Festwochen 2005: Mozart, Boesmans, Bach, Händel a Janáček
13.5.2005 | Autor: Compress | sekce: novinky
Přes sto šedesát hudebních a divadelních představení stojí na letošním programu Vídeňských Festwochen, jež byly zahájeny v sobotu 7. května. Koncepce hudební složky festivalu pro tento a příští dva roky vychází za prvé ze snahy o propojení Festwochen s Mozartovým rokem 2006, druhý hlavní důraz klade hudební ředitel festivalu Stéphane Lissner na vyzdvižení tradice velké evropské barokní hudby s Georgem Friedrichem Händelem a Johannem Sebastianem Bachem.
První hudební premiérou a zároveň jedním z vrcholných zážitků letošního festivalu bylo nastudování Mozartovy opery Lucio Silla pod taktovkou Nikolause Harnoncourta (premiéra 12. května v Theater an der Wien). Na tuto inscenaci navážou v následujícím ročníku festivalu, a tedy mozartovském roce 2006, další tři Mozartovy opery: Kouzelná flétna a Cosi fan tutte pod vedením Daniela Hardinga a Zaide s dirigentem Louisem Langréem.
V divadle Ronacher se 23. května uskuteční premiéra jednoaktové opery Philippa Boesmanse Julie (dirigent Kazushi Ono). Autorem inscenace je Luc Bondy, jejž se známým belgickým skladatelem pojí dlouholetá spolupráce. Bondy napsal libreta již k několika Boesmansovým operám, což platí i v případě Julie: libreto, které vychází ze Strindbergovy truchlohry Slečna Julie, vytvořil Luc Bondy společně s Marie-Louise Bischofbergerovou.
Peter Sellars, jeden z nejvýraznějších divadelních a operních režisérů současnosti, se rozhodl pro Vídeňské Festwochen znovunastudovat scénickou interpretaci Bachových kantát BWV 199 Mein Herze schwimmt im Blut a BWV 82 Ich habe genug. Inscenace, na níž se Sellarsem spolupracuje americká mezzosopranistka Lorraine Hunt Lieberson a dirigent Craig Smith, měla světovou premiéru v roce 2001 v New Yorku a dočkala se u kritiky i publika velice pozitivního ohlasu. Bachovy kantáty budou mít ve Vídni premiéru 10. června v divadle Ronacher.
V koprodukci Vídeňských Festwochen a Opéry National de Paris vznikla Bondyho inscenace Händelovy opery Hercules (13. května v Theater an der Wien). Velké barokní drama o žárlivosti mělo v režii Luca Bondyho a za hudebního vedení Williama Christieho premiéru v loňském červenci při Festivalu d`Aix-en-Provence a po několika představeních během Festwochen bude hostovat v New Yorku, Londýně a Los Angeles.
V češtině a němčině bude konečně představen Janáčkův písňový cyklus Zápisník zmizelého, a to jako miniaturní operní inscenace (premiéra 19. června v Hale E v komplexu MuseumsQuartier). Režisér Klaus Michael Grübel převedl Janáčkův cyklus 22 písní na motivy lásky mladého moravského venkovana Janíka a krásné tmavooké cikánky Zefky na divadlo a na společném vystoupení tenora Petera Straky a herečky Angely Winkler ukazuje možnosti setkávání hudby a divadla.
Vstupenky na jednotlivá představení v ceně od 8 až do 152 eur lze zarezervovat telefonicky na +43/1/589 22 11, anebo zakoupit prostřednictvím internetu na www.festwochen.at.
První hudební premiérou a zároveň jedním z vrcholných zážitků letošního festivalu bylo nastudování Mozartovy opery Lucio Silla pod taktovkou Nikolause Harnoncourta (premiéra 12. května v Theater an der Wien). Na tuto inscenaci navážou v následujícím ročníku festivalu, a tedy mozartovském roce 2006, další tři Mozartovy opery: Kouzelná flétna a Cosi fan tutte pod vedením Daniela Hardinga a Zaide s dirigentem Louisem Langréem.
V divadle Ronacher se 23. května uskuteční premiéra jednoaktové opery Philippa Boesmanse Julie (dirigent Kazushi Ono). Autorem inscenace je Luc Bondy, jejž se známým belgickým skladatelem pojí dlouholetá spolupráce. Bondy napsal libreta již k několika Boesmansovým operám, což platí i v případě Julie: libreto, které vychází ze Strindbergovy truchlohry Slečna Julie, vytvořil Luc Bondy společně s Marie-Louise Bischofbergerovou.
Peter Sellars, jeden z nejvýraznějších divadelních a operních režisérů současnosti, se rozhodl pro Vídeňské Festwochen znovunastudovat scénickou interpretaci Bachových kantát BWV 199 Mein Herze schwimmt im Blut a BWV 82 Ich habe genug. Inscenace, na níž se Sellarsem spolupracuje americká mezzosopranistka Lorraine Hunt Lieberson a dirigent Craig Smith, měla světovou premiéru v roce 2001 v New Yorku a dočkala se u kritiky i publika velice pozitivního ohlasu. Bachovy kantáty budou mít ve Vídni premiéru 10. června v divadle Ronacher.
V koprodukci Vídeňských Festwochen a Opéry National de Paris vznikla Bondyho inscenace Händelovy opery Hercules (13. května v Theater an der Wien). Velké barokní drama o žárlivosti mělo v režii Luca Bondyho a za hudebního vedení Williama Christieho premiéru v loňském červenci při Festivalu d`Aix-en-Provence a po několika představeních během Festwochen bude hostovat v New Yorku, Londýně a Los Angeles.
V češtině a němčině bude konečně představen Janáčkův písňový cyklus Zápisník zmizelého, a to jako miniaturní operní inscenace (premiéra 19. června v Hale E v komplexu MuseumsQuartier). Režisér Klaus Michael Grübel převedl Janáčkův cyklus 22 písní na motivy lásky mladého moravského venkovana Janíka a krásné tmavooké cikánky Zefky na divadlo a na společném vystoupení tenora Petera Straky a herečky Angely Winkler ukazuje možnosti setkávání hudby a divadla.
Vstupenky na jednotlivá představení v ceně od 8 až do 152 eur lze zarezervovat telefonicky na +43/1/589 22 11, anebo zakoupit prostřednictvím internetu na www.festwochen.at.
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/novinky/Festwochen-2005-Mozart-Boesmans-Bach-Hndel-a-Janacek~13~kveten~2005/
Komentáře
&;