Muzikus.cz homepage
přihlášení uživatele
PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELE JE ZRUŠENÉ
vyhledávaní
článek
Osobnost, která si právem zaslouží zařazení do kategorie legenda legend. Velikán, který postrčil rock and roll a tím pádem kytaru nejen přes konec padesátých let, ale v podstatě zároveň patřil k...
celý článek

Vítězslav Štefl

 

Komentáře

celkový počet: 3

Petr Smolek  Mnoho nepřesností na malém prostoru
Autor  Re: Mnoho nepřesností na malém prostoru
prax67  Re: Re: Mnoho nepřesností na malém prostoru

     
 
 
&;
Mnoho nepřesností na malém prostoru | Petr Smolek | 10.11.2004 |
Náhodou jsem surfoval, hledám totiž informace o zpěvákovi Frankie Sardo.

V článku mne zaujalo, že se Holly často vytrácel v mladém věku do zakouřených náleven. To jsem o něm opravdu nevěděl.
Myslel jsem si, že se dovím něco více o The Three Tunes s nimiž natočil That´ll Be The Day u Deccy a byl to propadák. Myslel jsem, že se dovím něco o originálech písnišek Rave On nebo Oh Boy (jak k nim Holly přišel). Myslel jsem, že se dovím něco více o Frankie Sardo, o němž nyní píši studii. Ale místo toho si budu muset opravit informaci, kterou mám zafixovanou již asi 35 let, že Peggy je reálná osoba, přítelkyně Jeryho Allisona. To tak bývá, že manželky jsou u některých lidí i blízké přítelkyně.
V textu chybí vysvětlení proč Holly odešel od Deccy a proč začal natáčet, jako Buddy Holly nebo jako The Crickets v cloviském studiu Normana Pettyho, což je klíčový moment Hollyho kariéry. A co víc :kdo to byl Norman Petty (a jeho manželka Vivian) a co dělal pro muzikanty (např. The Norman Petty Trio, Jimmy Bowen, Buddy Knox, The Fireballs, Ray Ruff, Carolyn Hester, Sonny West, Arthur Alexander, Jimmy Gilmer atd.) včetně Hollyho! Odchd od Pettyho je v článku vylíčen velmi povrchně a tudíž nepřesně. Jak například dělal Petty proslulé echo Hollyho nahrávek? Už to víte? (Nad tím jsme tady tenkrát kroutili hlavama). Je to daleko důležitější, než že manželka potratila.
Holly v té době žil v New Yorku a zaujali ho smyčce. Pomýšlel na úplně jinou karieru, než rokenrolového zpěváka (Kromě jiného se chtěl stát producentem. Produkoval první nahrávky např. Waylona Jenningse).
V newyorském hotelu natáčel dema, která o mnohém vypovídají (je na nich slyšet i rozhovory s manželkou Marii Ellenou Santiago). Mimochodem tento materiál byl použit i pro gramofonový průmysl. O tom v článku není ani slovo! Proč? (Je to velmi zajímavě zpracované a bylo to i komerčně úspěšné. Ostatně dělal to Norman Petty.)
Jinými slovy chci říci, že když někdo něco píše, tak by si měl opatřit dostatek kvalitního materiálu a ne pár slintů bulvárních pisálků.
To se pochopitelně obrazí i na diskografii. Ta je mimořádně nepřehledná a spatlaná. Některé nahrávky se objevují dvakrát, některé chybí úplně a jsou bez čísel (Decca, Coral, Brunswick, příp.anglických protějšků). Tato diskografie je pro profesionála prakticky nepoužitelná. Poznámka: V Hollyho případě má prvořadý význam singlová diskografie, teprve pak LP.
Atd. atd.např. na osudové turné (mělo být rokenrolové poslední) sestavil Holly doprovoodnou kapelu zcela náhodně z přátel, kteří měli zrovna čas a chuť. Neměla být zárodkem něčeho dalšího.........atd.
Souhlasím s Vámi, že Holly byl velký kyarista. Dokazují to už jeho první nahrávky. Pořídil je jeho táta při (myslím) Hollyho dvanáctých narozeninách. Zpěv je všelijaký ale ta kytara je už jasná. (Tyto a výše zmiňované nahrávky jsem získal od Hollyho rodičů v šedesátých letech.)
S přátelskými pozdravy Petr Smolek
