IX. Pražský industriální festival, 13. a 14. prosinec
Každý, kdo alespoň letmo sleduje dnešní post-industriální scénu ví, že tato dříve poměrně homogenní hudební větev nabyla postupem let neskonale pestrou škálu podob. Kdysi nezbytné kovové propriety nyní byly ve většině případů nahrazeny nejrůznějšími elektronickými přístrojï - od osvědčených analogových až po ty využívající nejmodernější technologie. Mnozí z interpretů navíc do svého rejstříku přibrali i dříve zřídka vídané akustické nástroje nebo se dokonce ztotožnili s výrazovými prostředky DJů a v jejich arzenálu nalezneme gramofony a celé archivy vinylových elpíček a singlů. A právě takto mnohovrstevnatou post-industriální scénu představí posluchačům pražská agentura Ars Morta Universum prostřednictvím již IX. Pražského industriálního festivalu, který letos proběhne 13. - 14. prosince v žižkovském klubu Matrix.
SOBOTA 13. 12. 2003 od 20:00
DOMESTIC FRONT (USA) - elektronická hudba matoucí povahy
Sobotní večer a tím i celou dvoudenní akci zahájí Američan Thom Bailey, operující pod značkou Domestic Front. Sám sebe označuje za "nomádského elektronického hudebníka", jehož cílem je přimět posluchače k porozumění osvobozujícímu potenciálu hluku a chaotických zvukových výbojů. Většina jeho skladeb je místo formálně pevně utvořených celků záměrně postavena na čiré představivosti. Baileyho hudba je směsí silně zmutované, procesované elektroniky a podivných hluků z okolního prostředí, které cestou dezorientace vedou k bodu nula bez souvislosti s jakýmikoliv vnějšími jevy. Vystoupení Domestic Front budou doprovázet finské videoperformerky Enilas a nový domácí projekt Birds Build Nest Underground, využívající ke svým zvukovým kreacím soustavy gramofonů a obskurních gramodesek.
THE THREE (CZ) - alchymistický obřad transmutace
Legenda domácí scény, táborsko-pražští The Three se v živém provedení objeví po osmileté pauze a s novým programem Antimother. Jejich rané ambientně-industriální skladby jakoby razily průkopnickou cestu hudebníkům, kteří se objevili v pozdějších letech - například americkým Yen Pox. Jejich nové hudební pásmo, které v těchto dnech vydává tuzemská Nextera, je zvukovým ztvárněním alchymistického procesu transmutace. Neutišitelný pocit tajemna, nedotknutelně vzdáleného a zároveň nebezpečně blízkého chaosu je onou nevyslovitelnou nejednoznačností, která je zřetelně patrná při poslechu nejnovějšího materiálu. Podle dostupných informací bude živé vystoupení The Three provázeno obřadním představením - tedy potvrzením výše uvedeného.
4+S/M (CZ) - hudebně-performační představení
Další z projektů mimořádně činorodého hudebníka, žurnalisty a performera Alexe Švamberka. I tentokrát bude jeho hudební náplň zahalena rouškou tajemství - pokud však jinak vždy nevyspytatelný Švamberk nabídne přítomným posluchačům takový hudební zážitek jako před několika dny v rámci Festivalu Alternativa, kde hudebně doprovázel japonského tanečníka Ryuzo Fukuharu, o potřebné napětí a působivou atmosféru jistě nebude nouze.
NEUER RAUM (D) - nová tvář old-school industrialu
Neuer Raum je společným projektem Thomase Knaufa a Marcela Mulacka, kteří se jinak věnují svým vlastním hudebním aktivitám pod hlavičkou Human Destructur, resp. Dresden 45. V Neuer Raum jako by záměrně na chvíli aspoň částečně opustili to, čím se vyznačují jejich sólové počiny - tedy odlidštěný death-industrial v případě Human Destructur, ne nepodobný Einleitungszeit, či rytmický noise Dresden 45, upomínající na Esplendor Geométrico nebo D.A.F. V Neuer Raum vytvořili oba hudebníci zcela nový prostor, plný fantazie a tvůrčí imaginace.
BAD SECTOR (I) - vstříc kosmickému ambientu
Bad Sector je deset let starý one-man projekt Massima Magriniho, italského vědce na poli zvuku a počítačové hudby. V jeho pojetí jde o hudbu založenou na procesování digitálního signálu, přičemž středem pozornosti je pro něj průnik ambientu, experimentu, noiseu a minimalismu. Dosud vydal 14 titulů - 11 cd a 3 vinylové tituly. Alba jako Ampos, Plasma, Polonoid či Transponder jsou vrcholy žánru, který Magrini nazývá hluboce emocionálním temným ambientem. Jiní jeho tvorbu označují jako kosmický ambient, čemuž odpovídají i používané zvukové zdroje - generátory analogového audio signálu, radiové přijímače, snímače tlukotu srdce, upravené syntezátory, midi ovladače vlastní výroby, přednatočený materiál či velkoplošná videoprojekce. Loni zahájil spolupráci s video-umělcem Giacomo Verdem, která vyústila ve vytvoření multimediální skupiny XEAR zaměřené na vytváření interaktivních instalací a tvorbu hudby pro divadelní představení. Massimo Magrini aka Bad Sector vystupuje v České republice podruhé - poprvé byl hostem IV.Pražského industriálního festivalu v roce 1998.
