Kino Aero na čtyři dny ovládnou hudební filmy
25.11.2009 | Autor: redakce | sekce: novinky
Sekce Hudební odysea přivádí na Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary od roku 2003 tvůrčí setkání kinematografie s hudbou. Výběr nejvýraznějších a nejúspěšnějších snímků ze všech uplynulých ročníků bude ke shlédnutí od zítřka do neděle v pražském kině Aero.
Hudební odysea vznikla jako přirozený odraz čilého života ve sféře hudebních filmů, od portrétů, koncertních snímků přes audiovizuální eseje, experimenty a mystifikace až po klipy či videoblogging.
Některé ze snímků, které budou promítnuty, ještě nesou pel aktuálních událostí (All Tomorrow´s Parties - hudební film roku 2009), jiné jsou dnes možná naléhavější a srozumitelnější než dřív (Hudební piráti - radikální dokument o copyrightu a kopírování).
Přehlídka přinese i jednu českou premiéru: švýcarský snímek Zvuky a ticho o producentu Manfredu Eicherovi a jeho slavném labelu ECM.
Best of Hudební odysea, Praha - Kino Aero, 26. - 29. 11. 09
Hudební odysea vznikla jako přirozený odraz čilého života ve sféře hudebních filmů, od portrétů, koncertních snímků přes audiovizuální eseje, experimenty a mystifikace až po klipy či videoblogging.
Některé ze snímků, které budou promítnuty, ještě nesou pel aktuálních událostí (All Tomorrow´s Parties - hudební film roku 2009), jiné jsou dnes možná naléhavější a srozumitelnější než dřív (Hudební piráti - radikální dokument o copyrightu a kopírování).
Přehlídka přinese i jednu českou premiéru: švýcarský snímek Zvuky a ticho o producentu Manfredu Eicherovi a jeho slavném labelu ECM.
Best of Hudební odysea, Praha - Kino Aero, 26. - 29. 11. 09
Program: čtvrtek / pátek / sobota / neděle
Momentky, čt 26. 11., 18:00 (100 Kč)
Není divu, že jeden z prvních celovečerních portrétů z oblasti československého rocku vznikl právě o tajemném, vřelém, originálním a nesmírně nadaném Dežovi Ursinym. Život slovenského rockového básníka skončil v osmačtyřiceti letech. Od té doby je s námi už jen jeho hudba. Spoluhráči Marián Varga, Jaro Filip či Andrej Šeban hovoří o jiskřivé i komplikované osobnosti. Ženy, producenti, děti: z „momentek“ se skládá portrét výjimečného hudebníka, od bohémských let až po fascinující finále: askezi a vnitřní klid před očekávanou smrtí. (SK, 2008, režie: Peter Krištúfek)
Patti Smith: Sen o životě, čt 26. 11., 20:30 (100 Kč)
Portrét legendární hudebnice, výtvarnice a básnířky, která bývá označována za kmotru punkové scény, vznikal jedenáct let. Smithová se zjevila na scéně v sedmdesátých letech a omráčila svým jedinečným stylem: poetickou zuřivostí, hudbou a charakteristickým sebevědomím. Ve filmu sledujeme mnohostrannou, charismatickou a intimně přímou umělkyni skrze promluvy, vystoupení, písňové texty, rozhovory, ale i její malby a fotografie. Patti Smith, jež pro film přijala i roli vypravěčky, mluví o lidské zkušenosti jako o zdrcujícím rozporu. (USA, 2008, režie: Steven Sebring)
Hudební piráti, pá 27. 11., 18:00 (100 Kč)
Několikanásobně oceněná zběsilá koláž Craiga Baldwina se vrací do časů, kdy velký střet s copyrightem a kopírováním hudby předznamenali první progresivní tvůrci. Skupina Negativland pojmenuje svůj singl U2, načež po léta čelí žalobám od vydavatele stejnojmenných hvězd. Skladatel John Oswald si hraje s nahrávkami druhých, panenky Barbie náhle mluví hlasem amerických vojáků. Tvorba na křižovatce nezi výtečnou zábavou a mediálním aktivismem. Film a jeho protagonisté kladou podstatné otázky: kdy je možné využít cizí tvorbu jako východisko jiné, vlastní? (USA, 1995, režie: Craig Baldwin)
All Tomorrow's Parties, pá 27. 11., 20:30 (100 Kč)
