Muzikus.cz homepage
přihlášení uživatele
PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELE JE ZRUŠENÉ
vyhledávaní

zvukAvantone Pro CLA–10A - staronová legenda

26.11.2020 | Autor: Roman Jež | sekce: pro muzikanty - testy
Jako dlouhodobý spokojený majitel studiových monitorů Yamaha NS–10M jsem si už začal pomalu zoufat. Monitory se přestaly vyrábět a před čtyřmi léty jsem horko těžko sháněl náhradní výškové reproduktory. Co když mi ale časem odejdou znovu? Nebo třeba basové reproduktory či výhybka?

Teď mám po obavách a se mnou jistě i řada dalších zvukových režisérů a sounddesignérů. S klidným svědomím můžu říct, že pasivní Avantone Pro CLA–10 a aktivní CLA–10A jsou plnohodnotný identický nástupce s ambicí stát se novým etalonem profesionálního studiového poslechu.


Rozbalení dárku pod stromečkem
Když pominu pád letadla, potopení lodi nebo výbuch sopky, nemohou monitory cestou utrpět žádnou újmu. Jsou totiž zabaleny hned ve čtyřech vrstvách. Velká krabice obsahuje dvě menší, v každé z nich je jeden monitor zabalen v silném igelitovém obalu. Sám monitor je ještě pečlivě obalen bílou pružnou fólií. Při vybalování jsem si připadal jako při otevírání ruské matrjošky. Trošku zdlouhavější vybalování je ale vyváženo dobrým pocitem, že o produkt bylo ze strany výrobce pečováno po všech stránkách až do posledního okamžiku.


První dojmy
V rukou doopravdy držíte staré dobré NS-10M se vším všudy. Lehce mě zaskočila vyšší váha, ale v příští pikosekundě jsem si uvědomil, že mám zapůjčenu aktivní verzi monitorů se zabudovaným výkonovým zesilovačem. Pečlivé provedení uzavřené ozvučnice z poctivé MDF má naprosto stejné rozměry i povrchovou úpravu jako legendární předloha – černá dýha s výraznou kresbou dřeva. Kromě popisů jsou monitory z přední strany poplatny svým vzorům; na zadní straně se nacházejí vstupy, regulační a ovládací prvky a bytelný žebrovaný chladič. Pasivní verze CLA–10 je i ze zadní strany od originálu prakticky k nerozeznání.
Dílenské zpracování se zdá poctivé a pečlivé, chod ovladačů je přesný s aretacemi, konektory jsou kvalitní a vydrží i násobné přepojování. Celkový dojem je velice solidní a bytelný. K monitorům jsou přibaleny nalepovací gumové nožičky, aby se po umístění na stůl nebo poličku eliminoval přenos zejména nízkých frekvencí na podložku.

Drobná odbočka – Kdo za vším stojí?
Na vývoji monitorů se podílel Chris Lord-Alge, jehož zvukový podpis nesou jedny z nejlepších nahrávek nonartificiální muziky od 70. let minulého století až do současnosti. Ať už se jedná o Rolling Stones, Tinu Turner, Joe Cockera, Bruce Springsteena, Madonnu, Cure nebo soundtrack pro film Rocky IV. Stejně tak se podílel na vývoji plug-inů značek Universal Audio a Waves. Chris nabídl své dokonalé uši i dlouholeté zkušenosti práce s NS–10 a společně s vývojovým týmem Avantone Pro vytvořili přesnou kopii předobrazů tak dokonale, že se jednotlivé komponenty nabízejí i jako náhradní díly pro NS–10M i CLA–10.


Popis monitorů, aneb i hyeny by kupovaly Avantone
Jak jsem již napsal, je přední panel prakticky totožný s legendárním předobrazem. Vévodí mu standardně bílý basový reproduktor o průměru 18 cm, který je jasným poznávacím znamením těchto monitorů. O přenos vyšších frekvencí se stará pod ochrannou mřížkou umístěný 3,5cm výškový reproduktor. Jen nápis Avantone Pro CLA–10A s Chrisovým podpisem dává na vědomí, že se jedná o novou reinkarnaci pověstných NS–10M.