Re: Mnoho nepřesností na malém prostoru | Autor | 23.11.2004 |
Vážený pane, děkuji Vám za Vaše postřehy, mnoho věcí ale musím uvést na pravou míru. Věřte mi, že při kompletizaci každého článku musím brát v potaz rozsah, takže není možné se zabývat úplně a detailně vším, čím Buddy Holly prošel – nota bene záležitostmi, které měly na jeho vývoj jak člověka tak i muzikanta menší vliv, než ostatní věci (mám nyní na mysli např. vaše poznámky např. o Three Tunes).
Co se týče Allisona a otázky kolem Peggy – šlo mi o to zdůraznit, že skladba je o skutečné osobě, nikoli tedy o vymyšlené postavě a za druhé – bubeník Jerry Allison a jeho vztah k Peggy Sue, to by vydalo na další odstavec, což jistě dobře víte.
Vaše další otázky – osobnost N. Pettyho jsem nemusel podle Vašeho názoru pominout, ale sám víte, že jde o tak výraznou osobu, že by vydala na samostatný článek – a toto je článek o B. Hollym. Petty jeho osobnost pouze zvýraznil, takže už jenom z toho důvodu jsem se u něj a jeho producentských praktik nezdržoval, dávám přednost bližšímu přiblížení nástrojů a vybavení každého kytaristy. O producentech jsem už několikrát psal včetně způsobů natáčení, kde jsem se atké zmiňoval o některých speciálních cestách při natáčení hallů atd.
Celkově také vycházím i z toho, přiblížit našim čtenářům každého kytaristu nejen z hlediska sady odborných dat (to by bylo příliš suché a jednoduché), ale hlavně jako člověka – protože feeling je v muzice, jak jistě víte, velice podstatná věc. Proto tedy těch několik poznámek z osobního života, které se výrazně podepsaly na Buddyho osobnosti – a věřte mi, že své materiály opravdu nečerpám z haldy bulvárních plátků, jak jste napsal, ale ze seriózních pramenů (biografie, fan-ziny, dobový tisk, dobové i současné recenze, žebříčky a ankety dobové i současné, archívy z news několika labelů), včetně členství v jeho fan-clubech a hlavně na základě vlastních poznatků a poslechů. Tato Vaše poznámka se mě osobně dost nemile dotkla. Domnívám se, že rozhodně nemůžete hodnitit kvalitu mých pramenů (samozřejmě je Vám zde ani nebudu prezentovat). Myslím, že větší serióznost by z Vaší strany vzájemné komunikaci jen prospěla.
Další Váš dotaz, proč jsem se nezmínil o některých demonahrávkách – opět opakuji, že o nich vím, ale z hlediska rozsahu článku jsem je prostě umístit nemohl.
Píšete také mj. že diskografie Buddyho je založena na singlech – to je běžně známý fakt, ale tento přehled jsem do závěru článku nemohl umístit už jenom z hlediska místa, rozsahu – sám víte, že by to byl značný seznam. Stejný problém jsem např. řešil u kytaristů Elvise Presleyho a dalších osobností – také i tam jsem byl nucen celkový seznam nahrávek značně zkrátit.
Možná jste si také mohl lépe a pozorněji přečíst úvodní slovo ke každé kategorii v diskografii, kde vysvětluji, proč a jaké tituly jsem zařadil – takže Vaše poznámka o opakování některých titulů je nepřesná, sám jistě víte, že některé společnosti si při svých vydáních zařazovaly bonusy, rarity a další nahrávky (včetně demo snímků a Vámi zmíněných singlových nahrávek) – celkově jsou pak tyto desky v diskografii Buddyho určitým přínosem a už jenom proto by měly být zmíněny.
Kdybyste si také pozorněji přečetl některé pasáže, odpovědi na své otázky by jste v nich jistě našel.
A na závěr bych Vás ještě požádal – nevkládejte mi do úst Vaše interpretace mého textu.
Děkuji
Autor
Re: Re: Mnoho nepřesností na malém prostoru | prax67 | 1.3.2020 |
Moc dobře jste to, pane Štefl, napsal.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.