Dvě legendy progresivního rocku ve stejný den v Praze
Živoucí legenda a pravděpodobně nejzásadnější kapela progresivního rocku, momentálně britsko-americká čtveřice KING CRIMSON, se chystá potřetí do Čech. Během turné k novému albu 'The Power To Believe' vystoupí 17. června od 20 hodin ve společenském sále Kongresového centra v Praze. KC vznikli v lednu 1969 v Londýně ze souboru Giles, Giles & Fripp, záhy odehráli první koncert jako předkapela Rolling Stones v Hyde Parku a vydali první album 'In The Court Of The Crimson King', které se stalo přelomovou deskou rockové historie. Na něm, stejně jako na následujícím 'In The Wake of Poseidon' (1970), zpívá Greg Lake, později třetina další artrockové legendy Emerson, Lake & Palmer. Vůdčí osobností KC byl však od počátku kytarista Robert Fripp, jehož zvukové hledačství, tvořivý potenciál a inteligentní skladatelství skupině záhy vynesly pozici naprostého kultu. Dříve neslýchané struktury skladeb a originální nástrojové kombinace dospěly na dalších albech 'Lizard' (1970) a 'Islands' (1971) na pomezí jazzu a soudobé vážné hudby, momenty čirého krásna se tu prolínají a abstraktně psychedelickými plochami a písňovou melodikou, navazující na nejlepší nahrávky The Beatles (ostatně jejich LP Abbey Road osobně považuji za první artrockovou desku). V závěrečné fázi prvního období své existence, s bubeníkem Billem Brufordem (ex-Yes) a zpívajícím baskytaristou Johnem Wettonem (ex-Family, později Uriah Heep, UK, Asia) KC výrazně přitvrdili svůj zvuk, aniž by slevili z myšlenkové progresivity (za samostatnou úvahu by ostatně stály i jejich texty). Poslední album 'Red' (1974), natočené ve zmíněné trojici, mimochodem uváděl jako jeden ze svých inspiračních zdrojů i nebožtík Cobain z Nirvany. Poté pedantický vůdce Fripp kapelu uložil na šest let ke spánku. Po krátkém odpočinku se začal věnovat rozmanitým vlastním projektům a spolupáci s osobnostmi jako Brian Eno, Peter Gabriel, David Bowie, Daryll Hall, Blondie nebo později David Sylvian. V roce 1981 přišel s novou sestavou, ve které z jeho bývalých spoluhráčů figuroval pouze Bill Bruford, dalšími partnery se mu stali kytarista a zpěvák Adrian Belew (ex-Zappa/Bowie/Talking Heads), a hráč na baskytaru, stick a jiné strunné podivnosti Tony Levin (Paul Simon/Lou Reed/John Lennon/Peter Gabriel). Alba 'Discipline' (1981), 'Beat' (1982) a 'Three Of A Perfect Pair' (1984) přinesla svěží odlehčenou hudbu, inspirovanou minimalismem a tehdejší novou vlnou. Následovala další pauza, ze strany Roberta Frippa vyplněná m.j. dalšími sólovými projekty a také založením vlastního nezávislého labelu Discipline Global Mobile. V roce 1994 se KC objevili na scéně potřetí, v kompletní předchozí sestavě, doplněné na dvojité trio druhým bubeníkem Patem Mastelottem a dalším hráčem na stick Trey Gunnem. Po vydání alba 'THRaK', kombinujícího tvrdost období kolem desky Red s hravostí předchzí inkarnace souboru, se KC objevili poprvé v Praze: koncert v Kongresovém centru byl pro většinu přítomných bezpochyby výjimečným zážitkem. Po fraktalizaci šestičlenného obsazení na čtyři improvizační 'sub-sestavy', nazvané ProjeKct One, Two, Three a Four a poté dalším, o něco méně nápaditém albu 'The ConstruKction Of Light' (2000), natočeném už v kvartetu Fripp-Belew-Gunn-Mastelotto, přijeli KC podruhé. Jednoznačnými vrcholy koncertu v Divadle Archa byly kolektivní improvizace, které kapela vkládá mezi své skladby už od počátku 70. let. Nyní tedy přijíždějí Fripp a spol. potřetí, opět ve čtyřčlenné podobě a s novým, poměrně zdařilým albem 'The Power To Believe' (DGM-Sanctuary/Panther). Luxusní prostředí Společenského sálu někdejšího Paláce kultury s pohodlnými křesly je pro vzrušující a zvukově vždy naprosto precizní vystoupení KC jako stvořené. Míné dilema ovšem budou mít ti, kteří zbožňují také dlouholeté souputníky KC, britskou pětici YES (www.yesworld.com) - ta totiž ve stejný den hraje od osmi v T-Mobile Aréně, a to poprvé u nás v historické sestavě Jon Anderson (zpěv), Chris Squire (baskytara), Steve Howe (kytary), Rick Wakeman (klávesy) a Alan White (bicí). Takže kam vyrazíte?