikdo z nich nevyčnívá. Vše zde dokonale plyne - totální harmonie.
BOB MALACH – Mood Swing (1990)
Mistr saxofonista Bob Malach, který si vybral ke spolupráci ty nejlepší fusion muzikanty. On sám celé album stmeluje svoji mistrnou technikou a expresí. Má to šťávu a když je třeba tak i pořádný odpich. Nikdy nezapomenu na jeho komorní koncert v klubu Jazz Art v Praze.
KENNY GARRETT – Black Hope (1992)
Velký saxofonový mág, kterého přivedl na světovou scénu Miles Davis. Toto je tuším jeho první sólová a autorské deska. Propracovaná jazzová témata střídají jednoduché motivy dokonale a s nadhledem propracované skvělými muzikanty. Mám radost, že Garrettovo černé doufání se naplnilo – viva Obama!
ERIC MARIENTAL – Crossroads (1990)
Prví sólová deska Erica, který se stal mojí velkou inspirací. Album bylo tuším nominováno na ocenění Grammy a po právu!!! Bravurní až dokonalý instrumentalista, který je nejsilnější v melodický sólech ale nenechá nikoho nepochybách, že dokonale ovládá jazz od A po Z. Děkujeme za to taky chick Coreovi, který ho pro svět objevil!
DAVID SANBORN – Songs From The Night Before (1996)
Pro mě nejlepší blues, funk, soul, popový alt saxofonista co znám! Moje velká a inspirace a tónový vzor! On mě ovlivnil v tom abych se věnoval jen alt saxofonu. Znám téměř všechny jeho alba, ze kterých cítíte radost, dokonalost a neskutečnou energie, která mu jde straight from and to the heart :-) Díky Davide!!!
CHICK COREA ELEKTRIC BAND– Eye Of The Beholder (1988)
Zásadní a přelomové album světové jazzové hudby, které určilo směr mnoha jeho následovatelům. Chick byl vždy nadčasový, určitě taky proto, že tvrdě ale opravdu tvrdě pracuje a to s velkou radostí. Hudba naprosto pozitivní, neskutečně proaranžovaná, dokonale zvukově vyvážená. Výkony jednotlivých muzikantů, speciálně pak v živém provedení nemají žádné meze. Máte pocit, že už vše bylo řečeno, ale další skladba vás okamžitě vyvede z omylu:-)
BOBBY McFERRIN – Bang Zoom (1995)
Tak to je další hudební genius a mág, který má obrovský dar od boha ovládat naprosto dokonale svůj hlas. Zásadním způsobem ovlivnil myšlení hudební veřejnosti, protože cokoliv uchopí to zpracuje svým geniem tak, že nechápete co se děje. Zvláště pak jeho one man show! Toto je album, které pohladí svojí vnitřní harmonií a krásnými hudebními tématy. Opět dokonalá symbióza všech muzikantů. Obrovskou práci zde odvádí Russell Ferrante.
GREG OSBY – Season Of Renewal (1989)
Tak milí a vázění čtenáři – velká hudební revoluce proběhla v roce 1989!!! Greg Osby vydal toto své autorské album ve vlastní produkci. Navazuje na odkaz Milese Davise a posouvá ho ještě dál. Zbořil veškeré mýty o jazzu. Mimotonální saxofonová sóla jsou dokonale podporována bohatou harmonickou sazbou. Využívá všech možností techniky té doby a vytváří dojem naprosto futuristické hudby, která se dá hodně dobře poslouchat. Speciálně pak skladby se skvělým vokálem Cassandry Wilson. Nadčasové album – i po 20. letech je to pořád hudba budoucnosti!!!
BÉLA FLECK & FLECKTONES – Left Of Cool (1998)
Dokonalý fusion folkového bluegrass stylu se současnými trendy v hudbě. Béla Fleck je tradicionalista, který se vydal na cestu experimentu a ten mu dokonale vychází! Jeho akustické banjo se zde střídá s elektrickým. Je až téměř neskutečné jakou plnou hudbu můžou vytvářet tři muzikanti. Mistrovská basa Victora Wootena a drumitar Future Mana vám dávají jasný signál proč tomu tak je! Vytvářejí dokonalé harmonicko rytmicko melodické podhoubí pro vyniknutí tak citlivého nástroje jakým banjo je. Vidět je naživo je pastva pro uši i oči!
časopis mGuide 2008/12
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/10-jazzovych-desek-podle-Ivana-Myslikovjana~07~leden~2009/