Nick Cave se skupinou Grinderman, Portishead, Animal Collective, Sonic Youth, The Yeah Yeah Yeahs, Grizzly Bear, Belle and Sebastian, Battles a desítky dalších účinkují v koncertním filmu, který metodou DIY, tedy „udělej si sám“, portrétuje stejnojmenný kultovní festival. Hudebníci a posluchači tu žijí v těsném společenství, v intimní komunitní atmosféře, která je průsečíkem čerstvé hudby, svérázné zábavy a táborového životního stylu. Thurston Moore ze skupiny Sonic Youth charakterizoval festival jako „dokonalý hudební mix“. Nejzásadnější film o nezávislé scéně za poslední roky! (UK, 2009, režie: Jonathan Caouette)
Videoklipy: Les a tuš, pá 27. 11., 22:30 (80 Kč)
Během posledních let zasáhl světovou nezávislou scénu zájem o muzikanty, kteří vystupují v nejprostší možné konstelaci: sami s akustickým nástrojem, viz kalifornský zpěvák Devendra Banhart či písničkářka Joanna Newsom. I jiné scény jako by cítily čas na “cestu z města”. V klipech se zas a znovu objevuje les: idylický, fantazijní, nezávislý na člověku, u Jaga Jazzist lynchovsky tajemný a silný. Klipy také zaznamenávají návrat animované kresby. Protagonisty klipů jsou Joanna Newsom, Bonnie Prince Billy, Emiliana Torrini, Animal Collective, Devendra Banhart, Iron & Wine, Múm, M. I. A. a další. (pásmo, různí autoři)
Arvo Pärt: 24 preludií k fuze, so 28. 11., 17:00 (100 Kč)
Hudba Arva Pärta, estonského duchovního skladatele, zní už pětadvacet let na světových scénách, do filmu ji použili Tom Tykwer, Gus van Sant a další. Dokument sleduje skladatele v krátkých epizodách: jako by pátral, odkud se bere jeho mimořádnost. „Škoda, že nemůžete natočit tu vůni,“ říká Pärt kameramanovi na estonském tržišti. Cituje, co mu řekl metař na ulici: Skladatel by prý měl milovat každý zvuk. „Časové znamení v rádiu někdy zní, jako by za tím byl celý život.“ Dar geniálního talentu nese s mírným údivem, odpovědností, štěstím i melancholií. (EST, 2002, režie: Dorian Supin)
Zvuky a ticho, so 28. 11., 19:00 (100 Kč)
Slavnostní česká premiéra velkého hudebního putování světem tónů, zvuků a šumu. Tato road movie sleduje výjimečného producenta Manfreda Eichera, vůdčího ducha vydavatelství ECM, na koncertech, v nahrávacích studiích, šatnách a nepravděpodobných místech. Ve filmu vystupují mnozí z těch, které Eicher už čtyřicet let vydává: Arvo Pärt, Dino Saluzzi, Jan Garbarek, Eleni Karaindrou, Anouar Brahem, Gianluigi Trovesi, Kim Kashkashian, Nik Bärtsch, Marilyn Mazur a mnozí další. (CH, 2009, režie: Peter Guyer a Norbert Wiedmer)
Videoklipy: Jiné tělo, so 28. 11, 21:00 (zdarma)
Na nezávislé scéně dnes mnoho hudebníků odkládá jednoznačnou pohlavní identitu a utíká z klece přidělených mužských a ženských rolí. Tematické pásmo videoklipů o tom podává svědectví. Skupina Antony & The Johnsons nachází existenciální témata v transsexuální a pangenderové stylizaci, kanadská performerka Peaches přejímá atributy mužské síly a zběsilého rváčství, V hudbě se dnes často (někdy provokativně) ruší hranice mezi mužem a ženou, živými a mrtvými, člověkem a mytickou bytostí. V pásmu dále: The Knife, Björk, Bonnie Prince Billy & Scout Niblett... (pásmo, různí autoři)
Tokyo Noise, ne 29. 11., 18:00 (100 Kč)
Tokio na počátku 21. století, jeho obyvatelé a umělci. Pozorování a pokus o diagnózu: neboť svéráz tvůrců je jen reakcí na většinovou japonskou společnost. I ta se může jevit jako extentrické umělecké dílo, kudy tedy vede hranice? Psycholog hovoří o autistickém způsobu života, který se vytvořil v husté populaci země. Fotograf Nobuyoshi Araki označuje hluk za jeden ze základních aspektů Tokia. Umělkyně hlukové hudby mluví o inspiraci v sadomasochistické bondáži, tj. umění svazování. Proč jsou roboti v japonských komiksech vždy přátelské a kladné postavy? Vymizí v budoucnosti „hotely lásky“, jedinečně designovaná útočiště pro sexuální zážitky? (SE/FI, 2002, režie: Kristian Petri, Jan Röed, Johan Söderberg)
