Kytarové procesory Roland používám od poloviny devadesátých let. Mám s nimi dobré zkušenosti, vždy měly svůj osobitý charakter a dobře se mi míchaly do výsledného zvuku různých stylů...
celý článek
Analogové krabičky to nenahradí.. | Richi | 17.2.2009 |
Zajímalo by mě, pro koho a na co jsou podobné multiefekty vlastně určeny. Pokud máte doma cvičné kombo s efekty nebo i simulacemi (Fender G, XD, Vox DA, ...), tak má většinou lepší zvuk než jakékoli i starší jednokanálové s předřazenou ME-20. Pokud máte pedalboard s analog efekty, také dostanete lepší zvuk než z ME-20. Pokud potřebujete třeba na revival spoustu různých zvuků a nechcete se tahat s velkým pedalboardem nebo investovat do drahých jednotlivých vintage efektů nebo nových efektů profi třídy, jediný multiefekt co se dá použít na jakémkoli podiu i s pure celolampou a zachová vám původní lampový sound, je Vox Tonelab, co má 12AX7 lampu ne na zkreslení, ale jako simulaci lampového konce (s výkonem v mW). Ani jeden multiefekt Boss, Digitech, Korg, Zoom, Line6, Yamaha, Rocktron, Behringer aj, a to ani ten nejdražší a nejvyšší z každé řady nezní tak měkce a analogově jako Vox Tonelab. Hrál jsem si prakticky se všema dost dlouho, testoval na Fender kytarách, aparátech Blues Jr., Princeton Reverb 65, HK Statesman, Carvin Vintage 16 aj. Boss ME-20 a podobné ostatní výše jmenované zněly stále trochu digitálně, ostře, zkreslení "chemické" i po hodinách nastavování a nalezení jejich "optimálního" zvuku, tedy i když jsem zjistil, že nic lepšího už z toho opravdu nevyrazím... U všech jsem si opět trochu zahrál, až když jsem je dal pryč a hrál čistě kytara - aparát nebo přes nějaké staré analog krabičky :-) U Tonelabu mi chybí jen jediné - dvojitý kompresor (jeden s lehčím sustainem zapnutý vlastně stále a druhý výraznější na čistá sóla), takže je dobré sehnat si třeba starý MXR (ještě bez LEDky) a nechat ho stále zapnutý před Tonelabem. Až teprve po několikerém ověření (na různých aparátech i podiích)skutečně nezdigitalizovaného zvuku z Tonelabu jsem rozprodal i celou svoji sbírku několika desítek vintage starých efektových kousků a ani po roce ještě nelituju, Tonelab stále "stačí", nejen na praktické použití, ale i pro hraní pro radost, na rozdíl od všech ostatních, které třeba na podiu díky své variabilitě a tisícům možností ještě i posloužily (Boss GT řada), ale třeba pro radost při brnkání doma ten digitální nádech mi radost nedělá ani na 50% toho, jak to hraje napřímo. Pouze jedna maličkost k Tonelabu - je nutné vyměnit původní lampu za běžnou TAD (made in Germany) - jakákoliv jiná (GT Fender, JJ, Svetlana, Tesla, Philips, Orange) přece jen zostřuje zvuk do zbytečně silných prezenc frekvencí a musí se stahovat Prezence na efektu, s TAD ne a Prezence na efektu lze ponechat značně otevřený, takže i na singly se dá dostat při zkreslení krásný táhlý tón s množstvím vyšších harmonických, ale zní stále měkce. Budu rád, jestli jsem tímto někomu pomohl ušetřit zbytečně vyhozené peníze za digitální krám, který když už ne hned, tak po čase určitě moc radosti nepřinese (v ceně efektu seženete rovnou celé kombo s efekty a bude hrát líp) nebo naznačil podle mě zatím zřejmě jedinou alternativu k analog efektům (dokonce i k vintage pro puristy).