NEDĚLE 14. 12. 2003 od 20:00
AGHIATRIAS (CZ) - konfrontace surreálného a reálného světa
Z hlediska hudební formy je tento projekt po skupinách Skrol či Zygote dalším krokem seskupení Hirsch-Sanoll-Block na cestě integrace tonálního do atonálního resp. klasického do postindustriálního. Na rozdíl od předchozího hudebního materiálu Aghiatrias je nejnovější počin Regions of Limen rozsáhlé dark-ambientní album, věnované tématu podprahového smyslového vnímání a jeho fiktivní hudební aplikaci. Meditativní charakter skladeb je prozářen výboji imaginárního radioaktivního záření, znázorňujících tektonické záblesky chvilkového prozření. Soubor směřuje k čistotě vyjadřovacích prostředků ve snaze o zdůraznění úlohy primárně potlačovaného a ignorovaného duchovního rozměru našeho světa, poukazuje přitom na zásadní význam prahových "struktur" našeho vnímání.
DELAYER (UK) - atavismy moderní doby
Po dubnovém vystoupení Rapoon jde o další z "nástupnických projektů" britské legendy zoviet*france. Za názvem Delayer se totiž skrývá jejich bývalý člen Andy Eardley, který ve skupině působil počátkem 90. let. Jeho hudba, jejímž základním výchozím zdrojem je práce s dechem, navozením atmosféry šamanského obřadu směřuje k určitému druhu transu. První album Delayer Breath by beath by breathing obsahuje z větší části nevydané skladby, které Andy Eardley vytvořil pro odchodu ze zoviet*france. Kromě hlasu tu znějí jemné zvuky píšťal a didgeridoo společně s elektronickými pulzy, vše samozřejmě upravované efektovými procesory - nejčastěji echy a reverby, typickou známkou domovských ZF.
JUDE (PL) - industriální hardcore punk noise
Tato polská skupina byla založena v roce 1993 jako uskupení pěti lidí, kteří se kromě hudby věnovali též jiným médiím - videu, tisku, performačnímu umění atd. Podle vlastních slov hrají Jude násilnou hudbu, založenou na instinktech a impulsech, plnou emocí. Konvenčně lze tvorbu skupiny označit jako "industriální hardcore punk noise". Hudební výraz Jude se přitom stále vyvíjí - od prvních zkoušek s nekvalitními nástroji, smyčkami, kazetami apod se během let vybavili elektrickými kytarami či třeba dvěma bicími soupravami... Kromě veřejných hudebních produkcí je soubor aktivní i na poli humanitárních aktivit. Na Pražském industriálním festivalu se Jude objeví po více než roční pauze.
EINLEITUNGSZEIT (SK/CZ) - "ukazujeme sebe ze dna těla"
Toto dnes již slovenskočeské uskupení existuje více než 10 let. Jak sami říkají, "jsme zaznamenáni v počítači Vesmíru a plníme jen svoje poslání...momentálně je čas být u monitoru..." Čas úvodu, jak zní český překlad jejich německého názvu, plně vyjadřuje tento fenomén. Koncertní představení Einleitungszeit se vyznačují nezvyklou intenzitou, k čemuž kromě drtivě absorbčního soundu v poslední době přispívá i živelná, expresivní tanečnice T-01 / Sangredans. Skupina se stala vyhledávanou akvizicí řady mezinárodních evropských festivalů a rozhodně patří mezi současnou špičku tohoto žánru. Svoji naprostou nezávislost na hudebním průmyslu pak Einleitungszeit potvrdili tím, že svá poslední dvě cd Doba úvodu a Auranoise vydali vlastním nákladem.
SPEAR (PL) - ticho jako cesta k poznání světa
Spear se zaměřují na naslouchání "hlasů" prostředí. Konkrétní zvuky z různých zdrojů jsou základními prvky jejich hudby, která není výrazem pocitů či myšlenek, ale mnohem více způsobem, kterým se snaží nalézt a pochopit neměnný základ všehomíra. Čistotou myšlenky, která se odráží v jejich hudbě, se Spear po 10 letech existence prosazují stále více nejen v rodném Polsku, ale i ve světovém měřítku. Mystická atmosféra jejich balad nabízí srovnání s Current 93, imaginativní práce se zvukem a tichem se v lecčem podobá Coil - což ovšem nic nemění na jejich svébytnosti. Krystalický sound některých nahrávek - především pak In Search Of Sparks je naprosto unikátní.
Více informací o festivalu a jednotlivých interpretech:
www.arsmorta.org
www.pragueindustrial.org
www.artpiranha.cz
www.plusultra.org.pl
infomail:
arsmorta@centrum.cz
ars.morta@worldonline.cz