Arthur Russell: Riskantní kombinace, 29. 11., 20:30 (100 Kč)
Queer komunity, stejně jako příznivci alternativního diska a newyorského postpunku, si v posledních letech objevili Arthura Russella - cellistu, buddhistu a vedoucího newyorské scény The Kitchen, který zemřel na AIDS v roce 1992. Zanechal po sobě nádherné jemné písně a rozsáhlý archiv perfekcionisty, který většinu radši nikdy nezveřejnil. Film, v němž vystupují Philip Glass a Allen Ginsberg, se vrací ke kulturní historii New Yorku posledních dekád, ke zkušenosti homosexuálů a pacientů s AIDS, ke katarznímu procesu umělecké tvorby. (UK/USA, 2008, režie: Matt Wolf)
Momentky, čt 26. 11., 18:00 (100 Kč)
Není divu, že jeden z prvních celovečerních portrétů z oblasti československého rocku vznikl právě o tajemném, vřelém, originálním a nesmírně nadaném Dežovi Ursinym. Život slovenského rockového básníka skončil v osmačtyřiceti letech. Od té doby je s námi už jen jeho hudba. Spoluhráči Marián Varga, Jaro Filip či Andrej Šeban hovoří o jiskřivé i komplikované osobnosti. Ženy, producenti, děti: z „momentek“ se skládá portrét výjimečného hudebníka, od bohémských let až po fascinující finále: askezi a vnitřní klid před očekávanou smrtí. (SK, 2008, režie: Peter Krištúfek)
Patti Smith: Sen o životě, čt 26. 11., 20:30 (100 Kč)
Portrét legendární hudebnice, výtvarnice a básnířky, která bývá označována za kmotru punkové scény, vznikal jedenáct let. Smithová se zjevila na scéně v sedmdesátých letech a omráčila svým jedinečným stylem: poetickou zuřivostí, hudbou a charakteristickým sebevědomím. Ve filmu sledujeme mnohostrannou, charismatickou a intimně přímou umělkyni skrze promluvy, vystoupení, písňové texty, rozhovory, ale i její malby a fotografie. Patti Smith, jež pro film přijala i roli vypravěčky, mluví o lidské zkušenosti jako o zdrcujícím rozporu. (USA, 2008, režie: Steven Sebring)
Hudební piráti, pá 27. 11., 18:00 (100 Kč)
Několikanásobně oceněná zběsilá koláž Craiga Baldwina se vrací do časů, kdy velký střet s copyrightem a kopírováním hudby předznamenali první progresivní tvůrci. Skupina Negativland pojmenuje svůj singl U2, načež po léta čelí žalobám od vydavatele stejnojmenných hvězd. Skladatel John Oswald si hraje s nahrávkami druhých, panenky Barbie náhle mluví hlasem amerických vojáků. Tvorba na křižovatce nezi výtečnou zábavou a mediálním aktivismem. Film a jeho protagonisté kladou podstatné otázky: kdy je možné využít cizí tvorbu jako východisko jiné, vlastní? (USA, 1995, režie: Craig Baldwin)
All Tomorrow's Parties, pá 27. 11., 20:30 (100 Kč)
Nick Cave se skupinou Grinderman, Portishead, Animal Collective, Sonic Youth, The Yeah Yeah Yeahs, Grizzly Bear, Belle and Sebastian, Battles a desítky dalších účinkují v koncertním filmu, který metodou DIY, tedy „udělej si sám“, portrétuje stejnojmenný kultovní festival. Hudebníci a posluchači tu žijí v těsném společenství, v intimní komunitní atmosféře, která je průsečíkem čerstvé hudby, svérázné zábavy a táborového životního stylu. Thurston Moore ze skupiny Sonic Youth charakterizoval festival jako „dokonalý hudební mix“. Nejzásadnější film o nezávislé scéně za poslední roky! (UK, 2009, režie: Jonathan Caouette)
Videoklipy: Les a tuš, pá 27. 11., 22:30 (80 Kč)
