Muzikus.cz homepage
přihlášení uživatele
PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELE JE ZRUŠENÉ
hledat v muzikontaktu
v celém muzikontaktu
distributora značky
v názvu per. akce
muzikontakt

LIKIN Jurij

Diamantová 124, 25082, Horoušánky, ČR
tel.: 603 170 189
 

Jurij Likin je českým hudebníkem běloruského původu. První ocenění (Mezinárodní soutěž Concertino Praha 1984) přišlo již při jeho studiu na Hudebním lyceu v Minsku a svou úspěšnou sólovou kariéru zahájil Jurij Likin tehdy vystoupením s orchestrem na pódiu Běloruské filharmonie. V získávání prvních cen na nejvýznamnějších národních i mezinárodních soutěžích pokračoval tento muzikant také během svého studia na Běloruské hudební akademii u profesora Borise Ničkova. Ve stejnou dobu začal rovněž působit jako sólo hobojista v Symfonickém orchestru Běloruské filharmonie a jako hostující hobojista Petrohradského symfonického orchestru.
V roce 1992 získal stipendium francouzské vlády pro studium na Pařížské
konzervatoři u prof. Maurice Bourguea; u stejného pedagoga pak studoval sólovou i komorní hru v Praze. V roce 1994 získal Jurij Likin angažmá v Pražské komorní filharmonii. Ve stejném roce se stal členem Pražského dechového kvinteta a sólohobojistou Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK, kde působí dodnes. Vystupuje na četných hudebních festivalech v Evropě, Japonsku a USA, jako sólista i komorní hráč natočil řadu skladeb pro Český a Běloruský rozhlas a pro řadu gramofonových společností. V roce 1999 obdržel prestižní výroční cenu francouzských kritiků „Choc du Monde de la Musique“ za nahrávku komorních skladeb Leoše Janáčka. Hraje na hoboj značky Fossati-Paris model Soliste.
Pravidelně je zván na mezinárodní mistrovské kurzy ve Francii, Anglii, Japonsku, Rusku a USA. Přednáší také na New York University in Prague (od roku 2010) a na Mezinárodních mistrovských kurzech Hudební fakulty JAMU v Brně. Od roku 2009 je profesorem hoboje a od roku 2013 proděkanem Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Jurij Likin je členem Rady Programu poskytování příspěvků na tvůrčí a studijní účely Ministerstva kultury ČR, členem Prezídia Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka v Brně, členem poroty vědecké ceny Francouzské republiky a Akademie věd ČR.

Miláčkem obecenstva se stal sólista Jurij Likin, který velkým oblým tónem bezchybně zvládl i nejrychlejší řetězce šestnáctinek a trylkové ozdoby klíčových vět koncertu pro hoboj W. A. Mozarta (Schwäbisches Tageblatt, 30.1.2006, Blahopřání v tónech)
Viele Pferdestärken… …o to více je obdivuhodné, s jakou chutí a muzikálnosti žongloval Jurij Likin s laskavou konverzací. Bez chybného nasazení a průběžně zaoblovaným tónem zvládal hobojista slabosti tohoto kusu se šarmem, nenásilně ale zcela s jistotou provedení [Domenico Cimarosa Concerto pro hoboj a smyčce] (ged, HAZ, 14.3.2002)

Jurij Likin je úžasný hobojista. On hraje Mozartův Koncert v C dur tak zábavně a s tolika svižnými a rychlými kroky plné fantazie a hravě – s tolika otáčkami a čerstvostí, že je člověk permanentně užaslý a nadšený. Jeho tón je jemný a zároveň silný a navíc zcela zpěvný. „Velký ruch“ způsobil tento Koncert svého času v Mannheimu – vyprávěl Mozart. …Velký úspěch (Furore) také díky Juriji Likinovi v Reutlingenu. (hdw, Reutlinger General-Anzeiger, 28.1.2006)

Harmonie a klasická radost ze hry dominovala v Koncertu pro hoboj Josefa Haydna. Zde vykouzlil sólo hobojista umělecko-hodnotnou okrasu a nechal kutálet trylky a vykvést nejjemnější melodické girlandy. Zvuk dechů se proháněl v tónu lidového Rondo-téma, Andante tklivě meditovalo. Radost smyslů a vynikající provedení bylo značkou kvality. (Crista Vogel, Das Orchestrer, 2.2006)

Naher Osten… …nadchnout a dodatečně se etablovat mohl orchestr s Koncertem pro hoboj a smyčce [Domenica Cimarosy]. Přiměřeně k potěšení z poslechu přispěl měkký, teplý tón hoboje znamenitě intimujícího sólisty Jurije Likina, který vedle čistoty své hry prokázal virtuózní schopnosti. (Die Wochenzeitung, Naher Osten verändert das VHS-Maisterkonzert, 19.3.2002)

…Jurij Likin a Pascal Moragues v posledních dvou sonátách Francise Poulenca z roku 1962 vystihují dokonale dvojznačnost této hudby jen zdánlivě klasické, tragické i žertující, k obrazu CD absolutně nádherného, jiskřícího inteligencí a sensibilitou. (Jacques Bonnaure, francouzský časopis Répertoire, 1997, nejvyšší ohodnocení 10 de Repertoáre za nahrávku Francis Poulenc, Harmonia Mundi, edice Praga PRD 250109, 1996-1997)

…pan Jurij Likin patří k nejvýznamnějším reprezentantům hry na dechové nástroje u nás… (Ing. Roman Bělor, ředitel SO FOK, nyní ředitel hudebního festivalu Pražské jaro)


 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.