Dnes se podíváme na akord obecného značení X13, který si konkrétně přiblížíme na souzvuku A13.
celý článek
Doplnění | Daniel Forró | 23.7.2014 |
Samozřejmě jsou tam všechny tóny diatonické stupnice, ale té, jejíž základní tón je o kvartu výše než základní tón X13 akordu, protože akordy obsahující malou septimu se v klasické teorii diatonické harmonie staví pouze na dominantě.
Rozšířeně tonální hudba, blues, jazz a soudobější styly využívající chromatickou harmonii samozřejmě můžou tento akord postavit na kterémkoli stupni, i na nedoškálném.
Taky je dobré uvést, že se u tohoto akordu často vynechává tercie, aby se nemlátila s intervalem 11. Pokud tam tercie je, vynechá se 11.
Pokud se vynechá i kvinta, akord A13 můžeme zapsat i jako G7maj/A, čili tvrdě velký septakord G na basovém tónu A.
Rozšířeně tonální hudba, blues, jazz a soudobější styly využívající chromatickou harmonii samozřejmě můžou tento akord postavit na kterémkoli stupni, i na nedoškálném.
Taky je dobré uvést, že se u tohoto akordu často vynechává tercie, aby se nemlátila s intervalem 11. Pokud tam tercie je, vynechá se 11.
Pokud se vynechá i kvinta, akord A13 můžeme zapsat i jako G7maj/A, čili tvrdě velký septakord G na basovém tónu A.