Během posledních let zasáhl světovou nezávislou scénu zájem o muzikanty, kteří vystupují v nejprostší možné konstelaci: sami s akustickým nástrojem, viz kalifornský zpěvák Devendra Banhart či písničkářka Joanna Newsom. I jiné scény jako by cítily čas na “cestu z města”. V klipech se zas a znovu objevuje les: idylický, fantazijní, nezávislý na člověku, u Jaga Jazzist lynchovsky tajemný a silný. Klipy také zaznamenávají návrat animované kresby. Protagonisty klipů jsou Joanna Newsom, Bonnie Prince Billy, Emiliana Torrini, Animal Collective, Devendra Banhart, Iron & Wine, Múm, M. I. A. a další. (pásmo, různí autoři)
Arvo Pärt: 24 preludií k fuze, so 28. 11., 17:00 (100 Kč)
Hudba Arva Pärta, estonského duchovního skladatele, zní už pětadvacet let na světových scénách, do filmu ji použili Tom Tykwer, Gus van Sant a další. Dokument sleduje skladatele v krátkých epizodách: jako by pátral, odkud se bere jeho mimořádnost. „Škoda, že nemůžete natočit tu vůni,“ říká Pärt kameramanovi na estonském tržišti. Cituje, co mu řekl metař na ulici: Skladatel by prý měl milovat každý zvuk. „Časové znamení v rádiu někdy zní, jako by za tím byl celý život.“ Dar geniálního talentu nese s mírným údivem, odpovědností, štěstím i melancholií. (EST, 2002, režie: Dorian Supin)
Zvuky a ticho, so 28. 11., 19:00 (100 Kč)
Slavnostní česká premiéra velkého hudebního putování světem tónů, zvuků a šumu. Tato road movie sleduje výjimečného producenta Manfreda Eichera, vůdčího ducha vydavatelství ECM, na koncertech, v nahrávacích studiích, šatnách a nepravděpodobných místech. Ve filmu vystupují mnozí z těch, které Eicher už čtyřicet let vydává: Arvo Pärt, Dino Saluzzi, Jan Garbarek, Eleni Karaindrou, Anouar Brahem, Gianluigi Trovesi, Kim Kashkashian, Nik Bärtsch, Marilyn Mazur a mnozí další. (CH, 2009, režie: Peter Guyer a Norbert Wiedmer)
Videoklipy: Jiné tělo, so 28. 11, 21:00 (zdarma)
Na nezávislé scéně dnes mnoho hudebníků odkládá jednoznačnou pohlavní identitu a utíká z klece přidělených mužských a ženských rolí. Tematické pásmo videoklipů o tom podává svědectví. Skupina Antony & The Johnsons nachází existenciální témata v transsexuální a pangenderové stylizaci, kanadská performerka Peaches přejímá atributy mužské síly a zběsilého rváčství, V hudbě se dnes často (někdy provokativně) ruší hranice mezi mužem a ženou, živými a mrtvými, člověkem a mytickou bytostí. V pásmu dále: The Knife, Björk, Bonnie Prince Billy & Scout Niblett... (pásmo, různí autoři)
Tokyo Noise, ne 29. 11., 18:00 (100 Kč)
Tokio na počátku 21. století, jeho obyvatelé a umělci. Pozorování a pokus o diagnózu: neboť svéráz tvůrců je jen reakcí na většinovou japonskou společnost. I ta se může jevit jako extentrické umělecké dílo, kudy tedy vede hranice? Psycholog hovoří o autistickém způsobu života, který se vytvořil v husté populaci země. Fotograf Nobuyoshi Araki označuje hluk za jeden ze základních aspektů Tokia. Umělkyně hlukové hudby mluví o inspiraci v sadomasochistické bondáži, tj. umění svazování. Proč jsou roboti v japonských komiksech vždy přátelské a kladné postavy? Vymizí v budoucnosti „hotely lásky“, jedinečně designovaná útočiště pro sexuální zážitky? (SE/FI, 2002, režie: Kristian Petri, Jan Röed, Johan Söderberg)
Arthur Russell: Riskantní kombinace, 29. 11., 20:30 (100 Kč)
Queer komunity, stejně jako příznivci alternativního diska a newyorského postpunku, si v posledních letech objevili Arthura Russella - cellistu, buddhistu a vedoucího newyorské scény The Kitchen, který zemřel na AIDS v roce 1992. Zanechal po sobě nádherné jemné písně a rozsáhlý archiv perfekcionisty, který většinu radši nikdy nezveřejnil. Film, v němž vystupují Philip Glass a Allen Ginsberg, se vrací ke kulturní historii New Yorku posledních dekád, ke zkušenosti homosexuálů a pacientů s AIDS, ke katarznímu procesu umělecké tvorby. (UK/USA, 2008, režie: Matt Wolf)
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/novinky/Kino-Aero-na-pet-dnu-ovladnou-hudebni-filmy~25~listopad~2009/
Komentáře
&;