JazzDance.cz
Pražský jazzový podzim slibuje několik pozoruhodných sestav zejména díky dlouholetým koncertním řadám Jazz Meets World a AghaRTA Prague Jazz Festival. Druhá jmenovaná potěší srdce jazzmanů především triem Chrise Pottera, amerického saxofonisty třicátnické generace, který se prosadil jak řadou vlastních alb, tak účinkováním ve špičkových sestavách Davea Hollanda nebo Dave Douglase i na comebackovém albu Steely Dan Two Against Nature, oceněném předloňskou Grammy (ostatně stejně jako poslední CD Hollandova kvintetu Not For Nothin'). 8. října s ním v Lucerna Music Baru budou hrát kontrabasista Scott Colley a bubeník Bill Stewart, čtvrtý člen Potterova kvartetu z loňského alba Travelling Mercies (Verve/Universal Music) má tentokrát bohužel jiné povinnosti, ale o to bude koncert nejspíš zajimavější. Dalším dobrodružným triem bude 19. října opět v Lucerna baru česko-belgicko-francouzská sestava Jiří Stivín (saxofony a flétny) - Ali Haurand (kontrabas) - Daniel Humair (bicí), mnoho zajímavého lze jistě čekat i od druhého pražského koncertu francouzského trumpetisty Erika Truffaze s jeho stabilním drum'n'bass/acidjazzovým kvartetem. Čerstvé album The Walk Of The Giant Turtle (Blue Note/Monitor-EMI) sice neobsahuje rapování chlapíka jménem Nya, ale zato je plné hybných groovů, decentních nálad a záhadných zvuků, to vše v základní elektro-akustické sestavě trubka-piano-basa-bicí. Těšte se na 28. října. 9. listopadu se v Lucerna baru (kde taky jinde...) představí se svou kapelou kamerunský baskytarista, zpěvák a multiinstrumentalista Richard Bona, známý ze dvou vlastních alb i nové podoby Pat Metheny Group, další akce AghaRTA festivalu jsou už víceméně prověřenými jistotami: Laco Déczi & Cellula New York (7.10.), baskytaroví šílenci Victor Bailey (12.10. opět s někdejším Davisovým saxofonistou Benniem Maupinem) a Marcus Miller (20.10.) plus kvartet kytaristy Mike Sterna (18.11.).
Alternativnéjší série Jazz Meets World přinese, jak už z jejího názvu vyplývá, nejrůznější podoby prolnutí jazzu s jeho nejpůvodnějším inspiračním zdrojem, tedy tradiční a lidovou hudbou různých oblastí. Už příští pondělí 22. září se do Jazz Clubu Železná vrátí newyorský saxofonista a klarinetista Matt Darriau, který v Praze hrál se svým Paradox Triem a slavnými Klezmatics. Jeho partnerem v duu s názvem Desasatro Totale je akordeonista a zpěvák Willy Schwarz, který má spíše folklórní kořeny a vystupoval mimo jiné i s Tomem Waitsem. Tenhle koncert by si neměli nechat ujít milovníci klezmeru a balkánské hudby, stejně jako následující večer s bulharskou dechovkou Karandila v Baráčnické rychtě (24. září). Podobnou záležitostí, ovšem přicházející z končin na sever od Matky měst, je Warsaw Village Band neboli Kapela ze wsi Warszawa, která vystoupí 9. října v klubu Joshua Tree ve Slovanském domě. Mladá šestičlenná sestava svou hudbu sama charakterizuje jako "hardcore folk" nebo "bio techno". Z ještě vzdálenějšího severu, konkrétně z Norska, přijede 14. října do stále socialisticky ohavné Reduty (ovšem s krutě kapitalistickými cenami na baru) duo Karin Krog (zpěv) - Jacob Young (kytara). Zatímco hvězda prvně jmenované září na světové jazzové scéně od 60. let , kdy poprvé vystoupila v Praze s tehdy ještě stejně málo známým Janem Garbarkem (později se proslavila hlavně spoluprací s britským saxofonistou Johnem Surmanem), kytarista a skladatel Jacob Young (ročník 1970) patří k největším nadějím současného skandinávského jazzu. Žák legendárního Jima Halla vystupoval a natáčel s lidmi jako Jon Christensen, Nils Petter Molvaer, Trygve Seim, DJ Strangefruit, Larry Goldings nebo Bugge Wesseltoft, předloni mu vyšlo třetí, vysoce ceněné album Glow a vloni duetní nahrávka Where Flamingos Fly s Karin Krog a hostujícím kontrabasistou Arildem Andersenem v produkci Johna Surmana. Další dva koncerty série JMW se odehrají v poněkud industriálním prostoru Abaton v Holešovicích, využívaném zatím hlavně protagonisty taneční scény. 15. října se tam představí v našich končinách už potřetí průkopníci spojení jazzové improvizace a orinetální hudby, americký kvartet Oregon. Zakládající členy, kytaristu a klávesistu Ralpha Townera, basistu Glena Moorea a hráče na plátkové dechy Paula McCandlesse doplňuje v současné sestavě bubeník Mark Walker. Na aktuální živé nahrávce Oregonu s názvem Live at Yoshi´s z roku 2001 se objevují starší i nové skladby v hodně jazzové podobě, s mnoha improvizacemi a těměř funkovými rytmy. O necelý týden později, 21. října, rozezvučí Abaton srbský saxofonista Boris Kovač a jeho LaDaABa Orchest, který svou strhující show zpestřil i předloňský festival Alternativa. Šestičlenná sestava skladatele a multiinstrumentalisty Kovače vznikla před několika lety jako reakce na děsivou realitu života ve válkou zmítané bývalé Jugoslávii. Dešifrovaný název orchestru zní "La Danza Apocalyptica Balcanica" a perfektně vystihuje jeho repertoár: je to excentrický cyklus tanců jako tango, valčík, kalypso nebo rumba, které jsou hrány stylem syfilitického salonního orchestru, briskně balancujícího mezi atmosférou dekadentní vídeňské kavárny v roce 1920 a Titaniku půl hodiny poté, co se všechny nápoje začaly servírovat s ledem.
Vedle akcí obou zmíněných přehlídek bych čtenáři těchto řádků rád připomněl i další z pražských koncertů "nejrychlejší dechovky na světě", rumunských Fanfare Cioccarlia 25. září na letní scéně Stromovka Music Garden a čtvrtou návštěvu britského barytonsaxofonisty a freejazzového cestovatele George Haslama, který opět s českými a slovenskými kolegy vystoupí 5. října pod hlavičkou George Haslam's FreeTime v novém klubu White Crow v Šárce (dostanete se tam autobusy z Dejvické směrem na Suchdol). Georgova říjnová návštěva bude předzvěstí improvizačně-freejazzového festivalu s bohatou mezinárodní účastí, který by se měl v Praze uskutečnit příští rok na konci února.