Na zadní straně monitoru je poctivě přimontován panel, jehož větší část zabírají žebra hliníkového chladiče zabudovaného výkonového zesilovače. Na jedné straně je síťový vypínač a panelový eurokonektor pro připojení síťového kabelu. Napájecí napětí můžeme přizpůsobit pomocí přepínače, který je chráněn průhledným štítkem před nechtěným přepnutím. Modely určené pro evropský trh jsou sice již nastaveny na 230 V, je ale lépe před prvním připojením nastavení raději zkontrolovat – k tomu nás nabádá i červená přelepka napájecího konektoru.
Vstupy označené Input jsou vyřešeny dvěma konektory. Pro připojení symetrického signálu pomocí konektoru XLR (canon) nebo TRS (jack) slouží sdružený combo konektor, nesymetrický signál můžete přivést kabelem s koncovým konektorem RCA (cinch), nebo do vstupu TRS prostě zapojit monofonní/nesymetrický konektor jack. V případě brumu vzniklého zemnicí smyčkou spolehlivě poslouží přepínač GND Lift. Pomocí otočného potenciometru Volume se nastavuje hlasitost monitoru a ovladač VTPC umožní virtuálně proměnit horizontální NS–10M na jejich předchůdce NS–10 orientované vertikálně. Jemné aretace obou ovládacích prvků umožňují přesné a hlavně stejné nastavení páru.


Kontrolní otázka: Proč jsou produkty vyvíjené pod kuratelou Chrise Lorda-Algeho označeny kryptogramem CLA? Například i studiové výkonové zesilovače CLA-100 a CLA-200, kterými můžete napájet nejen pasivní monitory Avantone?

Jak to funguje pro uši?
Nedočkavý a natěšený jsem zasednul k poslouchání a byl jsem dvojnásob překvapen. Krásný příjemný středový zvuk, který jsem očekával, se okamžitě dostavil. Jen výšek bylo jaksi poskrovnu. Když jsem přepnul na svoje NS–10M, můj pocit se potvrdil. Aniž bych si podrobně nastudoval cokoli o VTPC, pokusně jsem přidal a stal se zázrak. Krásné čisté nijak nedeformované výšky přikrášlily zvuk a já byl doma. Okamžitě bylo jasné, že je to přesně to pravé, co jsem chtěl slyšet. Srovnal jsem výšky s NS–10M, což odpovídalo poloze VTPC zhruba na 30 % (asi 10 zoubků od 0). V korekci vysokých frekvencí je tedy značná rezerva, a to jak pro přidání, tak i ubírání. Skvělý nápad.
Podrobnějším porovnáváním NS–10M a CLA–10A na různých žánrech jsem přece jen k drobným rozdílům došel. Avantone mají pocitově plnější a dynamičtější nižší středy (odhadem 150–400 Hz) a jsou čistší a jasnější na vyšších středech až výškách (odhad 4–10 kHz). Těžko se mi hledají pojmy, protože se pohybujeme v oblasti subjektivních pocitů. Zkrátka a dobře NS–10M se mi zdály zasmušilejší, CLA–10A se na mě usmívaly. Je možné, že tu hraje roli už letitá „únava“ mých Yamah, byť mají asi 4 roky nové výškové reproduktory.


Nedalo mi to a z „domácího“ postprodukčního pracoviště jsem monitory odvezl i do studia, kde jsem je podrobil dalšímu poslechovému testu ve větší místnosti. Pocit byl prakticky stejný. Krásně prokreslené středy, v nichž byl znát každý detail nahrávky včetně případných chyb a nedostatků. Neustále je třeba mít na mysli, že se jedná o přesný nekompromisní pracovní nástroj, nikoli hi-fi poslech. Ani se mi nechtělo monitory zase balit a odvážet; i v Avianu by se jim moc líbilo a mně by se s nimi dobře pracovalo. Nicméně už babička mě nabádala, že zapůjčené věci se mají vracet. Tak tedy zabalím matrjošky a hurá před měřicí mikrofon.

Měření frekvenční charakteristiky
Po podrobení monitorů sluchovým testům jsem se už nemohl dočkat měření. Nejedná se o přesné laboratorní měření v inertní vytlumené komoře. Měřicím mikrofonem jsem ze vzdálenosti 1 m zaznamenal růžový šum, který jsem následně proháněl přes spektrální analyzér. Výsledek částečně potvrdil sluchový vjem, částečně jej i opravil. Kdo nemá rád čísla, může následující odstavce prosvištět jen letmo a prohlédnout si pouze grafy.


První pohled na oba grafy (stejně jako předchozí poslech) napověděl, že charakter monitorů je v podstatě stejný. Pojďme si ale frekvenční charakteristiku probrat podrobněji.

Basy
Oblast basů do 50 Hz je u obou monitorů prakticky identická i s vrcholem na 25 Hz. Větší pokles na 75 Hz u NS–10 je u CLA–10A vykompenzován dvěma „dírami“ na 60 Hz a 80 Hz. Zřejmě odtud pramenil pocit pevnějších a vyváženějších basů u nových Avantone. Oblast nejnižších basů bych ale u postprodukčních monitorů tohoto typu považoval za méně důležitou. Navíc se pohybuje asi 20 dB pod celkovým pásmem.

Nižší středy
Pásmo od 100 Hz až po 1 kHz je u obou velice podobné i s poklesy na 180 Hz a v oblasti kolem 500 Hz. Při všech nerovnostech se podle grafu jeví CLA–10A více hlasitostně vyvážené, zatímco NS–10 vykazuje o něco větší disproporce.

Vyšší středy
Tato nejcitlivější a nejdůležitější frekvenční oblast je na obou monitorech stejná a víceméně vyrovnaná pouze s jedním drobným rozdílem; u nových CLA–10A je odhadem o 2 dB hlasitější. Ač jsem tak velký rozdíl nečekal, potvrdil se můj pocit z poslechového testu.

Výšky
Nejvyšší frekvence se zdají u NS–10M o něco vyrovnanější, protože Avantone mají drobný pokles těsně pod 10 kHz. I pokles výšek od 15 kHz výše je u CLA–10A o něco strmější než u Yamah. Subjektivní poslech mluví pro Avantone, které se zdály na výškách, jasnější a usměvavější. Někdy i lehce „probraná“ frekvenční pásma mohou vést k tomuto pocitu. „Čórt háby se v tom všeckém vyznál, pane hrábě.“


Znovu připomínám, že měření bylo pouze orientační a nedělá si ambice na přesné laboratorní výsledky. Navíc jsem srovnával letité „zahořelé“ pasivní monitory s měněnými výškovými drivery a čerstvě rozbalené nové aktivní monitory. V podstatě lze ale s jistotou říci, že Avantone Pro CLA–10A mají v nejkritičtějších a nejdůležitějších pásmech stejnou frekvenční charakteristiku. Podle ucha i grafu.

Nožičky a závěr
Už při prvním poslechu bylo jasné, že základní frekvenční, dynamický i jakýsi „duchovní“ charakter monitorů je stejný. V citlivých oblastech se chovají prakticky totožně, drobné nuance se možná dají připsat na vrub věku mých NS–10M. Rozhodně lze ale s jistotou říci, že legenda znovu ožila, Fénix vstal z popela a studioví zvukoví mistři v CLA–10 i CLA–10A dostávají do rukou přesný nekompromisní mikroskop, který jim umožní vytvářet skvěle znějící a na všech posleších vyvážené nahrávky.
Vývojářům Avantone Pro a Chrisovi se povedl husarský kousek. Vytvořili plnohodnotnou náhradu citelně chybějících legendárních studiových monitorů, které se staly etalonem a jakýmsi sjednocovacím prvkem všech studií. Díky, hoši, za všechny, kteří to myslí s profesionálním zvukem vážně.

Info
Avantone CLA–10 a CLA–10A jsou pasivní/aktivní studiové nearfield monitory. Pár monitorů pořídíte v pasivní verzi za 18 890 Kč, v aktivní verzi pak za 33 990 Kč.

Plus
frekvenční charakteristika a dynamika
nastavení odezvy na výškách (VTPC funkce)
vstupy XLR, TRS i RCA
drobné aretace potenciometrů Volume a VTPC
možnost odzemnění (eliminace zemnicí smyčky)
bytelné mechanické zpracování

Mínus
Na předním panelu není kontrolka ON.
Při zapínání i vypínání lupnutí v reproduktorech.
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Avantone-Pro-CLA10A-staronova-legenda~26~listopad~2020/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.